Menu Zavřít

Malebný svět DPP. Střet o rozvoj holešovického nádraží odkrývá politické spory

16. 6. 2020
Autor: Redakce

O pražský dopravní podnik bojují dvě politické skupiny. Střet teď vrcholí výběrem investora pro rozvoj holešovického nádraží.

Zanedbaná stanice metra Nádraží Holešovice a její okolí měly projít výraznou proměnou. Pražský dopravní podnik loni v říjnu oznámil, že s vybraným soukromým investorem založí společný podnik, do něhož vloží své pozemky a investor přispěje kapitálem a know-how. Tím investorem měla být společnost Nové Holešovice Development, kterou spoluvlastní pražský developer belgického původu Serge Borenstein, jeho dvorní architekt Jan Ludvík a také americký právník s íránskými kořeny Thomas Samii.

Přímý výběr partnera pro společný podnik ale kritizovala společnost CPI developera Radovana Vítka, který v sousedství vlastní rozsáhlé pozemky a chtěl okolí stanice Nádraží Holešovice také rozvíjet. Vítek dokonce podal k prošetření dohody k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Antimonopolní úřad ale po dlouhých měsících letos v květnu založení společného podniku bez otevřené soutěže posvětil a vypadalo to, že nic nebrání tomu, aby se v Holešovicích konečně koplo do země. Jenže teď to vypadá, že celý plán půjde překvapivě k ledu.

Nový finanční ředitel dopravního podniku Matej Augustín
inicioval revizi celého připravovaného projektu a dopravní podnik si zadal
posudek u konzultantské společnost EY, která by měla vyhodnotit relevantnost
nabídky Vítkovy CPI. A podle informací týdeníku Euro tento posudek vyznívá tak,
že nabídka CPI je skutečně relevantní, a pokud by ji dopravní podnik ignoroval,
vystavil by se riziku správní žaloby. Augustín proto prosazuje konec společného
podniku s Borensteinem, Ludvíkem a Samiim a vyhlášení nové otevřené soutěže na
investora v tomto vysoce lukrativním projektu.

Střet o rozvoj holešovického nádraží odkrývá hlubší politické spory o vedení pražského dopravního podniku mezi dvěma skupinami, které tvoří nynější pražskou koalici. Na jedné straně stojí Piráti a hnutí Praha sobě, které si prosadilo zvolení svého kandidáta Petra Witowskiho generálním ředitelem. Na druhé straně jsou Spojené síly pro Prahy, kde hrají prim TOP 09 a STAN.

Původní variantu společného podniku se společností Nové Holešovice Development přitom prosazoval generální ředitel dopravního podniku Witowski. „Podle právních analýz, které máme k dispozici, jsme přesvědčeni, že vznik společného podniku není předmětem zákona o zadávání veřejných zakázek,“ uvedl. Jenže Witowski a potažmo Praha sobě a Piráti mají v představenstvu dopravního podniku menšinu. Většinu míst drží lidé loajální spíše k uskupení Spojené síly pro Prahu.

Posila zo Slovenska

Právě Starostové a nezávislí na konci loňského roku
prosadili do klíčové funkce finančního ředitele Mateje Augustína, někdejšího
šéfa slovenské státní železniční společnosti Cargo Slovakia v době první vlády
Roberta Fica. Augustín teď výrazně určuje směr, jakým se pražský dopravní
podnik ubírá. Do jeho gesce navíc patří právě revitalizace stanic metra, což je
byznys, o který mají zájem mnozí pražští developeři.

U Augustína se na chvíli zastavme, protože důvody jeho příchodu do Prahy nebyly dosud zcela vysvětleny. Před čtyřmi lety byl Augustín ředitelem slovenské firmy Železničné opravovne a strojárne Zvolen. Předsedou představenstva této firmy je Vladimír Poór a dalším členem pak Alexej Beljajev. Miliardář Poór vedle zvolenských opraváren vlastní i fotbalový klub v Trnavě a stal se také sponzorem Bohemians 1905. Podle slovenských médií dotoval stranu Směr bývalého premiéra Fica. V minulosti také spolupracoval se Škodou Transportation, která je mimochodem výhradním dodavatelem tramvají pro pražský dopravní podnik.

Jak se vlastně Augustín dostal ke Starostům a nezávislým,
zůstává záhadou. „Měl jsem informaci, že STAN a TOP 09 hledají kandidáta,
setkal jsem se s některými lidmi a dostal jsem nabídku, zda bych se nepřihlásil
do výběrového řízení,“ tvrdí sám Augustín. Od koho konkrétně informaci a
nabídku dostal, ale nechce přiblížit.

„Nerad bych to konkretizoval. Je velmi těžké si vzpomenout. Československo je relativně malé. Máme nějaké kontakty v Praze a dostal jsem takovou informaci. Nevidím důvod, abych se k tomu nějak víc vyjadřoval,“ odmítl další komentář Augustín. Do funkce finančního ředitele ho prosadil šéf pražského STAN Petr Hlubuček. Ani ten ale nebyl sdílnější. „Dali jsme vědět do ekonomického prostředí, že ten člověk se hledá. Vlastně ani nevím, jakým způsobem se to pan Augustín dozvěděl, že někoho hledáme. Dostal se nám do ruky jeho životopis,“ říká Hlubuček.

