Tarantinův, Smithův a Lynchův oblíbenec oslňoval profesionály svým hereckým uměním jen si nějak nenašel cestu k velké roli
Michael Parks (24. dubna 1940 - 9. května 2017) začínal jako kopáč, hasič lesních požárů a řidič náklaďáků - možná proto si později tak rozuměl s lidmi jako Johnny Cash. V 60. letech dostával poměrně výrazné role v kontrakulturních snímcích jako The Happening (skupina hippies unese mafiána) nebo Pak přišel Bronson, pro niž složil a nahrál i titulní píseň Long Lonesome Highway (jeden z hitů roku 1970).
„Jeho naturalismus byl neuvěřitelný.
Když zemřel James Dean, byl považován za jeho nástupce“ řekl Robert Rodriguez, jenž Park se v roce 1996 obsadil do snímku Od soumraku do úsvitu. Podobně mluvil i Lynch: „Naturalističtější herectví v televizních filmech snad ani nebylo možné.“
Jenže pak se Parkse Hollywood začal stranit, nikdo přesně nedokáže říci proč. Podle jedné teorie se ošklivě nepohodl se studiem Universal, podle jiné se měl nepříjemně rozhovořit o násilí v sérii o Bronsonovi, v níž hrál reportéra na motocyklu.
Nešel vystříhat
Počátkem devadesátých let Parksova kariéra ožila, když jej David Lynch obsadil do role Jeana Renaulta, kanadského obchodníka s drogami a majitele kasina v Twin Peaks. Poté se na několik let sžil s rolí texaského rangera Earla McGrawa, v kteréžto roli podivuhodně putoval z filmu do filmu (Od soumraku do úsvitu, Kill Bill, nakonec v projektu Grindhouse). Oblíbil si jej též Ben Affleck, který mu dal roli komiksového kreslíře Jacka Kirbyho ve filmu Argo: „Byl to úžasný sexy herec. Při stříhání jsem měl velké potíže, chtěl jsem z něj zachovat co nejvíce.“
Největšího obdivovatele nalezl Parks v režiséru Kevinu Smithovi. „Napsal jsem Mrožího muže a Krvavý stát speciálně pro něj. Byl to s přehledem nejlepší herec, s nímž jsem měl to potěšení pracovat.
Kdykoli se objevil na scéně, dokázal dostat to nejlepší i ze mě,“ uvedl minulý týden Smith na svém twitterovém účtu.
Herec pro herce
Podle své agentky Jane Schulmanové dokázal Parks zahrát cokoli, oblíbil si hlavně role darebáků. „Mezi svými kolegy byl znám jako herec pro herce, protože měl obrovský rejstřík, který mu umožňoval ztvárnit úžasné kontrasty - někdy dokonce v rámci jediného filmu, jako byl Mroží muž (kde hrál sériového vraha),“ řekla Schulmanová agentuře AP.
Posledním filmem, v němž hrál výraznější roli, bylo životopisné drama o hráči amerického fotbalu Greater, které mělo premiéru v loňském roce.
Byl to s přehledem nejlepší herec, s nímž jsem měl to potěšení pracovat. Kdykoli se objevil na scéně, dokázal dostat to nejlepší i ze mě.
O autorovi| Lubomír Heger, heger@mf.cz