Soudě dle „sterilního“ komentáře není nadšená ani končící primátorka Adriana Krnáčová. Ta se minimálně druhou polovinu volebního období hodně snažila, aby po sobě zanechala alespoň zárodek nějaké ikonické stavby. A když už to nevyšlo s Galerií moderního umění ve vysočanské Pragovce, mohl to být právě Dvorecký most. Asi ne náhodou přijel do Česka letos v červnu proslulý španělský architekt Santiago Calatrava, jehož stavby neomylně vyvolají (různé) emoce, aby zahájil výstavu svých děl v Galerii Hlavního města Prahy.
Calatrava skončil se svým návrhem Dvoreckého mostu druhý. Vítězem se stal návrh zpracovaný ateliéry Tubes a Atelier 6. O jediný hlas. Co rozhodlo? „Strach a nedostatečné sebevědomí Prahy, zásadně chybná představa, že Praha nepotřebuje špičková architektonická díla. Přišli jsme o možnost postavit v Praze na skvělém místě světový návrh se špičkovými detaily,“ soudí Roman Koucký, tvůrce Metropolitního plánu a autor oceňovaného Trojského mostu.
Potěší, ale nebudou. Světoznámý architekt Santiago Calatrava skončil s návrhem vysokého mostu se zlatou věžičkou (nahoře), který se mohl stát vstupní bránou do města, druhý. Jako třetí porotci ocenili most od Víta Másla z CMC architects (dole).
Jemný a výrazný most se zlatou špičkou, tyčící se nad křížením klíčových městských tras se mohl podle něho stát dominantou. „Kvůli našemu strachu z výjimečnosti se jí ale most nestane a tuto roli časem převezme nějaká průměrná okolní zástavba, což je z hlediska veřejného zájmu jednoznačné a zásadní selhání,“ dodává.
A jiný pohled? „Vítězný betonový most se dvěma podporami ve vodě je až brutalistně krásný. Vertikální most by se na toto místo nehodil,“ tvrdí architekt Vít Máslo, který skončil se svým návrhem třetí.
Dále čtěte: