Menu Zavřít

Malí proti velkým

7. 10. 2011
Autor: Euro.cz

Má se čtveřice největších českých měst uskromnit, aby mohly menší obce získat více peněz z daní?

bitcoin_skoleni

PRO:
Sdružení místních samospráv (SMS ČR) trvá na tom, že občané platící stejné daně mají právo na srovnatelnou úroveň samosprávy. Proto odmítáme dnešní způsob dělení 120 miliard korun mezi obce. Že je nesystémové a neodůvodněné, plyne ze statistik a zejména výsledků nezávislé analýzy zpracované vysokými školami. Ve funkcích a povinnostech obcí a měst neexistují rozdíly. U všech obcí a měst je 38 procent nákladů na občana stejných. Velká města mají větší náklady třeba v dopravě, ale například sítě infrastruktury jsou pro ně naopak levnější. Praha, Brno, Ostrava a Plzeň (PBOP) opírají nárok na 50 procent podílu z rozpočtového určení daní o svou daňovou výtěžnost. Samy ale uvádějí, že spolu vytvoří jen 45 procent procent HDP. Ale ani to není správné! Tvorba HDP v Praze je totiž z velké části virtuální. Velké firmy zde často pouze sídlí, ale zisk tvoří v regionech. Reálně se v těchto městech tvoří jen asi 30 procent HDP. Velká a bohatší města tak žijí na úkor chudých a živořících regionů. To není pravicový kapitalismus ani levicový socialismus. To je feudalismus. A argumenty o výkonu služeb pro cizí? Vždyť tito dojíždějící nenavýší počet obyvatel žádného města ani o 20 procent. Neexistuje žádný rozumný důvod, proč by PBOP měly požívat privilegia zvláštních koeficientů zaručujících dvaceti procentům obyvatel státu 50 procent sdílených daní. Zohledněme Praze funkce hlavního města a kraje. Ostatní velká města se ale v ničem neliší například od Olomouce. Finance, které od zrušení okresů čerpají nesystémově a neoprávněně, je nutné rozdělit mezi ostatní města a obce. Jinak při dnešním stavu státního rozpočtu nelze v rozpočtovém určení daní docílit rozumné změny.
Novela PBOP nezlikviduje. Srovnatelná města takto hospodaří už léta. Pomohou kompenzace a odpovědnější hospodaření. Přirozeně budou muset omezit investiční aktivity, o kterých se ostatním městům a obcím jenom zdá. Novela není vzhledem k velikosti diskriminace 80 procent občanů dost razantní, nezavádí systém, pouze některé jeho prvky. Ale jde správným směrem. Omezí korupci, vylidňování venkova a stabilizuje příjmy obcí. Každé její zmírnění je krokem zpět. Proto SMS ČR požaduje schválení návrhu ministerstva financí v předloženém znění.
Josef Bartoněk, předseda Sdružení místních samospráv ČR

PROTI:
Hlavní město Praha nevystupuje proti posílení rozpočtů ostatních měst a obcí, zejména těch se dvěma až deseti tisíci obyvateli. Praha však pochopitelně musí hájit zájmy svých občanů, a proto zásadně protestuje proti manipulaci s fakty. Tolikrát omílané programové prohlášení vlády například vůbec neříká, že k posílení rozpočtů měst a obcí má dojít na účet čtyř největších z nich. Občané metropole také nedostávají oproti obyvatelům menších obcí ze sdílených daňových příjmů tolikrát opakovaný 4,5násobek, a to z jednoho prostého důvodu: Praha je obec, ale zároveň i kraj, a tak je také nutné na její příjmy nahlížet. Jako kraj získává naprosté minimum. Férově, tedy na základě faktů je nutno konstatovat, že po zahrnutí krajského rozpočtového určení daní je onen násobek mnohem nižší. A do třetice je jaksi opomíjenou skutečností, že Praha je navíc hlavním městem.
Takže, proč by Praha měla mít vyšší příjmy? Protože musí plnit zvláštní roli. Hostí ústřední státní správu, musí reprezentovat zemi před světem, je vstupním terminálem do republiky, tranzitním uzlem, kulturním centrem, střediskem lékařské péče. Generátorem návštěvnosti celé republiky. Praha také svou velikostí vyžaduje jiný rozměr provozních i investičních nákladů, její doprava musí být řešena velmi odlišně. Neexistuje pro ni volba! Jen velkokapacitní a vzhledem k hustotě zástavby podpovrchová řešení. To vše nikoliv pro 1,26 milionu Pražanů, ale ve skutečnosti pro 1,67 milionu denně přítomných osob, tedy také dojíždějících, nocujících turistů a studentů. Průměrně jde každý den o 410 tisíc osob, pro které Praha musí dimenzovat svou infrastrukturu a služby. Nejen v oblasti individuální a hromadné dopravy, ale i vodovodů, kanalizací, úklidu či bezpečnosti.
Od roku 2006 Praha vynaložila téměř 1třináct miliard korun na výstavbu metra a téměř 31 miliard na okružní a radiální dopravní systém. Jak dál v atmosféře hrozby hospodářské recese, krácení prostředků ve státním dopravním fondu a každoročního škrtu 2,2 miliardy korun v rozpočtovém určení daní? Místo trestání prosperujících oblastí by k posílení příjmů obcí a měst mělo dojít opravdu raději na úkor neefektivního rozdělování státních dotací a státu obecně. Malý, levný a transparentní stát, to je jediná cesta, jak rozdělit finanční prostředky městům a obcím racionálně a bez zášti.
Bohuslav Svoboda, primátor hlavního města Prahy

  • Našli jste v článku chybu?