Menu Zavřít

MAKRO ZASE PRVNÍ

15. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Potravinářské firmy

MM25_AI

PRAHA – Nejúspěšnější potravinářskou obchodní společností v tuzemsku byla loni firma Makro, která si tak udržela první příčku z roku předchozího. Vyplývá to z každoročního hodnocení společnosti Moderní obchod, která vypracovala žebříček firem podle hodnoty jejich celkového obratu v roce 2000. „Růst Makra je úctyhodný. Zatímco v roce 1997 představoval jeho obrat 2,5 miliardy, loni byl už více než desetkrát větší. Následující šestice maloobchodníků Ahold, Rewe, Kaufland, Tengelmann, Tesco a Globus loni tradičně výrazně přispěla k budování nových supermarketů, hypermarketů a diskontů. To nelze říci o osmé Delvitě, která rok 2000 pojala podle již dříve ohlášených plánů jako stabilizační a své tržby zvýšila nepatrně, nebo o desáté společnosti Julius Meinl, jejíž celkový obrat dokonce poklesl, říká analytik Moderního obchodu Tomáš Hájek. Jedinou firmou s českým kapitálem, která se umístila v první desítce, je opět společnost Geco Tabak.

Jak z analýzy vyplývá, nejsilnější obchodní firmy své pozice posílily, vzhledem k asi pětiprocentnímu loňskému růstu tržeb v českém maloobchodě ale zatím očekávané odumírání méně úspěšných firem probíhá relativně pomalu. Celá první padesátka posuzovaných firem měla dohromady v loňském roce obrat téměř 214 miliard korun. Z této sumy ovšem přes 73 procent připadá na první desítku. Samotné Makro má na tom téměř třináctiprocentní podíl. Polovině obratu celé TOP 50 v roce 2000 se přibližuje již první pětka obchodníků. Její průměrný obrat už překročil dvacet miliard korun, v roce 1999 to bylo necelých šestnáct miliard. Průměr celé padesátky činil loni přibližně 4,3 miliardy, to je asi o pětinu více než rok předtím. Tržby firem z třetí, čtvrté a páté desítky byly totiž v loňském roce prakticky stejné jako v roce předchozím.

  • Našli jste v článku chybu?