ŽELEZNICE Zatímco objem nákladní dopravy Českých drah vloni klesl, menším dopravcům se daří stále lépe. Jejich výkony v loňském roce vzrostly meziročně až o desítky procent. Přesto však železnice prohrává svůj boj se stále silnější kamionovou přepravou.
ŽELEZNICE
Zatímco objem nákladní dopravy Českých drah vloni klesl, menším dopravcům se daří stále lépe. Jejich výkony v loňském roce vzrostly meziročně až o desítky procent. Přesto však železnice prohrává svůj boj se stále silnější kamionovou přepravou.
Když se v květnu loňského roku po vstupu do Evropské unie otevřely hranice, mělo to pro železniční přepravu fatální následky. Skončily totiž kilometrové fronty na hraničních přechodech, které nutily silniční dopravce více využívat služeb železnice.
Už po pár měsících skončila například přeprava kamionů po kolejích mezi Lovosicemi a Drážďany, což se negativně projevilo i v loňských výsledcích nákladní dopravy Českých drah. Objem přepraveného nákladu klesl meziročně o 5,5 procenta na 79,9 milionu tun.
KONKURENCE ROSTE
Podle bývalého ředitele Českých drah Petra Kousala ale stojí za zmíněným poklesem především silnější konkurence železničních dopravců. „Na trh vstoupily i firmy, které dříve provozovaly jen vlastní podnikovou dopravu a k externí přepravě využívaly České dráhy,“ tvrdí Kousal.
Obecně se také snížila přeprava hnědého uhlí, jež patří k hlavním komoditám na železnici. Klesl také dovoz rudy a nakládka dřeva. Přitom právě uhlí nyní vozí z Mostecké uhelné společnosti a Severočeských dolů do některých firem konkurent Českých drah - společnost Viamont. Jen v loňském roce přepravila přes 900 tisíc tun této komodity. Během letošního prvního čtvrtletí vzrostly podle předsedy představenstva Viamontu Pavla Škarabely výkony firmy v nákladní přepravě meziročně o zhruba 23 procent. Firma míří i do mezinárodní vlakové dopravy - začala přepravovat cement do Rakouska.
POMÁHAJÍ KORIDORY
Hromadné substráty (jako je třeba uhlí) jsou hlavní přepravní komoditou také u dalšího ze soukromých přepravců - společnosti OKD-Doprava. Ta se mezi konkurenty Českých drah může pochlubit nejširší nabídkou lokomotiv, které navíc stále obnovuje. „V meziročním srovnání se náš podíl na trhu prakticky nemění a pohybuje se kolem sedmi procent,“ řekl Profitu specialista železniční dopravy a přepravy této firmy Miloslav Svoboda.
Na úspěchu menších soukromých dopravců se v loňském roce podepsalo také výrazné zvýšení tempa při rekonstrukcích železničních koridorů. Soukromé firmy totiž většinou vozí například ucelené soupravy se štěrkem, který je určený právě na opravu koridorových tratí. To platí třeba pro firmu Slezskomoravská dráha, která si loni udržela objem dopravy z předchozích let.
VYŠŠÍ CENA = VYŠŠÍ KVALITA?
Další příčinou poklesu přepravních výkonů Českých drah je ztráta některých zákazníků. Například firma Mittal Steel Ostrava začala využívat služeb železniční společnosti NH Trans. Důvodem je patrně cena, i když zástupci NH Trans rezolutně popírají, že by se podbízeli nižšími tarify. „Nabízíme sice nižší poplatky než je běžný železniční tarif, vycházejí však ze smluvních cen, které nabízejí i České dráhy v rámci množstevních nebo akvizičních slev,“ tvrdí obchodní ředitel této firmy Vlastimil Chobot.
Kvůli vysokým cenám odešel od ČD i největší český výrobce buničiny, firma Biocel Paskov, který přešel na silniční dopravce. Ředitel odboru nákladní dopravy a přepravy Českých drah Oldřich Mazánek však nevidí situaci tak černě. „Na jednu stranu zdražujeme, ale nabízíme také nové a kvalitnější služby, kterými chceme konkurovat externím dopravcům,“ upozornil. Mezi tyto služby patří například orientace i na menší firmy, svoz jednotlivých zásilek a skupin vozů do vlakotvorných stanic a hlavně zavedení pevného grafikonu nákladní dopravy v letošním roce.
Foto popis| Vagony jsou nevytížené - České dráhy převážejí stále méně zboží.
Foto autor| Luděk Vycpálek - foto: Profit