Menu Zavřít

Málo jsme se snažili

30. 5. 2013
Autor: Redakce

Co vzkazuje Brusel České republice a jak jeho hodnocení číst? Lakonická odpověď zní: s dost sofistikovaným dekodérem.

Jazyk používaný v Bruselu je i po překladu do spisovné češtiny pro laika poměrně obtížně přeložitelný. Budiž tedy řečeno, že čerstvě vydané hodnocení Evropské komise i připravené návrhy doporučení od Rady EU (předpokládá se, že návrhy budou schváleny letos v létě) jsou na místě. Rád bych vypíchnul dvě záležitosti, které mne zaujaly.

Za prvé, odečet konstatuje, že navzdory veškerému úsilí o fiskální konsolidaci pro nás zůstává dlouhodobá udržitelnost veřejných financí vzdálenou metou a díra, čili „mezera udržitelnosti“, je vyjádřena ekvivalentem pět procent HDP. To je bratru sto devadesát miliard korun. Jinak řečeno, abychom stabilizovali veřejný dluh a lidově řečeno neprožírali budoucnost, museli bychom ihned zvednout daně, nebo snížit výdaje ve zmíněném rozsahu.

Nadprůměrná mezera

Naše „mezera“ je navíc v evropském srovnání nadprůměrná. Krátkodobě sice srazíme schodek pod „maastrichtská“ tři procenta a zřejmě se nám ho podaří udržet i příští rok, ale důležitější strukturální schodek začne zase brzy růst. Česko víceméně rezignovalo na nějaké významnější ambice v této oblasti, což za zaznamenání stojí především kvůli tomu, že na základě všeobecně rozšířeného povědomí byly reformy asociální a příliš tvrdé. Srovnejte negativní veřejnou reakci s tím, jak málo jsme se ve skutečnosti střednědobým a dlouhodobým cílům stabilizace veřejných financí přiblížili.

Konkrétní doporučení od komise pro omezení strukturálních deficitů a očekávaného demografického vývoje se pořád opakují. Rychleji prodlužovat věk odchodu do důchodu, přejít na indexaci důchodů podle cen, nezvýhodňovat daňově „předdůchody“ (což je specificky v reportu vypíchnutá chyba Nečasovy vlády).

Peníze utopené v nemocnicích

Kdo by neslyšel v uplynulých letech o tom, že zdravotnictví potřebuje odlehčit od fixních nákladů utápěných ve stále ještě výrazně předimenzované nemocniční síti. Odhodlání uzavírat celé nemocniční bloky, ba měnit celé nemocnice na eldéenky tak nějak vyšumělo, což není překvapivé, když si uvědomíme, že nemocnice okresního typu je často největší nebo druhý největší zaměstnavatel ve městě. Jenže fixní náklady zatěžující zdravotní systém nám tím pochopitelně nezmizely.

Celé roky se mluví o snížení zdanění práce, ale ani ty vlády, které si tenhle problém uvědomovaly, s ním kromě řečí valně nepohnuly. Co čekat od vlády příští, která bude podle všech očekávání levo-středová, pokud ne přímo čistě levicová? Snížení zdanění a vyšší flexibilita a méně byrokracie, bez čehož je komisí doporučované odstranění dualismu v daňovém zatížení OSVČ a zaměstnanců kontraproduktivním krokem?

Možná se dožijeme služebního zákona a chvalitebné by bylo rozdělovat peníze na vědu a školství nějakým „ochytřenějším“ způsobem, než je tomu doposud. O tom, že Česko by si hodně pomohlo, kdyby vytvořilo podmínky pro vyšší zaměstnanost žen pečujících o malé děti, a to jak zvýšením fyzické kapacity jeslí a školek, tak z hlediska nasazení účinnějších ekonomických stimulů, také víme už nějaký ten rok, a pokrok je velmi mírný (připravovaná daňová uznatelnost výdajů za privátní mikroškolky).

Bariéry pro vstup do profesí

Věc, která mi v rámci jinak odborné veřejnosti známých poznatků a vhodných nástrojů na řešení českých strukturálních a institucionálních slabin přece jen přišla nová, je zjištění, že Česko je jednou z členských zemí s nejvyšším počtem regulovaných povolání. Jinak řečeno, existují u nás četné bariéry pro vstup do jednotlivých profesí.

V době rostoucí nezaměstnanosti, když to nejméně potřebujeme, překážejí tvorbě pracovních příležitostí naší byrokracií vlastnoručně vytvořené předpisy. Nejen zákoník práce, ale i tyhle méně viditelné normy podvazují flexibilitu trhu práce s nezanedbatelnými dopady na potenciální ekonomický růst a celkovou zaměstnanosti. Zjednodušení předpisů, na němž se pracuje, vyžaduje pozornost, protože to pomáhá, ačkoli to skoro nic nestojí.

Užitečná četba

Přečtěte si ta hodnocení a doporučení - zejména pro mezinárodní srovnání a orientaci ve strukturálních a institucionálních problémech, které jednotlivé členské země trápí, je to užitečné. Nehledě na sucharský byrokratický jazyk studium rozhodně není promarněný čas.


Čtěte také:

Propad nekončí. Konkurenceschopnost Česka dusí vysoké sociální odvody, byrokracie a korupce

EK hodnotí vládu: chybí služební zákon, je třeba zlepšit výběr daní

MM25_AI

Česko může přijít o stovky miliard z EU. Kvůli zákonu o úřednících


  • Našli jste v článku chybu?