Menu Zavřít

Maloměsto + velká zóna = problém?

8. 8. 2005
Autor: Euro.cz

KOLÍN Jedna z nejznámějších průmyslových zón v Česku leží nedaleko středočeského Kolína. Sídlí v ní automobilka TPCA. Jde o jednu z mála velkých strategických zón u nás. Na rozdíl od podobných území například v Plzni či Ostravě však nedisponuje zázemím velkého města. A to přináší potíže.

KOLÍN ||
|Někteří ekonomové očekávají, že produkce z kolínské zóny TPCA zvrátí dosavadní zahraničněobchodní deficit Česka v přebytek. Také v samotném Kolíně si mnoho slibovali - dnes zde ovšem panují spíše rozpaky.  |
Jedna z nejznámějších průmyslových zón v Česku leží nedaleko středočeského Kolína. Sídlí v ní automobilka TPCA. Jde o jednu z mála velkých strategických zón u nás. Na rozdíl od podobných území například v Plzni či Ostravě však nedisponuje zázemím velkého města. A to přináší potíže.

Místostarosta Kolína Jiří Buřič hodnotí dosavadní přínos velké investice následovně: Automobilka přinesla městu velké možnosti rozvoje, ale i velké starosti. Na jednu stranu se sice město pustilo do řešení dlouho zanedbávaných problémů v infrastruktuře, zdravotnictví a školství, na druhou stranu zatím nedošlo k očekávanému snížení nezaměstnanosti.

Nejvíce problémů, které se většinou ještě nepodařilo vyřešit, lze hledat právě v menší velikosti města a z toho plynoucího nedostatečného zázemí. Umístění automobilky TPCA právě sem sice zviditelnilo Kolín v Evropě, zároveň ale město muselo kvůli této investici výrazně omezit své výdaje na další projekty.

Místní občané se bouří a bývalá starostka Zdenka Majerová čelí obvinění z uzavírání pro Kolín nevýhodných smluv se zástupci TPCA bez vědomí městské rady.

STÁLE CHYBÍ INFRASTRUKTURA I BYTY

Kolín stále čekají především změny v dopravním systému. Musí opravit nynější a vybudovat nové silnice, mezi nimi například dlouho připravovaný obchvat města. Právě po něm obyvatelé nejvíc volají. V Kolíně totiž v posledních měsících výrazně vzrostla doprava a lidé to přičítají zejména automobilce.

Ani 850 bytů, které město mělo postavit do poloviny letošního roku, nevznikne. Automobilka by jich pro své zaměstnance měla letos dostat maximálně tři stovky. O náklady na výstavbu těchto bytů v objektu bývalých kolínských kasáren se město mělo podělit se státem.

Podle radních vzniklo zpoždění na ministerstvu pro místní rozvoj, které prý příliš pozdě zajistilo projekty pro stavbu. TPCA přitom byty potřebuje co nejdřív. Jsou totiž hlavním lákadlem pro nábor dělníků.

Už na podzim má v automobilce pracovat 3000 lidí, z toho 2000 právě z dělnických profesí. Na Kolínsku a v okolních okresech o tato místa ale velký zájem není. Továrna proto začala pořádat nábory v regionech s vyšší nezaměstnaností. Přespolní láká do Kolína právě vidinou získání služebního bytu.

POMÁHÁ STÁT

Podle ministerstva průmyslu a obchodu má příprava stavby bytů v Kolíně zhruba roční zpoždění. Dokončení bytové infrastruktury si vyžádá zhruba 300,5 milionu korun. Bezmála 114 milionů korun letos poskytne na tuto akci ministerstvo průmyslu a obchodu, dalších 151 milionů zajistí ministerstvo financí. Ministerstvo pro místní rozvoj by pak příští rok mělo na dopravní napojení bytové lokality u vodárny dát 35,7 milionu korun.

Samotný Kolín už více peněz, než dává, nemá. Letošní rozpočet tohoto města je plánovaný jako vyrovnaný a pohybuje se na úrovni dvou miliard korun, což je zhruba o 600 milionů korun více než loni. Drtivá většina těchto peněz přitom jde do projektů spojených s aktivitami automobilky TPCA, ať už to jsou peníze určené na rozvoj místního školství, zdravotnictví či právě na stavbu bytů.

FIRMA INVESTUJE DO REGIONU

Na druhou stranu ale samotná automobilka regionu částečně vrací vložené peníze. Snaží se spolupracovat zejména s kolínskými odbornými školami a učilišti, v jejichž nabídce se už objevily nové obory. Školy v této souvislosti zvyšují i své technické vybavení.

V letošním roce půjdou na různé granty vyhlášené továrnou celkem čtyři miliardy korun. Loni mohly o grant žádat pouze obce, letos se kromě nich mohou přihlásit i nadace, neziskové organizace nebo občanská sdružení.

Nově není grant určen pouze na podporu investičních projektů, ale také na vzdělávací, kulturní, sportovní a ekologické programy. Projekty se mohou týkat mimo jiné výsadby veřejné zeleně, úpravy veřejných prostranství, rozvoje cyklostezek, využití obnovitelných zdrojů energie, zachování přírodního dědictví nebo ekologické výchovy. Firma podpoří také kulturní, společenské, sportovní a vzdělávací akce, zařízení pro volný čas, údržbu historických památek a přispěje i na obnovu tradic.

Automobilka ale přivedla do Kolína další investory, a to nejen z průmyslu. Záměr postavit v třicetitisícovém městě na Labi své obchody oznámily také Tesco a OBI. Většina velkých řetězců už ale v Kolíně své supermarkety má.

BOJ O SÍDLO

MM25_AI

Přestože byla příprava na příchod velkého investora hlavně v režii Kolína, „vydělat“ na tom nakonec mohou nedaleké Ovčáry. Právě na jejich území totiž automobilka stojí a TPCA zde má také oficiální sídlo. V případě změny právních předpisů by tak v budoucnu mohly výnosy z daní firmy putovat právě do této obce.

Kolínští se proto rozhodli bojovat za návrat sídla firmy na své území. „Chceme, aby sídlo TPCA bylo v Kolíně. V zóně je náš majetek, naše investice i jméno,“ upozorňuje kolínský místostarosta Ondřej Plašil. Zástupci TPCA podle něj vedení Kolína ujistili, že pokud navrhované řešení nebude v rozporu se zákonem, změně sídla se bránit nebudou. Jak chce Kolín této změny dosáhnout, však zatím není jasné. 

  • Našli jste v článku chybu?