Menu Zavřít

Maloobchodní tržby v dubnu zrychlily růst na 5,6 procenta. Více se utrácí za palivo

5. 6. 2018
Autor: Mladá fronta archiv

Tržby v maloobchodě bez motorových vozidel v dubnu zrychlily meziroční růst na 5,6 procenta. V březnu se po revizi zvýšily o 3,9 procenta. Vyšší byly útraty za nepotravinářské zboží a za pohonné hmoty, naopak za potraviny klesly. Nejrychleji rostly tržby za prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby. Vyplývá to z informací Českého statistického úřadu.

„Teplé počasí lákalo k nákupům jarních a letních oděvů, sportovního zboží, také zahrádkářská sezona začala dříve,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková. Nižší zájem o potraviny ovlivnil termín velikonočních svátků. „Vloni se na Velikonoce nakupovalo z velké části v dubnu, letos převážně v březnu,“ doplnila. Meziroční vývoj neočištěných tržeb byl podle statistiků ovlivněn také vyšším počtem pracovních dní, letošní duben měl o dva pracovní dny více než loňský.

„Klíčovým faktorem, který výrazně ovlivnil meziroční růst tržeb, byl vyšší počet dubnových pracovních dnů ve srovnání s loňskem. Velikonoce letos vyšly již na konec března a daly obchodníkům o dva běžné otevírací dny navíc. Dalším jasným vlivem byl růst cen pohonných hmot, který v dubnu začal zrychlovat, čímž navýšil pumpařům tržby,“ uvedl analytik Raiffeisenbank Jakub Červenka. Dobrou zprávou pro domácí průmysl podle něj je, že po dvouměsíčním poklesu se růst tržeb z prodeje automobilů také vrátil k solidnímu růstu.

Meziročně vzrostly v dubnu tržby za nepotravinářské zboží o 12,9 procenta, za pohonné hmoty o 9,9 procenta, zatímco za potraviny klesly o 3,6 procenta.

Maloobchodní tržby očištěné o kalendářní vlivy se v dubnu meziročně zvýšily o pět procent, v tom za nepotravinářské zboží vzrostly o 9,4 procenta, za pohonné hmoty o sedm procent a za potraviny o 0,2 procenta.

Cz Retail Sales Yoy

Zdroj: IEconomics.com

Nejrychleji rostly tržby za prodej zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby, a to o 20,3 procenta. Větší zájem spotřebitelů o nákupy se projevil také ve specializovaných prodejnách s nepotravinářským zbožím. Tržby v prodejnách s oděvy a obuví vzrostly o 19,9 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 17,2 procenta, s výrobky pro domácnost o 14 procent, s farmaceutickým, zdravotnickým a kosmetickým zbožím o 10,1 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 6,3 procenta. Pokles tržeb naopak zaznamenaly prodejny potravin, a to jak nespecializované, tak i specializované.

Meziměsíčně se tržby v maloobchodě bez motorových vozidel po očištění o sezónní vlivy zvýšily v dubnu reálně o 0,6 procenta. Vyšší byly útraty za pohonné hmoty a za nepotravinářské zboží, naopak za potraviny klesly.

Neočištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v dubnu meziročně vzrostly o tři procenta, v tom za opravy motorových vozidel o 5,2 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 2,3 procenta. Po očištění o kalendářní vlivy se ale tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně snížily o 3,5 procenta. Meziměsíčně se po sezónním očištění zvýšily o 0,3 procenta.

EBF24

V nejbližších měsících by měl podle hlavního ekonoma Deloitte Davida Marka maloobchod pokračovat v poměrně rychlém tempu růstu. „Nahrávají tomu všechny klíčové faktory. Za celý rok počítáme se zvýšením maloobchodních tržeb o pět až šest procent,“ uvedl.

Dále čtěte:

Rohlíky s vůní benzínu. Na zákazu prodeje o svátcích profitují pumpaři

V Česku rychle přibývá rizikových internetových obchodů, varuje obchodní inspekce

Přijde český BioLidl? Branže kvalitních potravin hledá cestu z kruhu

Unikát v Česku: e-shop přijímá třicet kryptoměn


  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).