Menu Zavřít

Makléř hvězdou v nových médiích

19. 9. 2006
Autor: Euro.cz

Malá firma Montgomery

Díky transakci s MySpace se stala jednou z nejúspěšnějších v tomto odvětví

V květnu 2005 měla společnost MySpace problémy. Navzdory dílčím úspěchům zahájil ministr spravedlnosti státu New York Eliot Spitzer vyšetřování její mateřské společnosti Intermix Media. Hodnota jejích akcií prudce poklesla a několik potenciálních kupců se o ni přestalo zajímat. Nešťastná správní rada hledala záchranu, a proto přizvala investičního bankéře ze Santa Moniky Michaela J. Montgomeryho, který přinesl nečekanou novinu. Společnost chce koupit firma News Ruperta Mudrocha. „Děláte si blázny? News se přece o internet vůbec nezajímá!“ vybavuje si odpověď Montgomerymu tehdejší generální ředitel Intermixu Richard M. Rosenblatt.
O šest týdnů později News zaplatila za Intermix 580 milionů dolarů v hotovosti, a tím zahájila činnost v oblasti internetu i šťastnou dobu pro společnost Montgomery, téměř neznámou investiční firmu, která se okamžitě stala jedním z nejžádanějších zprostředkovatelů ve sféře nových médií. Za poslední dva roky tato firma pod vedením bývalého pokladníka společnosti Walt Disneye Michaela Montgomeryho a jeho staršího bratra Jamese, který byl dříve poradcem v odvětví vojenského průmyslu a technologií, pomohla prodat několik začínajících firem zaměřených na nová média gigantům, jako jsou Sony, Viacom a Yahoo!. „Po zkušenosti s MySpace se z těchto mužů stali žádaní odborníci na tyto transakce,“ tvrdí Blair Harrison, ředitel společnosti iFilm, což je videová webová stránka vytvářená uživateli, kterou Viacom koupil za 49 milionů dolarů krátce po transakci mezi News a MySpace. Harrison prý angažoval Montgomeryho, jakmile se dozvěděl o jeho akci se společností MySpace. (Firma, která za transakci s MySpace inkasovala tři miliony dolarů, se nakonec tohoto úkolu zhostila společně s firmou Thomas Weisel Partners ze San Franciska.)
Sotva tento nový soutěžící v oblasti nových médií zahájil činnost, okamžitě otřásl postavením tradičních hráčů, jimiž jsou v tomto případě velcí investoři do médií, společnosti Goldman Sachs a Allen. Pro tyto firmy samozřejmě zůstalo mnoho obchodních transakcí, ale ve prospěch společnosti Montgomery hovoří rychlost prodeje, která je v uzavřené společnosti tradičních médií vzácná, protože jednání se vlečou mnoho měsíců. Harrison tvrdí, že schůzky s potenciálními kupci společnosti iFilm domluvil během šestatřiceti hodin a celou transakci vyjednal za tři týdny.

bitcoin_skoleni

Hledání nejžádanějších sektorů.

Montgomery není v oblasti médií žádný nováček. Když byl pokladníkem společnosti Disney, připravoval ve svých jednapadesáti letech transakce pro financování filmů a zajišťoval finanční pomoc pro upadající společnost Euro Disneyland. Disney opustil na začátku devadesátých let a zajistil jednu miliardu dolarů, aby mohla být založena společnost DreamWorks Animation SKG, v níž se stal nedávno členem správní rady. Díky této činnosti se dnes Montgomery dobře zná s řadou významných lidí. Ve společnosti Disney byl jeho přítelem Michael Lynton, nyní předseda správní rady Sony Pictures Entertainment, která koncem srpna zaplatila 65 milionů dolarů za Montgomeryho klienta Grouper.com., což je videová webová stránka vytvářená uživateli.
Montgomery chce mít přehled o dění v oblasti nových médií, a proto najal skupinku investičních bankéřů, kterým je maximálně třicet let, aby pečlivě prozkoumali internet a našli na něm skutečné „super“ blogy. „Navštěvujeme spoustu konferencí a snažíme se na nich být dříve než velcí hráči,“ říká Montgomery. Tato společnost rovněž každoročně pořádá technologickou konferenci společnosti Montgomery. Letos se jí zúčastnilo 140 začínajících firem, které se snaží získat peníze. „Jejich přistup je správný“, prohlašuje Mika Salmi, ředitel společnosti Atom Entertainment, jenž se při nedávném prodeji svého podniku s videohrami společnosti Viacom rozhodl, že se na žádné investiční bankéře neobrátí. „Jednají velmi rychle a seznámí se osobně s generálním ředitelem dříve, než začne nějakého investičního bankéře potřebovat,“ říká Salmi.
Velcí mediální bankéři mají samozřejmě mnohem víc peněz a společnost Allen pořádá mediální slavnosti v Sun Valley v Idahu, na nichž se uchází o ředitele firem jako YouTube, a finančně pomáhá zajišťovat nové programy, například internetový televizní servis společnosti Sling Media nebo online video servis společnosti Brightcove. Nedávno Montgomery investoval menší částku do SpecificMEDIA, rychle rostoucí onlinové reklamní společnosti ve městě Irvine v Kalifornii. Vtip je v tom, že musíte vědět, který sektor bude nejžádanější příště. Právě teď Montgomery sází na bezdrátové spojení. I o něj se však už také zajímají velcí hráči.

Copyrighted 2006 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?