Chcete ušetřit na silniční dani? Pořiďte si nové auto! Nyní se slevy této daně vypočítávají podle emisní třídy, vláda však chce, aby hlavním kritériem bylo stáří vozidla. Pokud se s tímto nápadem ztotožní i parlament, změna by mohla začít platit od dubna.
Silniční daň Chcete ušetřit na silniční dani? Pořiďte si nové auto! Nyní se slevy této daně vypočítávají podle emisní třídy, vláda však chce, aby hlavním kritériem bylo stáří vozidla. Pokud se s tímto nápadem ztotožní i parlament, změna by mohla začít platit od dubna.
Vláda chce motivovat dopravce k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel. Minulý týden totiž schválila návrh novely zákona o silniční dani, podle níž se má sleva ze základní sazby daně odvíjet od stáří vozu, nikoliv od emisních tříd Euro.
Silniční daň se odvádí s určitými výjimkami za všechna vozidla určená k podnikání. Právě kvůli výjimkám však vláda návrh novely již dvakrát odložila. Na návrh zelených nakonec ministři na seznam vozidel, osvobozených od daně, přidali k elektromobilům i auta s hybridním pohonem, vozy jezdící na zkapalněný propan-butan, zemní plyn a etanol.
Pro nové vozy skoro poloviční sleva
Ministerstvo financí chce změnou pravidel výpočtu silniční daně zvýhodnit majitele nových automobilů a znevýhodnit podnikatele se starými vozy. Ty by měl zákon podle záměru úředníků motivovat k nákupu nových, ekologicky šetrnějších vozidel.
Po novelizaci bude zákon také pružněji reagovat na rychlý vývoj norem Euro a nebude nutné ho měnit při každém jejich zpřísnění. Zatím se nejvyšší, 48procentní úlevě na dani, těšili majitelé vozů, které splňují normu Euro 3 a vyšší. Menší, čtyřicetiprocentní slevu, mají vozy s Euro 2. Obě výhody skončí a stejné slevy budou vázány pouze na datum první registrace automobilu.
Nejvyšší, 48procentní sleva, bude na vozy staré maximálně tři roky, o 40 procent méně, než je základní sazba, zaplatí majitelé aut od tří do šesti let stáří. Vlastníci starších vozů si naopak připlatí. Nejhůře na tom budou majitelé vozů vyrobených před rokem 1989, kteří dosud platili 15 procent nad základní sazbu; podle nového zákona by to mělo být 25 procent. „Stáří tuzemského vozového parku je v porovnání s Evropou neuvěřitelně vysoké, což se projevuje jak v kvalitě ovzduší, tak na bezpečnosti silničního provozu,“ tvrdí náměstek ministra životního prostředí Aleš Kuták.
Česmad: Nemáme s tím problém
Profesní sdružení dopravců Česmad Bohemia se změnou v zásadě souhlasí. „Systém slev vázaný na datum registrace vozidla je daleko praktičtější než vazba na třídu Euro, protože zákon nemusí být každé dva roky měněn a pro plátce i finanční úřady je přehlednější a jednodušší,“ říká generální tajemník sdružení Martin Špryňar.
Vzhledem k průměrnému stáří nákladních vozidel, které je 16 let, by však dopravci chtěli slevu rozšířit i na starší vozidla. „Bylo by vhodné motivovat slevou například 25 procent i vozidla do devíti let stáří,“ míní Špryňar. Po daňové motivaci k nákupu ekologických vozidel volá již delší dobu Sdružení automobilového průmyslu. Podle údajů sdružení je nyní obnova tuzemského vozového parku na úrovni tří procent ročně, zatímco v západní Evropě je to běžně osm až deset procent.
Vládní návrh novely zákona o silniční dani ještě musí projít Poslaneckou sněmovnou a Senátem. V případě hladkého průchodu parlamentem začne platit nejdříve letos v dubnu.