A u d i o v i z u á l n í p r ů m y s l
Zatímco česká soukromá televizní stanice Nova vykazuje stále velmi dobré hospodářské výsledky, jejímu majiteli, americké společnosti Central European Media Enterprises (CME) se sídlem na Bermudách se stále nedaří vybřednout z červených čísel.
Před deseti dny zveřejnila CME výsledky svého hospodaření za třetí čtvrtletí letošního roku, respektive za prvních devět letošních měsíců. Čísla to nejsou nijak povzbudivá. Zatímco loni od července do září zaznamenala společnost provozní ztrátu ve výši 10,6 milionu dolarů, letos se propad za stejné období vyšplhal na 24,1 milionu dolarů.
Horší jsou i výsledky za prvních devět měsíců. Letošní provozní ztráta CME činí v tomto období bezmála 71 milion dolarů, loni byla o 60 milionů nižší (10,2 milionu USD). V přepočtu na jednu akcii dosahuje čistá ztráta 1,46 dolaru za období od července do října (loni 0,79 USD) a za prvních devět měsíců je to 3,69 dolaru na akcii (loni 2,54 USD).
Ruská krize tlumí reklamní trh
Agentura Bloomberg si všímá především výše provozní ztráty mediálního koncernu Ronalda S. Laudera, jednoho z dědiců známé kosmetické firmy Estée Lauder. Manažeři společnosti CME ovšem poukazují na zcela jiné údaje.
Zpráva, kterou vydali předminulý pátek prostřednictvím agentury PR Newswire, upozorňuje na skutečnost, že čisté příjmy společnosti dosáhly v období od července do září výše 47,8 milionu dolarů oproti loňským 32,7 milionu dolarů. Meziročně pak stouply také čisté příjmy CME za prvních devět měsíců (letos 182,9 milionu USD, loni 124,9 milionu USD).
Vzrostly však i náklady. Za tři měsíce letošního třetího čtvrtletí dosáhly výše 67,4 milionu dolarů, zatímco za stejné období loňského roku to byly 43,6 milionu dolarů. Za prvních devět měsíců letošního roku to pak bylo 220,6 milionu dolarů, oproti loňským 129,4 milionu dolarů.
Výsledky za třetí čtvrtletí poznamenala podle manažerů společnosti Central European Media Enterprises ruská hospodářská krize, jejímž výsledkem je prý zářijový pokles prodeje reklamy ve střední Evropě. Ten postihl televizní stanice, které CME spoluvlastní v České republice (TV Nova), na Slovensku (TV Markíza), ve Slovinsku (POP TV), v Polsku (TVN) a v Maďarsku (TV3).
„Ve čtvrtém čtvrtletí, se trh televizní reklamy ve střední Evropě vrátil ke svému dvoucifernému meziročnímu růstu, stojí v oficiální zprávě, která rovněž přiznává, že politická a hospodářská krize v Rusku stále tlumí reklamní trh v Rumunsku a na Ukrajině, kde americký koncern spoluvlastní stanice PRO TV a Studio 1+1 Group.
Výše ztrát je rovněž ovlivněna tím, že do rodiny společnosti CME přibyly loni v říjnu televizní stanice v Polsku a v Maďarsku. Ty si vyžádaly rozsáhlé investice, které se zatím nezačaly vracet v podobě zisků.
Prezident a výkonný šéf CME Michel Delloye upozorňuje, že rozvojové trhy střední a východní Evropy budou občas zaznamenávat výkyvy v růstu. „Důležitější je, že tyto země pokračují v kursu ekonomického rozvoje a tržních reforem. Z tohoto důvodu jsou dlouhodobé výhledy CME na všech našich trzích velmi pozitivní a my očekáváme, že objem trhu televizní reklamy stoupne v roce 1999 meziročně o dvouciferné číslo, dodal ředitel Delloye.
Nova stále září
Hvězdou stáje společnosti CME je i však nadále TV Nova, jejíž čisté příjmy za prvních devět měsíců letošního roku dosáhly výše 70,1 milionu dolarů (v loňském roce za stejné období 63,3 miliony USD). Stouply ovšem i výdaje, a to na 44,2 milionu dolarů (loni 40,1 milionu USD). CME to oficiálně připisuje především zvýšené výrobě domácích pořadů, které údajně vyžaduje český televizní divák. Druhou nejúspěšnější stanicí v pořadí je rumunská PRO TV (letos vydělala 26,8 milionu USD, oproti loňským 18,3 milionu USD), třetí místo obsadila slovenská TV Markíza (letos 25,4 miliony USD, loni 19,4 miliony USD).
Mezinárodní ratingové agentury ovšem letos v létě snížily známky, které hodnotí výkonnost celé společnosti. Nejprve to byla v polovině srpna Standard & Poor s, která snížila rating CME z BB- na stupeň B+. Agentura zároveň oznámila, že mění dosavadní pozitivní výhled na negativní. Začátkem září přehodnotila rating vlastníka TV Nova i agentura Moody s. Snížení hodnocení ze stupně B1 na B2 se týká dluhopisů CME.
Do americké společnosti Central European Media Enterprises se v souvislosti s programovým obsahem TV Nova pustil letos v červnu i americký deník The Los Angeles Times. „Ve společnosti známé svou intelektuálností nadvláda televizní sítě, financované z USA a vysílající plytké seriály a situační komedie, vyvolává krizi totožnosti, tvrdí deník. To podle něj vyústilo ve skutečnost, že se CME loni nepodařilo získat licenci na celonárodní televizní vysílání v Maďarsku.