NEZÁVISLÍ MALÍ PRODUCENTI PIVA SE PŘEDEVŠÍM ZAMĚŘUJÍ NA PATRIOTIZMUS KONZUMENTŮ VE SVÉ OBLASTI. NA TELEVIZNÍ REKLAMU JIM NEZBÝVÁ.
Regionální výrobci hledají netradiční cesty na podporu prodeje svých značek
Chvíli oddechu si budou moci letos vybrat malé pivovary. Zvýšená poptávka po pivu během letošního extrémně horkého léta pomohla prodeji i menších výrobců pěnivého moku. Regionální pivovary se nemusely starat o podporu prodeje a investovat do ní prostředky, které by chyběly jinde. Podle expertů by letos neměl žádný malý nezávislý pivovar zastavit výrobu nebo být pohlcen velkou pivovarnickou skupinou. Tlak konkurence pivovarnických kolosů se bude ale na malé nezávislé pivovary s výstavem do 200 000 hl ročně zvyšovat. Nadnárodní koncerny SAB Miller a Interbrew, vlastnící skupinu Plzeňského Prazdroje a v druhém případě Pražských pivovarů, investují ročně stamiliony korun do reklamy, které nemohou malí producenti čelit. Celkové výdaje domácích pivovarů na reklamu představovaly v loňském roce zhruba 600 milionů korun, což znamená trojnásobné investice proti situaci před šesti lety. „Regionální trh je neustále zatěžován nájezdy nadnárodních pivovarů a jejich bombastickými reklamními aktivitami,“ vyjádřil se k situaci lokálních pivovarů ředitel Pivovaru Náchod Josef Hlavatý. Boj menších regionálních pivovarů proti velkým konkurentů je podle malých výrobců obtížný. Pouze na desítky tisíc korun odhaduje investice malých pivovarů do mediální reklamy jednatel Pivovaru Chodovar v Chodové Plané Jiří Plevka.
Malé pivovary se proto snaží udržet alespoň pozici v regionu, kde sázejí na patriotizmus konzumentů, tradici a podporu místních institucí. Na historii spoléhá i Pivovar Benešov. Inspiroval se jedním ze svých prvních majitelů Františkem Ferdinandem d´Este, po němž pojmenoval desítku i ležák. Podobně Pivovar Kutná Hora ozdobil etikety lahví portrétem kutnohorského měšťana Ondřeje Dačického, autora původního receptu, podle něhož se pivo v Kutného Hoře vaří dodnes. Na patriotizmus konzumentů se zaměřuje Pivovar Rychtář z Hlinska. Podporuje jej sponzorováním a pořádáním různých sportovních a zábavných akcí v regionu. Malé pivovary se rostoucímu tlaku velkých konkurentů brání také výrobou speciálních piv. Podle některých výrobců v nich ale velká budoucnost není, speciál by musel pokrýt velké území, aby byl pro pivovar rentabilní. Tradiční kvalita, dobrá marže pro hospodského a žádná velká překvapení pro konzumenta jsou podle ředitele Měšťanského pivovaru v Poličce Karla Witze základem úspěchu malého pivovaru. „Vaříme tradiční české pivo z tradičních surovin, tradiční technologií. Tedy to, s čím jsou lidé spokojeni,“ řekl Witz. Malý pivovar si podle něho nesmí žít nad poměry. Poličský pivovar například nevyužívá ani provozní úvěr. V České republice působí v současnosti 48 pivovarů, z toho patří do kategorie malých nezávislých výrobců 27 pivovarů, na konci 80. let to byl 71 pivovar a ještě po druhé světové válce 280 pivovarů. Například v Jihomoravském kraji z dřívějších dvanácti pivovarů zbyly čtyři. V Chebu bylo v předminulém století osm pivovarů, v současnosti na území města s takovou pivovarnickou tradicí není ani jeden, stejně jako v celém kraji.