Německý Volkswagen nabídl po delší odmlce zájemcům o kupé, tedy třídveřové sportovně laděné auto, nový model.
Jde o Scirocco, které se vyrábí v Portugalsku. V soutěži toto kupátko zvítězilo v kategorii luxusních a sportovních aut před BMW řady 7 a Jaguarem XF.
Volkswagen má s malými kupátky padesátiletou tradici, která však byla v posledních letech přerušena. Prvním modelem z této třídy byl v roce 1955 Karmann-Ghia, sportovní vůz postavený na podvozku Brouka. První Scirocco, založené na platformě Golfu, se pak ukázalo na ženevském autosalonu v roce 1974. Čtyřmístné kupé nazvané podle horkého pouštního větru dostalo úhlednou dvoudveřovou karoserii s mírně klínovitým profilem, zdůrazněným zvednutým dolním okrajem bočních oken. Jeho druhá generace se objevila o sedm let později a na trhu vydržela až do roku 1992.
TECHNICKÉ ÚDAJE
- *model - VW Scirocco 1.4 TSI 118 kW typ vozu - čtyřmístné kupé motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,4 litru max. výkon - 118 kilowattů max. rychlost - 218 km/hod zrychlení 0-100 - 8 sekund spotřeba - 6,6 l/100 km kufr - 312 litrů cena - 599 900 Kč Svalnatý sporťák Je tu jen pár detailů, které Scirocco odlišují od předlohy – trojúhelníková madla dveří nebo leštěné pedály. Vzadu není lavice pro tři lidi, ale sportovní sedačky pro dvě osoby, jak to má v kupé být. Na nohy je překvapivě dost místa i vzadu, ale vyšší postavy tam budou hlavou hoblovat střechu. Kufr je solidní – do jeho 312 litrů se vejde několik velkých tašek. Malý, ale účinný Nabídka motorů zahrnuje tři benzinové přeplňované agregáty a jeden turbodiesel. My jsme měli k dispozici zážehový motor o objemu válců 1,4 litru. Může mít auto s tak malým objemem sportovní ambice? Přeplňovaný čtyřválec TSI s kompresorem je naladěn na výkon 118 kilowattů a při našem testu startoval ve městě jako raketa a uměl i na dálnici. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**
Scirocco jako kupé nemá podnikatelskou verzi N1, odpočet DPH není možný. Vůz může sloužit jako reprezentativní „sporťák“ majitele firmy nebo jako druhé auto pro úspěšnou rodinu. Není jen výkonný a komfortní, ale díky relativně velkému kufru se hodí i na nákupy. Profit vyzkoušel třetí verzi modelu. Nové Scirocco má také společné rysy s Golfem, ale není jich mnoho. Nízká sportovní příď přechází přes zkosené sklo do splývavé zádi, auto budí díky robustním blatníkům dojem svalnatého sportovce.
Je vidět, že Němci už mají motorový tuning malolitrážních agregátů dobře zvládnutý. Jenom udávaná spotřeba 6,6 litru na sto kilometrů se nám zdála příliš optimistická, trasu z Prahy do Vídně a zpět jsme ujeli za průměrných 7,8 litru na sto kilometrů jízdy. To vše v relativním komfortu sportovního vozu – na tvrdém nízkém podvozku, ale v prostorném a dobře odhlučněném autě. Pozor jsme museli dávat při couvání, z auta je kvůli vysoké zádi velmi omezený výhled.
Nové Scirocco lze doporučit jako kompromisní variantu mezi sportovním a komfortním autem na reprezentaci. Zdobí ho design, výkonný motor a také solidní cena, protože pod 550 tisíc korun nejde ani asijská konkurence. Sériová výbava je přitom opulentní, zahrnuje mimo jiné přední airbagy, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, ESP, poloautomatickou klimatizaci či rádio s přehrávačem a osmi reproduktory. K tomu je třeba připočítat dvouletou záruční lhůtu výrobce.