Petr Hlubuček

„Jeho životopis nás zaujal. Bavili jsme se o tom na klubu Spojených sil a tam jsme si ho vybrali jako společného kandidáta. S tím, že jsem v dozorčí radě nejdéle, jsem dostal za úkol ho tam prosadit. To se prostě stalo,“ doplňuje Hlubuček s tím, že kandidátů na funkci bylo více.

Jenže předseda pražské TOP 09 Jiří Pospíšil si vzpomíná jen
na jediného kandidáta, a tím byl Augustín. „Na žádost pana Hlubučka, který
kandidáta přivedl, navrhl a klub Spojených sil návrh projednal a schválil,“
sdělil Pospíšil. TOP 09 přitom kandidáta STAN schválila naprosto bez problémů,
což při dlouhodobě napjatých vztazích mezi těmito dvěma subjekty rozhodně není
zvykem.

Praha sobě a Piráti nejprve Augustína odmítli, jelikož na
něj nedokázali zjistit žádnou referenci. „Nakonec to vyeskalovalo tak, že
Spojené síly začaly vyhrožovat odvoláním ředitele Witowskiho. Strašně to
vyhrotily, řekly, že je to jejich pozice, a na sílu ho nakonec protlačily.
Můžeme jen spekulovat, kvůli jakým úkolům ho tam poslaly,“ řekl týdeníku Euro
pod podmínkou anonymity jeden z členů dozorčí rady pražského dopravního
podniku.

Příchod Augustína do Prahy překvapil i nejznámější slovenské
investigativní novináře. „Není příliš známý a dlouho jsem o něm neslyšel. Jde
už přitom o třetí nebo čtvrtý případ, kdy slovenští manažeři z odvětví železnic
odcházejí do Prahy. Já to nedokážu pochopit, protože jejich schopnosti jsou
velmi nízké,“ komentoval Augustínův příchod do pražského dopravního podniku
zástupce šéfredaktora slovenského Denníku N Konštantín Čikovský.

Šedá eminence Starostů

Na personální politiku Starostů a nezávislých si podle
informací týdeníku Euro stále uchovává určitý vliv zlínský podnikatel Michal
Redl, s nímž před třemi lety konzultoval obsazení orgánů pražských městských
firem europoslanec a tehdejší místopředseda STAN Stanislav Polčák. Právě
kontakty s Redlem ho tehdy stály funkci ve vedení Starostů.

Redl se v minulosti „proslavil“ zejména tím, že
spolupracoval s uprchlým mafiánem Radovanem Krejčířem. Byl stíhán v několika
Krejčířových kauzách, v dopise od něj dostával instrukce, jak tunelovat Českou
spořitelnu v kauze společnosti Technology Leasing. Soudu Redl unikl jen díky
lékařům, kteří mu vystavili potvrzení o vážné duševní nemoci.

Původně zlínský byznysmen Redl těží zejména z kontaktů a
bohatství svého otce Petra Redla (mimochodem někdejšího významného sponzora
hnutí STAN), který před revolucí pracoval ve slušovickém JZD a po revoluci
zbohatl v hazardním průmyslu. Ačkoli Michal Redl žije střídavě v Praze a ve
Zlíně, trvalé bydliště má už několik let v Plzni, v domě sponzora ODS Miloslava
Kužílka.

„Má tu asi nějaké kontakty. Pořád ho tu někdo hledá,“ řekl Kužílek s tím, že Redl do Plzně pravidelně zajíždí. Ačkoli týdeník Euro nechal Redlovi vzkaz s žádostí o rozhovor, podnikatel se neozval. Hlubuček i Augustín odmítají, že by Redl měl jakýkoli vliv na výběr nového finančního ředitele pražského dopravního podniku.

Oba ale přiznávají, že Redla znají. „Tohoto pána jsem potkal na golfu,“ řekl Augustín. „Historicky nám pomáhal, točil se okolo STAN,“ reagoval Hlubuček. Kdo tedy inicioval příchod Augustína do Prahy, zůstává stále nejasné. Nicméně už teď je zřejmé, že Augustín do pražského dopravního podniku přišel s tím, aby vytvářel určitou protiváhu vůči Petru Witowskimu.

Matěj Augustín

V Praze je veřejným tajemstvím, že Hlubuček je s Witowskim
ve velkém střetu, mimo jiné právě i kvůli výběru investora pro rozvoj
holešovického nádraží. „Velmi bych uvítal, pokud by se ustoupilo od
připravovaného společného podniku. Není nic čistějšího než vypsat otevřenou
soutěž, která prověří nejvýhodnější nabídku pro dopravní podnik,“ uvedl
Hlubuček.

FIN25

Osud současného vedení dopravního podniku a spolupráce dvou
znesvářených táborů může také napovědět, zda současná pražská koalice dokáže
vydržet pohromadě do konce volebního období, nebo se předčasně rozpadne.

  • Našli jste v článku chybu?