I letos spolu mohou změřit síly malí a střední podnikatelé mířící na zahraniční trhy. Poperou se o úspěšný vstup na indický trh, případně si vybojují prvenství v soutěži o nejlepšího exportéra Vysočiny. Nejúspěšnější vývozce ocení i CzechTrade.
Autor: Shutterstock
Už po třinácté mohou malí a střední čeští podnikatelé soupeřit o titul nejlepších exportérů. Exportní cena DHL HSBC pod záštitou vládní agentury na podporu exportu CzechTrade chce odborné i laické veřejnosti připomenout, že Česko ve světě úspěšně prodává i jiné zboží a služby než jen osobní automobily nebo stavby přehrad, elektráren či pivovarů.
Podle pořadatelů soutěže se přitom zdá, že neustále skloňovaná hospodářská krize menší podnikatele překvapivě vyburcovala k větší aktivitě než v dobách poklidného evropského hospodářského růstu. „Historie soutěže jasně ukazuje, že i malé podniky mají v oblasti exportu co nabídnout a problematická období často zvládají pružněji a lépe než velké, nákladově a byrokraticky přebujelé velké společnosti,“ oceňuje aktivitu podnikatelů Luděk Drnec, šéf DHL Express – společnosti, která stojí od počátku za touto soutěží.
Jen vloni se do akce zapojilo na sto malých a středních exportérů, za celých třináct let to je už na 1700 firem. Jenom loňští soutěžící vylepšili obchodní bilanci země částkou více než 150 tisíc korun na každého aktivně pracujícího Čecha.
I malé firmy vyvážejí za miliony korun
Většina malých exportérů byla přitom schopna dosáhnout obratu na zaměstnance v řádu milionu korun. „To je velký příslib nejen pro letošní ročník této soutěže, ale i pro budoucnost naší ekonomiky. Osobně se těším, že stejně jako loni poznám další výjimečné osobnosti, které se v tvrdé zahraniční konkurenci neztratí. Za CzechTrade jim mohu slíbit, že rozšiřujeme portfolio služeb tak, abychom jejich konkurenceschopnost ještě posílili,“ říká generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.
SOUTĚŽNÍ KATEGORIE |
Malá společnost – kategorie je určena malým firmám s maximálním počtem 50 zaměstnanců a obratem do 300 milionů korun – podíl zahraničního vlastníka ve firmě nesmí přesáhnout 49 procent – objem exportu v roce 2008 musel být minimálně 100 tisíc korun – další podmínkou je, že společnost vznikla před 1. lednem 2008 Středně velká společnost – maximální počet 250 zaměstnanců – obrat do 1,5 miliardy korun – podíl zahraničního vlastníka společnosti nesmí přesáhnout 49 procent – objem exportu musel v roce 2008 činit minimálně sto tisíc korun – datum vzniku společnosti musí předcházet 1. lednu 2008 Exportér regionu – nejúspěšnější exportér z malých a středních společností – sídlo je ve vybraném kraji, pro letošní rok je to kraj Vysočina Exportér teritoria – nejúspěšnější exportér malých a středních společností podle nárůstu jejich exportu do vybraného teritoria – letos: Indie Nejúspěšnější klient CzechTrade – podmínka nově uzavřených exportních kontraktů realizovaných s podporou služeb agentury CzechTrade Aplikace průmyslového designu – ocenění má zvýšit povědomí českých firem o využití průmyslového designu, a tím i jejich konkurenceschopnost v zahraničí |
Tato agentura spadající pod Ministerstvo průmyslu a obchodu podporuje udílení exportních cen řadu let a v posledních ročnících oceňuje i své nejúspěšnější exportující klienty a nově uděluje i zvláštní cenu za aplikaci průmyslového designu. Podnikatelé mají vskutku o soutěž zájem, což dokládá i rychlost jejich přihlášek. „Během prvních dvou dní tohoto měsíce se do soutěže přihlásilo sedmnáct firem, což je rekord a může naznačovat, že se exportéři na soutěž těší a termíny si hlídají,“ říká jednatelka agentury Helas a zároveň porotkyně soutěže Helena Kohoutová. Jak ale připomíná, není důležité, kdo se přihlásí dříve či později. Hlavní jsou výsledky, kterými se exportéři mohou pochlubit. Přihlášky je navíc možné podávat až do pomyslného poledního odbití jihlavských městských hodin 15. října letošního roku. Slavnostní vyhlášení vítězů pak proběhne do měsíce a dne, tedy 16. listopadu v klášteře minoritů sv. Jakuba v Praze.
Komu voní Indie? Hlavní je nebát se
Helas navíc podnikatelům nabízí setkání s úspěšnými vývozci v rámci Klubu exportérů. Tento týden je například v Praze naplánováno setkání pod heslem „Vůně indického exportu“ a po prázdninách zase setkání regionálních exportérů v Jihlavě. Samozřejmě to není náhoda. Indie byla pro letošní rok vybrána jako teritorium pro speciální ohodnocení úspěšných exportérů. A z druhé strany bude letos na podzim porota hledat nejlepšího vývozce kraje Vysočina.
Ředitel exportních finančních služeb banky HSBC Tomáš Nymburský vysvětluje, proč byla pro letošní ročník vybrána jako oceňovaný region zrovna Indie. „V této zemi naši analytici očekávají v příštím roce největší hospodářský růst hned po Číně. Dostat se na místní trh ale přesto není jednoduché, takže je to výzva,“ dodává.
Jako příklad udává Nymburský statistiku Světové banky – od dohody o konkrétním obchodu k podpisu s indickým partnerem, překonání byrokratických bariér a skutečné dodávce zboží uplyne v průměru 425 dní. A to ještě není jistota zaplacení. „Platební morálka sice není v mezinárodním srovnání nejhorší, ale evropští dodavatelé se musejí připravit na méně používané nástroje – třeba avaly nebo forfaiting, akreditivy jsou spíš výjimkou,“ varuje Nymburský. Z praxe pak doporučuje použít služeb bankovních domů, které jsou aktivní v Evropě i Indii, a ještě víc uzavření společného podniku s důvěryhodným místním podnikem. „Proč se nepochlubit, umíme to zařídit, na tomto trhu působíme už léta,“ netají se propagací HSBC Tomáš Nymburský.
Šance: Bývalé sovětské trhy
Proniknutí na rostoucí asijské trhy je sice lákavé, podle posledních průzkumů mezi exportéry ale vede ruský trh a jeho bývalé satelity. Experti ale připomínají, že hlavní obchodní partneři jsou pro domácí firmy stále odběratelé z Evropy, především Němci. A právě zde se ukazuje oživení poptávky, které tuzemským exportérům dává šanci na lepší odběratelské podmínky. Podle dubnového průzkumu mezi německými podniky se tempo růstu nových zakázek od českých firem zrychlilo nejvýrazněji od července 2001.