Vozítka jsou to svěží a zelená...
Celý podtitul:
Vozítka jsou to svěží a zelená, nechají se jimi ale američtí řidiči okouzlit?
Když Volkswagen přišel před nějakými 45 lety v reklamě s heslem „Mysli v malém“, které mělo propagovat jeho „Brouka“, vyvolalo to módní vlnu vlastnit auto, jež dobře vypadalo, bylo slušně vyrobené a mělo velikost „nákupní tašky“. V osmdesátých letech přesvědčovali výrobci terénních aut všechny řidiče od tatíků, co sledovali sérii Nascar, po učitele jógy, že by se určitě nejraději podívali do hor – dokonce i když se zatím nikdy nedostali mimo silnice dál než do díry na parkovišti řetězce Whole Foods. V Evropě a v Asii, kde každého trápí dopravní zácpy a ovzduší ničí zplodiny, vidí nyní výrobci aut své zisky v autech avantgardního, zeleného designu. A jestliže ceny benzinu stoupají nad čtyři dolary za galon, podobná auta se nakonec mohou uchytit i ve Spojených státech.
NARO
Návrh metr širokého vozidla od společnosti Narrow Car z Walesu nabízí řidiči a pasažérovi uzavřený tandem na čtyřech kolech. Naklání se jako motocykl, ujede sto mil na galon a dosáhne rychlosti 85 mil za hodinu. Narrow plánuje i taxík a dodávku.
BMW CLEVER
Vyvinuta na univerzitě v Bathu ve spolupráci s BMW je tato trojkolka rovněž metr široká a jezdí na stlačený zemní plyn. Proplétá se městským provozem jako motorka a uveze řidiče s jedním pasažérem. Dokáže jet až rychlostí 60 mil za hodinu. Zatím není naplánovaná sériová výroba.
SMART FORTWO
Na 32 tisíc spotřebitelů v USA již začalo využívat Smart ForTwo v ceně od 11 tisíc dolarů. Vůz o hmotnosti 1800 liber s pohonem 71 koňských sil parkuje čumákem k obrubníku a ujede na galon 41 mil. Je dobrý na ježdění po městě, ale nevhodný na dlouhé dálniční štreky.
ULTRA MOTOR A2B
Britská společnost Ultra Motor přichází do USA s motorkou na baterie, podobnou typu prodávanému v Indii. Lithiové baterie pomáhají akceleraci a při stoupání do kopců. Motorka spaluje elektrony a kalorie namísto plynu. Cena je 2200 dolarů. A2B jezdí rychlostí 20 mil za hodinu a ujede na jedno nabití vzdálenost až 44 mil.
TOYOTA IQ
Jako první měl Mercedes-Benz svůj Smart. Nyní má Toyota své iQ s motorem o obsahu jednoho litru, se spotřebou galon na 60 mil a s prostorem pro tři dospělé a jedno dítě. V Evropě a v Japonsku bude k mání za 9000 dolarů a v USA by se mohl přidat k řadě Scion.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek
Překlad: Marjánka Růžičková