Menu Zavřít

Mají naše vína šanci?

24. 6. 2003
Autor: Euro.cz

New Yorku chutnala Pálava

bitcoin_skoleni

Pokusím se odhadnout pozici vín z Čech a Moravy na světovém trhu. Prezentace a degustace, které ve světě probíhají díky projektu Správy českých center, přinesla jeden sumární výsledek: Překvapení. Že u nás vinohradnictví a vinařství vůbec existuje, jakou má tradici a hlavně - jakou kvalitou se naše vína vykazují. Například z více než čtyř tisíc zaměstnanců a návštěvníků prezentace ve vídeňském sídle stálých misí OSN byli pouze čtyři obeznámeni s existencí vinařství u nás. Pouze jediný, přesněji jediná, měla s naším vínem praktickou zkušenost a znala i některé vinařské oblasti na Moravě.
• V Paříži se stal hitem Ryzlink vlašský z Ampelosu a „milerka“ od Mádla. Tato vína jsou stálou součástí nabídky pařížského centra a průvodci všech vernisáží a koncertů. Z červených se – trochu překvapivě – velice líbil Modrý Portugal z Roudnice, přece jen trochu seversky drsný. Francouzští vinaři zřejmě dovedou ve víně lépe nebo dříve rozpoznat jeho potenciál.
• Bruselští odborníci ocenili nejvíce „vlašák“ od Kovacse, chválili lehkost znovínského veltlínu a potěšeni byli razantním Müllerem-Thurgau z Lechovic. Jako průvodci pokrmů při českém kulinářském festivalu se největšímu zájmu těšily vavřince – jakostní z Habánských sklepů a ten od Marcinčáka. Zajímavým poznáním byl fakt, že z kategorií, které Petr Marcinčák představil, se nejžádanější stala nejnižší, kabinet.
• Úplně jinak „voněla“ vína z naší produkce Američanům. Při prezentaci pro restauratéry v New Yorku zařadili účastníci degustace vína do jakýchsi kvalitativních a cenových relací. Stručný přehled tohoto zařazení:
- Pálava z Lechovic dosáhla sedmkrát hodnocení v kategorii Very Good a desetkrát v Excellent, cenově výhradně ve skupinách 10–15 dolarů a 15–20 dolarů.
- Rulandské šedé z produkce Františka Mádla bylo hodnoceno patnácti respondenty jako Very Good a jedenáctkrát jako Excellent. Ve dvou případech se vyšplhalo do cenové hladiny 20 a více dolarů, všichni ostatní je ocenili na 15–20 dolarů.
- Tramín ze sklepa Víno Marcinčák bodoval šestkrát jako Excellent a osmi odborníkům se zdál být Very Good. Podobně, jen s malým přskupením v počtu hlasů, bylo puncováno jejich Vavřinecké v kabinetní verzi.
- Dobře se účastníci spřátelili i s lechovickou Frankovkou, mezi Excellenty se ocitla šestkrát. Potěšující je, že nikdo ze zúčastněných nezařadil žádné víno do kategorie s akceptovatelnou cenou 5 – 9 dolarů.
- V Kyjevě se zaměřili na lehčí vína a ocenili zejména veltlíny, líbily se také „voňavky“. Pálava, „milerka“ i Tramín zmizely nejdříve, což je spolehlivým barometrem jejich popularity.
Tyto výsledky nelze prohlašovat za neomylný a exaktní ukazatel pozice českých vín v zahraničí. Přinejmenším ale vypovídají, že naše vinařská produkce má šanci získat si dobrou pozici. A zřejmě spíše než coby významný exportní artikl může, bude-li s ní dobře pracováno marketingově, být vyhledávaným segmentem nabídky příchozímu turismu a touto cestou zvrátit nepříznivý poměr ve spotřebě vína u nás. Poměr dovozu vůči vývozu činí 65:35 procentům a po vstupu do Evropské unie může být ještě nepříznivější vzhledem k cenám, které požaduje mnoho domácích vinařů.

  • Našli jste v článku chybu?