Německý Volkswagen nabídl po delší odmlce zájemcům o kupé, tedy třídveřové sportovně laděné auto, nový model.
Jde o Scirocco, které se vyrábí v Portugalsku. V Česku se nedávno začalo prodávat od 549 900 korun.
Volkswagen má s malými kupátky padesátiletou tradici, která však byla v posledních letech přerušena. Prvním modelem z této třídy byl v roce 1955 Karmann-Ghia, sportovní vůz postavený na podvozku Brouka. První Scirocco, založené na platformě Golfu, se pak ukázalo na ženevském autosalonu v roce 1974. Čtyřmístné kupé nazvané podle horkého pouštního větru dostalo úhlednou dvoudveřovou karoserii s mírně klínovým profilem, zdůrazněným zvednutým dolním okrajem bočních oken. Jeho druhá generace se objevila o sedm let později a na trhu vydržela až do roku 1992.
Svalnatý sporťák
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Scirocco jako kupé nemá podnikatelskou verzi N1, odpočet DPH není možný. Vůz může sloužit jako reprezentativní „sporťák“ majitele firmy, nebo jako druhé auto pro úspěšnou rodinu. Není jen výkonný a komfortní, ale díky relativně velkému kufru se hodí i na nákupy.
Profit minulý týden vyzkoušel třetí verzi modelu. Scirocco letošní generace má také společné rysy s novým Golfem, ale není jich mnoho. Nízká sportovní příď přechází přes zkosené sklo do splývavé zádi, auto budí díky robustním blatníkům dojem svalnatého sportovce. Interiér vychází stejně jako podvozek z Golfu VI, má vysokou palubní desku a typické koncernové „budíky“.
Je tu jen pár detailů, které Scirocco odlišují od předlohy – trojúhelníková madla dveří nebo leštěné pedály. Vzadu není lavice pro tři lidi, ale sportovní sedačky pro dvě osoby, jak to má v kupé být. Na nohy je překvapivě dost místa i vzadu, ale vyšší postavy tam budou hlavou hoblovat střechu. Kufr je solidní – do jeho 312 litrů se vejde několik velkých tašek.
Malý, ale účinný
TECHNICKÉ ÚDAJE
- *model - VW Scirocco 1.4 TSI 118 kW typ vozu - čtyřmístné kupé motor - benzinový čtyřválec objem válců - 1,4 litru max. výkon - 118 kilowattů max. rychlost - 218 km/hod zrychlení 0-100 - 8 sekund spotřeba - 6,6 l /100 km kufr - 312 litrů cena** - 599 900 Kč
Nabídka motorů zahrnuje tři benzinové přeplňované agregáty a jeden turbodiesel. My jsme měli k dispozici zážehový motor o objemu válců 1,4 litru. Může mít auto s tak malým obsahem sportovní ambice? Přeplňovaný čtyřválec TSI s kompresorem je naladěn na výkon 118 kilowattů a při našem testu startoval ve městě jako raketa a uměl i na dálnici.
Je vidět, že Němci už mají motorový tuning malolitrážních agregátů dobře zvládnutý. Jenom udávaná spotřeba 6,6 litru na sto kilometrů se nám zdála příliš optimistická, trasu z Prahy do Vídně a zpět jsme ujeli za průměrných 7,8 litru na sto kilometrů jízdy. To vše v relativním komfortu sportovního vozu – na tvrdém nízkém podvozku, ale v prostorném a dobře odhlučněném autě. Pozor jsme museli dávat při couvání, z auta je kvůli vysoké zádi velmi omezený výhled.
Nové Scirocco lze doporučit jako kompromisní variantu mezi sportovním a komfortním autem na reprezentaci. Zdobí ho design, výkonný motor a také solidní cena, protože pod 550 tisíc korun nejde ani asijská konkurence. Sériová výbava je přitom opulentní, zahrnuje mimo jiné přední airbagy, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy vpředu i vzadu, ESP, poloautomatickou klimatizaci či rádio s přehrávačem a osmi reproduktory. K tomu je třeba připočítat dvouletou záruční lhůtu výrobce.