Maloobchodní tržby bez prodejů aut v Česku v dubnu zrychlily růst na 6,9 procenta z březnových 4,8 procenta. Významný vliv na meziroční srovnání měly Velikonoce, které letos připadly na duben, zatímco loni byly už v březnu. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Výsledky překonaly očekávání analytiků.
Stejně jako v předchozích měsících se i v dubnu nejvíce zvýšily tržby internetových obchodů a zásilkových služeb. Lidé také více nakupovali potraviny či počítače a telefony.
Meziměsíčně se dubnové tržby maloobchodníků očištěné o sezonní vlivy zvýšily o 0,2 procenta.
Vliv velikonočních nákupů se projevil zejména v prodeji potravin, kde se tržby zvýšily o desetinu. „Vyšší tržby však zaznamenala většina sortimentů. Výjimkou byly specializované prodejny oděvů a obuvi, kde se tržby meziročně snížily zejména vlivem vysoké srovnávací základny z minulého roku,“ upozornila ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Vývoj maloobchodních tržeb:
Zdroj: tradingeconomics.com
Hlavní ekonom Czech Fund Lukáš Kovanda upozornil, že Češi v dubnu navýšili výdaje za potraviny nejvíce za 16 let. „I když markantní růst výdajů za potraviny pochopitelně částečně plyne z prosté skutečnosti jejich zdražování,“ uvedl. Je to vidět podle něj například u brambor, cibule, zelí a další zeleniny, jejíž cena se kvůli loňské slabé úrodě drží na historickém maximu. Ovlivnilo to i růst výdajů v restauracích, který byl v dubnu meziročně nevýraznější od loňského ledna.
Nejvyšší růst, o 20 procent, zaznamenal prodej internetových obchodů a zásilkových služeb. U obchodníků s nepotravinářským zbožím nejvýrazněji rostly tržby za počítačová a komunikační zařízení, a to o 15,4 procenta. Za výrobky pro domácnost lidé v dubnu utratili meziročně o 4,7 procenta více. Tržby za farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží vzrostly o čtyři procenta. Dvouprocentní nárůst tržeb statistici zaznamenali u výrobků pro kulturu, sport a rekreaci. Tržby prodejen s oděvy a obuví naopak klesly o 1,9 procenta.
Analytik Miroslav Novák z firmy Akcenta CZ uvedl, že pokračujícím trendem je přesun nákupu zboží z kamenných obchodů na internet. Internetoví prodejci si podle něj v tempu růstu tržeb v posledních letech drží primát a letošní duben s meziročním růstem o 20 procent nebyl podle Nováka výjimkou.
Nadále se však podle ekonoma UniCredit Bank Jiří Pour rozevírají nůžky mezi tržbami za automobily a tržbami bez aut. „Tržby za automobily po březnovém poklesu meziročně sice trochu vzrostly, avšak za první čtyři měsíce je stále viditelný meziroční pokles,“ uvedl. Dlouhodobá nasycenost poptávky po automobilech, kterou mimo jiné podle něj indikují data za registrace vozidel doma i ve světě, nejspíš bude trvat dlouho. „K odkladu pořízení nového automobilu může vést i aktuální nejistota spojená s evropskými regulacemi emisí, které postavily automobilový průmysl na technologické rozcestí,“ dodal.
Přečtěte si: Budoucnost nakupování aneb Velký bratr v košíku
Za prodej a opravy motorových vozidel tržby proti loňskému dubnu o 0,7 procenta. Zatímco tržby za prodej aut a náhradních dílů rostly, za opravy vozidel zaplatili lidé o 6,2 procenta méně.
„Nákupnímu apetitu pomáhá nejen stále dobrá situace na trhu práce, ale i fiskální politika vlády, která podporuje růst mezd,“ vysvětluje ekonomka Komerční banky Monika Junicke. Spotřebitelská poptávka podle jejího názoru zůstane i letos hlavním tahounem ekonomického růstu.
Údaje o dubnových tržbách předčily podle Junicke očekávání trhu. Zároveň upozornila, že statistici revidovali směrem vzhůru i čísla z předchozích měsíců.
Dále čtěte: