Frekventovaná křižovatka na Klárově a její okolí by se mohla dočkat proměny. Pražští radní uložili Institutu plánování a rozvoje hlavního města Praha (IPR Praha) připravit zadání pro výběr dodavatele studie. Dokument má navrhnout úpravy řešení prostranství včetně rušné křižovatky a tramvajové trati a zahrnout zklidnění dopravy. Materiál by mohl být hotový na jaře příštího roku.
„Je to místo, kde proudí poměrně hodně turistů a chodců a podmínky pro přecházení jsou nekomfortní,“ uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská (Zelení/Trojkoalice). Studie se proto má zaměřit zejména na dopravní řešení a nedostatečnost veřejných prostranství pro pěší, kterých se pohybuje velké množství kolem stanice metra Malostranská a také ve směru na Staré zámecké schody a Pražský hrad. Jejich střety s auty způsobují velkou nehodovost v lokalitě. Počítá se i se zklidněním automobilové dopravy.
IPR Praha má podle schváleného dokumentu dva měsíce na přípravu zadání studie, poté by město mělo vypsat veřejnou zakázku na její přípravu. Samotné zpracování má trvat pět měsíců. Podle Kolínské by mohlo být hotovo na jaře příštího roku. Výsledný dokument bude sloužit jako podklad pro výběrové řízení na firmu či firmy, které úpravy Klárova provedou, a jako materiál pro koordinaci dalších akcí, například rekonstrukce tramvajové trati.
Praha přebrala iniciativu. Čtěte:
Dotáhnout změnu územního plánu. Praha chce urychlit transformaci Nákladového nádraží Žižkov
Okolí Klárova v současnosti čeká několik dalších změn. Upravovat se má park na náplavce Cihelná, podchod a cyklopodjezd pod Mánesovým mostem a semafory na křižovatce s ulicemi Letenská a U Lužického semináře. „Proto je nyní ideální příležitost k proměně celého prostoru,“ uvedl ředitel IPR Praha Ondřej Boháč. „Na základě zadání, které připravíme, posléze vypíšeme výběrové řízení na projektanta, který studii připraví a projedná,“ dodal.
Důležitou součástí studie je podle IPR Praha i lepší napojení Klárova na Letenské sady, Kosárkovo nábřeží a náplavku Cihelná.
Institut už pro město připravil několik podobných koncepčních studií, například pro Vinohradskou či Bělohorskou třídu nebo Dvořákovo nábřeží. Podle zástupců institutu jsou užitečné při koordinaci větších rekonstrukcí veřejných prostranství, do kterých je zapojeno více institucí a vlastníků.
Klárov je prostor na rozhraní Malé Strany, Letenských sadů, areálu Pražského hradu a areálu Strakovy akademie. Jde o důležitý přestupní uzel veřejné dopravy, automobilovou křižovatku a shromažďovací místo pro turisty, mířící na Pražský hrad či na Kampu. Prostranství bylo pojmenováno podle jazykovědce Aloise Klara, který zde v roce 1832 organizoval zřízení Klárova ústavu slepců.