Menu Zavřít

Maloobchod zrychlil růst na 5,6 procenta. Daří se nepotravinářským prodejnám

15. 3. 2017
Autor: čtk

Tržby v maloobchodě bez aut v lednu zrychlily meziroční růst na 5,6 procenta, v prosinci vzrostly o tři procenta. Nejvíce se dařilo prodejnám s nepotravinářským zbožím, kde se tržby zvýšily o 9,2 procenta.

V lednu rostly také tržby za pohonné hmoty, prodeje potravin se v meziročním srovnání téměř nezměnily. Tradičně nejvyšší tempo růstu vykázal internetový prodej. Informoval o tom dnes Český statistický úřad.

Do statistik se promítl i fakt, že letošní leden měl o dva pracovní dny více než loňský. Po očištění o kalendářní vlivy se tržby zvýšily o 3,3 procenta. Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel po očištění zvýšily v lednu reálně o procento.

Vývoj maloobchodních tržeb:
source: tradingeconomics.com

Prodej zboží přes internet či zásilkovou služby vzrostl o 27,4 procenta. Obchodníci s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci zvýšily tržby o 15,6 procenta. Dařilo se i prodejnám s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím, kde tržby stouply o 8,7 procenta. Tržby rostly také obchodům s oděvy a obuví, s počítačovým a komunikačním zařízením a s výrobky pro domácnost. Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o šest procent, v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin naopak klesly o 0,3 procenta.

MMF24

Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy aut vzrostly reálně meziměsíčně o 1,3 procenta, očištěné o kalendářní vlivy se zvýšily meziročně o 5,1 procent. Bez očištění se tržby zvýšily meziročně o 12 procent, přičemž za opravy o 20 procent a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 10,4 procenta, uvedl ČSÚ.

Analytici: Pomohly i povánoční slevy
Růst maloobchodních tržeb potvrzuje rostoucí kupní sílu českých domácností, lidé se nebojí utrácet i za zboží, které nutně nepotřebují, uvádí analytici. Výsledky podle nich ovlivnila také rekordně nízká nezaměstnanost, povánoční slevy či fakt, že letošní leden měl o dva pracovní dny více než loňský. Spotřeba domácností zůstane i letos hlavním tahounem české ekonomiky, i když maloobchod poroste zřejmě o něco méně než loni, soudí analytici.

„Dobrá ekonomická situace, vysoká důvěra spotřebitelů podpořená růstem reálných mezd i rekordně nízkou nezaměstnaností podporují růst tržeb,“ uvedla analytička Monika Junicke z Raiffeisenbank. Domácnosti se nebojí utrácet za zboží, které nutně nepotřebují, dodala Jana Steckerová z Komerční banky. „Rostou tedy tržby za nepotravinářské zboží a pohonné hmoty. Naopak prodeje potravin v meziročním srovnání zůstávají více méně beze změny,“ uvedla.

Maloobchodu v lednu pomohly doprodeje po vánočních svátcích i meziročně vyšší počet pracovních dní, poznamenal hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč. „Především ale platí, že nálada spotřebitelů zůstává velmi pozitivní díky vývoji na trhu práce,“ sdělil.

Hlavní ekonom Next Finance Vladimír Pikora připomněl, že nejvíce se dařilo internetovým obchodům, zatímco klasickým prodejnám potravin tržby klesly. „Řetězce se budou propojovat s internetovými obchody. Maličkých kamenných obchodů bez specializace bude ubývat,“ soudí. Zajímavé budou podle něj výsledky obchodníků za březen, do nichž se promítne zavedení elektronické evidence tržeb (EET).

„Slabší prosinec byl jen výsledkem přesunu poptávky na listopad a následně na leden. Spotřebitelé vyhlížející povánoční slevy totiž svoje peníze v obchodech utráceli více právě v úvodu roku,“ uvedl Petr Dufek z ČSOB. Analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák poznamenal, že k úspěchu prodejců zboží pro kulturu, rekreaci a sport pravděpodobně pomohla letošní tuhá zima.

Zajímají vás další makrodata? Naleznete je na webu Finance.cz

Přečtěte si také:

Zelenina oproti loňsku prudce podražila. Rajčata až o polovinu

Nižší kvalita za vyšší cenu. Čechům začíná vadit dvojí metr na trhu potravin

Maloobchod v prosinci zpomalil. I kvůli uzavření obchodů o Vánocích


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).