Evropská komise ve snaze povzbudit internacionalizaci malých a středních podniků členských zemí Evropské unie neustále zlepšuje rozsah i kvalitu nástrojů podporujících aktivity MSP v zahraničí i na vnitřním trhu. Mezi tyto nástroje patří portály Market Access Database, European Small Business Portal či portál Your Europe.
Autor: ec.europa.eu
Malé a střední podniky v Evropské unii mohou při svých podnikatelských aktivitách, zejména při snaze prosadit se na zahraničních trzích využívat již řadu let několik užitečných webových nástrojů. Přestože jsou někdy velmi cenné informace k dispozici na pouhých několik „kliknutí“, často bohužel zůstávají nevyužity, protože MSP o existenci příslušných internetových stránek provozovaných Evropskou komisí nemají tušení.
Market Access Database
Pro pronikání evropských firem na trhy třetích zemí slouží portál s názvem Market Access Database (MADB). Jde fakticky o nejdůležitější operační nástroj Evropské unie při realizaci strategie vstupů na zahraniční trhy. Společná obchodní politika EU si totiž klade za cíl omezit překážky stojící v cestě evropským vývozcům zboží a služeb a webové stránky www.madb.europa.eu tak jako jeden z jejích důležitých nástrojů slouží především jako informační zdroj o trzích třetích zemí. Výměna informací zde probíhá ve třech základních směrech: mezi institucemi EU, členskými státy EU a evropským trhem. Portál Market Access Database nabízí několik subsekcí, z nich nejdůležitějšími pro MSP jsou pravděpodobně Databáze uplatňovaných sazeb („Applied Tariffs Database“), Databáze sanitárních a fytosanitárních opatření („SPS Database“), Odvětvové a obchodní bariéry („Sectoral and Trade Barriers“), Nařízení o obchodních bariérách („Trade Barriers Regulation“) a Registr stížností („Complaint Register“).
European Small Business Portal
Internetové stránky s názvem European Small Business Portal shromažďují prakticky všechny informace poskytované ze strany EU směrem k malým a středním podnikům. Naleznete zde vše – od praktických rad až k otázkám provádění politiky nebo k poskytování potřebných kontaktů na národní úrovni. Na portále se tedy podobně jako v MADB dozvíte, co dělá Evropská unie pro podporu malých a středních podniků na světových trzích (záložka „Business outside the EU“), nicméně jeho hlavní těžiště spočívá spíše v informování o příležitostech pro MSP na jednotném vnitřním trhu Unie. Snahou je, aby malé a střední podniky dokázaly využívat výhod vnitřního trhu podobně úspěšně, jako se to již delší dobu daří podnikům velkým. Vypovídající je v tomto ohledu ostatně již i samotný název této sekce („Making the most of the market“). Předpokladem efektivního využívání vnitřního trhu je samozřejmě jak dokonalá znalost obecných pravidel („EU market rules“), tak i znalosti vztahující se k pravidlům pro vztah podnikání a životního prostředí („Environment and business“), k využívání lidských zdrojů („Human resources“) nebo k možnostem ochrany duševního vlastnictví či využívání výsledků výzkumu („Innovation, research and copyright“).
Více na BusinessInfo.cz.