Zatímco prodej nových automobilů klesá, ojetiny jdou stále více na odbyt Na celkových výsledcích prodejů vozů se v druhé polovině roku značně podepsaly katastrofální povodně. Tato neblahá skutečnost zřejmě platí pouze pro prodejce nových automobilů.
Zatímco prodej nových automobilů klesá, ojetiny jdou stále více na odbyt
Na celkových výsledcích prodejů vozů se v druhé polovině roku značně podepsaly katastrofální povodně. Tato neblahá skutečnost zřejmě platí pouze pro prodejce nových automobilů. Dovozci a prodejci ojetin totiž prodali v meziročním porovnání (2001/2002) stejné počty vozů a někteří dokonce větší.
Jak se tedy vyvíjel náš automobilový trh v roce 2002? Řeč čísel je trochu suchá, ale zde jsou alespoň základní fakta. Oficiálními výrobci a dovozci silničních motorových vozidel bylo v roce 2002 na českém trhu prodáno celkem 147 754 nových osobních, 13 877 lehkých užitkových, 6995 nákladních automobilů, 836 autobusů a 12 975 motocyklů včetně mopedů. Za srovnatelné období roku 2001 to bylo 152 141 kusů osobních, 15 000 kusů lehkých užitkových a 6 585 nákladních automobilů, 969 autobusů a 9969 motocyklů včetně mopedů. Vyjádřeno procenty se u nás v roce 2002 prodalo o 2,88 % méně vozů než v roce 2001. Je tedy více než jasné, že trh s automobily v ČR stagnuje. Zatímco prodeje nových automobilů stále klesají, na poli ojetin jdou čísla dlouhodobě nahoru. Není se ani čemu divit. Hranice úrovně nezaměstnanosti překonala tento týden magické číslo 10 % a jako by to nestačilo, chystá se navíc zrušení odpočtu DPH pro podnikatele. Půjčky a leasing jsou sice o dost levnější, ale ubývá lidí, kteří si mohou nové auto dovolit. Situace na trhu s automobily je po roce 2002 stejná jako na konci roku 2001. Největší díl zákazníků totiž doslova „urvala“ společnost provozující síť autobazarů AAA Auto. Díky masivním investicím do reklamy a neustálému rozmnožování poboček „Áčka“ jasně vedou. Společnost vykázala za rok 2002 výborné obchodní výsledky, zcela ojedinělé na současném stagnujícím automobilovém trhu. Obrat za prodané zboží a služby celkem dosáhl dle kvalifikovaného předběžného odhadu částky 6,04 miliardy korun, což představuje meziroční růst o 19 %. Počet prodaných vozů dosáhl 39 150, což je o 18 % více než v roce 2001. Velmi vysoké procento vozů bylo přitom zakoupeno formou leasingu: 53 %, což představuje 20 750 vozů. Nebýt nešťastných srpnových povodní, zřejmě by byla překonána i hranice 40 000 prodaných vozů. Tomu, že se business s ojetými automobily stává obrovským obchodem, nasvědčují i výsledky v žebříčku firem s největším obratem. Předloni byla společnost AAA Auto na 122. místě, za loňský rok si zřejmě výrazně polepší a do žebříčku 100 nej. firem se asi dostane. „Áčka“ dobře vsadila na pohodlnost nakupujících a shromažďují ve svých pobočkách obrovské množství vozů. O tom, že se tahle taktika vyplácí, svědčí i přibývající množství podobných autobazarů v celé ČR. Jedním z nich je například společnost Auto Esa, která si ve výsledcích značně polepšila a v počtu prodaných aut se umístila na druhém místě. Stejně jako její největší konkurent nabízí kompletní služby spojené s prodejem vozidel, počínaje například nabídkou několika leasingových společností a hydraulickými zvedáky konče. V roce 2001 prodal náš druhý největší autobazar 5150 vozů. Podle kvalifikovaného odhadu ze Svazu dovozců a prodejců automobilů bude meziroční nárůst prodejů u této společnosti něco kolem 20 %. Stejně jako v jiných bazarech je i zde jasně vidět nový trend života „na dluh“. Procento prodaných vozů formou některé z finančních služeb se v Auto Esa pohybuje nad hranicí 50 %. Mediální poprask o kvalitě prodávaných vozů a následných reklamací společnostem spíše prospěl než ublížil. Inu, lidé jsou nenapravitelní. Na druhou stranu je nutné říci, že tyto firmy musí mít mnoho spokojených zákazníků, protože bez převládající spokojenosti by na českém trhu dlouho nevydržely.
Hlavním tématem přílohy Speciál, tentokrát věnované motorizmu, jsou ojetá vozidla.Porovnáme poměr prodaných ojetých a nových aut v uplynulém roce, poradíme vám jak postupovat při výběru v autobazarech a jak mají vypadat služby dobrého prodejce. Porovnáme si, zda je výhodnější kupovat ojeté auto na leasing, nebo za hotové, a zjistíme, jaké jsou podmínky pojištění ojetin. Kromě toho vás upozorníme na některé důležité změny v legislativě kolem automobilů a podíváme se na budoucnost odpočtu DPH u „podnikatelských“ vozů. Věříme, že i tentokrát najdete ve speciálu zaměřeném na automobily mnoho užitečných rad a informací.