Menu Zavřít

Malé, ale drahé

2. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Praktické miniauto z Kolína by zasloužilo lepší převodovku

Každodenní ranní dopravní špička ve velkých městech dokáže přivést nejednoho řidiče do stavu zuřivosti. Frustrující průjezd přes pražskou magistrálu, připomínající místy spíš parkoviště, plus nemožnost v centru zaparkovat – a psychiku hlavního hrdiny filmu Volný pád rázem pochopíte. O kolik méně starostí s průjezdem městem bychom měli, kdyby místo pětimetrových limuzín lidé v metropoli jezdili malými auty? Třeba aygem od Toyoty?
Z vnějšku autíčko vypadá kapku rozverně. Výrazná rozesmátá maska spolu se světlomety je zajímavá, podobně jako boční linie karoserie nebo dvoustupňová záď. Do toyotky se vejde poměrně překvapivě pět dospělých, nicméně o nějakém pohodlí se dá hovořit jen ve čtyřech. Protože japonský trpaslík nedorostl ani tří a půl metru, vnitřní prostor posádky musel konstruktér ubrat jinde. To jinde se, jak jinak, nachází v zavazadlovém prostoru. Takže počítejte maximálně s nákupem, víc do ayga prostě nenacpete.
Po nasednutí do vozu si řidič v první chvíli připadá jako ve školce. Všechny interiérové prvky mají hravé, kulaté tvary a některá řešení jsou poměrně nestandardní, například otáčkoměr, umístěný vlevo mimo přístrojovou desku na jakémsi tykadle. K němu se váže jedno z drobných negativ vozu. Od plochy přístroje se odráží slunce a v nevhodném postavení hází prasátka do obličeje. Chybějí výdechy klimatizace, nahrazené jediným u čelního skla. Středový panel s rádiem pokračuje v duchu palubky. Rubensovské tvary s barevnými plasty hovoří jednoznačně, aygo míří na mladé lidi.
Drobnou výtku zaslouží sedačky, které mají integrované opěrky hlavy. Při řízení nejsem zvyklý sedět shrbeně, přesto ale mezi týlem a opěrkou zůstával prostor. Opření hlavy pro mě bylo už nepohodlné a stejně tak bych uvítal lepší boční vedení.
Zadní okna vozu se neotevírají klasicky, nýbrž jen částečně vyklopením do strany, což je praktické při převozu dětí. Člověk se alespoň nemusí pořád otáčet a kontrolovat, jestli se nějaké nerozhodlo vystoupit za jízdy. Pokud lze interiéru něco výrazného vytknout, je to místy silně viditelná snaha ušetřit na detailech. Vůz se například zevnitř nedá zamknout jinak než tlačítkem na dveřích a tam, kde dveře nejsou čalouněné, je místo obvyklého plastu plech.
Co je ale na aygu nejzajímavější, je motor. Litrový tříválec už na první pohled nebude trhat rekordy, jenže po pár kilometrech se mu dá přijít na chuť. Auto je především lehounké, váží pouhých devět stovek kilogramů a šedesát osm koní s ním celkem hýbe. Ovšem když víte, jak na to. Už po prvních pár metrech mi na pětistupňové převodovce ayga přišlo něco divného. Jednička zrychlila až na padesát kilometrů v hodině, dvojka skoro na sto… Pátý rychlostní stupeň má své teoretické maximum někde u dvou set padesáti kilometrů za hodinu. To je asi tak praktické jako denní počítadlo vzdálenosti s maximem milion kilometrů. Hodí se, když zrovna letíte na Mars. Aygo má zkrátka velmi dlouhé kvalty, a to je třeba respektovat při jízdě. Když z trojky podřadíte ve čtyřiceti na dvojku a šlápnete na plyn, nic se nestane. Motor má v této rychlosti jen málo přes dva tisíce otáček a do tří tisíc se jen líně sbírá. Když si na to zvyknete, odmění se výrazně nízkou spotřebou. Ve městě umí aygo jezdit kolem pěti a půl litru, mimo město za úžasných méně než pět. Pochvalu si zaslouží i brzdy. Jsou celkem ostré a velmi účinné, přestože má kolínský prcek na zadních kolech jen bubny.
Celkově je Toyota Aygo poměrně vyvážený vůz, který splní veškeré nároky, jaké mohou být na městský minivůz kladeny. Je obratný, úsporný, má povedený design exteriéru, a pomineme-li šetření, tak i interiéru, jenž je ve vyšší výbavě dokonce komfortní. Jediné, co brání jeho většímu rozšíření po Česku, je cena. Ve statistikách Svazu dovozců automobilů patří aygu v jeho kategorii v období od ledna do srpna letošního roku až osmé místo z třinácti. S 241 registrovanými vozy má necelý šestiprocentní tržní podíl. Za jinak velmi povedené malé auto je prostě 229 až 310 tisíc korun relativně hodně.

Klady:
+ motor
+ obratnost
+ design
+ spotřeba

Zápory:
- integrované opěrky hlavy
- laciné prvky interiéru
- cena

WT100

Toyota Aygo
Motor: zážehový tříválec
Objem: 998 cm3
Maximální výkon: 50 kW/68 PS
Převodovka: 5stupňová manuální
Nejvyšší rychlost: 170 km/h
Průměrná spotřeba: 4,6 litru na 100 km
Základní cena: 229 000 Kč (testovaný vůz 304 900 Kč)

  • Našli jste v článku chybu?