Menu Zavřít

Malé pivovary nemohou žít bez patriotů,

14. 4. 2003
Autor: Euro.cz

tvrdí tajemník Sdružení přátel piva František Štrupl Nadnárodní koncerny získávají stále větší podíl na tuzemském trhu, počet nezávislých výrobců piva klesá. Počet malých, nezávislých pivovarů se od počátku 90. let až do současnosti snížil téměř na polovinu.

tvrdí tajemník Sdružení přátel piva František Štrupl

Nadnárodní koncerny získávají stále větší podíl na tuzemském trhu, počet nezávislých výrobců piva klesá.

Počet malých, nezávislých pivovarů se od počátku 90. let až do současnosti snížil téměř na polovinu. Pozitivním faktem ale je, že těm se již daří odolávat neúprosnému tlaku nadnárodních pivovarnických koncernů. Podle názoru mnohých odborníků by tito výrobci piva navíc měli úspěšně přežít i zapojení do společného evropského trhu. O tom je rovněž přesvědčen tajemník Sdružení přátel piva František Štrupl, se kterým Profit na toto téma hovořil. Do kategorie malých, nezávislých pivovarů s ročním výstavem piva nepřekračujícím 200 000 hl patří v současnosti 29 podniků.

* Proč se domníváte, že malé pivovary mohou obstát na společném evropském trhu?

Většina našich pivovarů podle evropských norem již vyrábí, takže ty nebudou překážkou. S problémy, které mají nyní, se budou potýkat zrovna tak po vstupu do Evropské unie. Perspektiva malých pivovarů je ale individuální. Některé od svého osamostatnění investovaly do technologie, například ležáckých sklepů, lahváren. Mezi jinými se jedná o pivovary Polička, Svijany, Náchod, Chodová Planá. Ty se nemusejí bát začlenění do společného trhu Evropské unie. Budou prodávat, jak se říká, především kolem svého komína, v omezené oblasti. Místní patrioti pivovaru budou jeho pivo pít, protože jsou hrdí, že tam mají pivovar. Můžete se jim snažit dodat sebelepší jiné pivo a stejně budou pít mok ze svého pivovaru.

* Tento pivovarnický patriotizmus skutečně v praxi pomáhá?

Takové oblasti známe, je to například Liberecko, kde působil pivovar Vratislavice. Byl koupen Pražskými pivovary, které jej zavřely. Naštěstí přišli noví vlastníci a začali vyrábět pivo znovu. Vedou si dobře, protože z počátečního výstavu, který snad nepokrýval ani náklady, jsou dneska na výstavu zhruba 60 000 hl ročně. Pak jsou ale oblasti, kde na své pivo a pivovar obyvatelé moc hrdí nebyli. Poslední příklad je z Litoměřic. Zde jsme zjistili, že obchodníci prodávali pivo a ani nevěděli, že se vaří v Litoměřicích.

* Patriotizmus z něčeho musí vycházet, pivovar asi pro to musí něco udělat.

Pivovar by se měl snažit vařit pivo, a to je zase můj laický názor, které vyhovuje chuťovému naturelu místních lidí. Jako máte krajová jídla, stejné je to u piva.

* Jakou roli hrají malé pivovary na trhu?

Pro nic za nic nejsme první v Evropě ve spotřebě piva na hlavu. Za loňský rok se 160 litry na hlavu, což je slušný výkon. Domnívám se, že kdyby tady pouze fungovaly tři, čtyři hlavní značky, pivo bychom zase tolik nepili.

* Malé pivovary budou asi těžko konkurovat velkým výrobcům při využití špičkových technologií?

To není zase až tak velký problém. Na pivovarech, které se ihned pustily do rekonstrukce, inovace a automatizace výroby, je vidět, že výstav roste. U nich je problém uvařit tolik piva, kolik zákazníci požadují. Opět musím jmenovat například Poličku, Svijany. Přitom například pivovar Polička se financuje ze svých zdrojů, nejede na úvěr, snaží se veškerý zisk reinvestovat. Tam, kde se majitelé snaží zisk uplatnit jinak, pivovar asi dlouhé trvání mít nebude.

* Mohou malé pivovary uspět na zahraničních trzích?

Řada malých pivovarů vyváží, ovšem objem vývozu odpovídá jejich výstavům. Mohu namátkově jmenovat pivovary Nová Paka, Náchod nebo Lobkowicz.

* Jaká je tedy perspektiva malých pivovarů?

V určité oblasti se tyto pivovary zachovají, ale patrně pivovar, který má v současnosti výstav 60-70 000 hl, nebude za 20 let mít výstav 200 000, ale zůstane u původního. Bude prodávat kolem komína, bude se snažit ještě o kvalitnější služby. Již v současnosti i regionální pivovary mají tzv. pivní pohotovosti, kdy na zavolání pivo přivezou. Nemusejí ale přežít, když do jejich regionu proniknou některé podniky ze zhruba šesti největších v tuzemsku působících pivovarnických skupin. Pak by se mohlo stát, že v republice budeme mít pouze několik málo druhů piva pouze od oněch zmíněných šesti pivovarů, značky budou zachovány, chuť budou mít všechny stejnou, jen se budou jinak jmenovat.

* Není také cesta, že malé pivovary budou působit pod velkými pivovarnickými skupinami, jak se to děje již nyní?

Obávám se toho, že velké pivovary pohltí malé pivovary, zachovají značku, ale pivo budou vařit někde jinde. I když technologie pokročila natolik, že dokáží vyrobit složení vody přesně takové, jaké bylo v předchozím místě a zachovají přesný výrobní postup, není to stejné pivo. Na jeho chuť působí různé vlivy, například, že je vařené v konkrétní varně, která má určitý objem a působí v ní určité tlaky. Troufám si říci, že Měšťan vyráběný nyní Pražskými pivovary na Smíchově nemůže být stejný jako z Holešovického pivovaru. Možná, že je lepší než ten z Holešovického pivovaru, ale je jiný.

Menší daně pro pivo zůstanou

Vstup českého pivovarnictví na společný evropský trh by neměl nic změnit na daňovém zvýhodnění malých pivovarů. Profitu to potvrdil ředitel pivovaru v Poličce a člen představenstva Českého svazu pivovarů a sladoven Karel Witz. „Není pochyb, že daňové zvýhodnění zůstane,“ řekl Witz a připomněl, že ochrana malých pivovarů byla převzata před šesti lety z práva Evropské unie.Například v Německu jsou malé pivovary zvýhodňovány již sto let. České pivovary s ročním výstavem do 200 000 hl platí nižší spotřební daně. Například pivovary s výstavem do 10 000 hl mají padesátiprocentní daňovou úlevu. Velké pivovary přitom platí z jednoho hektolitru desetiprocentního piva spotřební daň ve výši 240 korun.

bitcoin_skoleni

Co je Sdružení přátel piva

Sdružení přátel piva (SPP) je občanským sdružením, které vzniklo v roce 1997 po zániku Strany přátel piva. Tu založili v roce 1990 plzeňští studenti. Původní recesi vystřídala snaha SPP hájit zájmy českých spotřebitelů piva a udržet tradice českého pivovarnictví. Sdružení každoročně pořádá soutěž, při níž vyhodnocuje nejlepší piva, pivovary, pivovarnické osobnosti a hospody. Vedle Pivexu nebo ocenění čtenářů Pivního kurýru je to jedna z významnějších soutěží v oboru.

  • Našli jste v článku chybu?