Prodeje léků pro domácí mazlíčky a hospodářský chov...
Celý podtitulek: Prodeje léků pro domácí mazlíčky a hospodářský chov jsou pro velké farmaceutické firmy vítanou vzpruhou
Firma Organon BioSciences má řadu léků na ženské zdravotní potíže, ale to není jediný důvod, proč se 12. dubna Schering-Plough zavázala zaplatit za akvizici této holandské biotechnologické společnosti 14,4 miliardy dolarů. Organon je také čelným světovým výrobcem vakcín pro hospodářská zvířata a domácí mazlíčky. Kromě toho nabízí přípravky na léčbu všeho možného, od diabetických psích pacientů až po kočky s problémy srdce. Z pěti miliard dolarů, které by měl Organon podle očekávání přidat k celkovým letošním tržbám společnosti Schering, se 1,5 miliardy dolarů utrží za výrobky pro čtyřnohé živočichy a opeřence.
Zatímco se velké farmaceutické firmy velmi snaží objevit senzační nové léky na léčbu lidských chorob, průmysl v tichosti chrlí novinky určené k léčbě zvířat. Léčiva pro hospodářská zvířata jsou na vzestupu díky zvýšené zemědělské výrobě podněcované globalizací zemědělských výrobků. A byznys pro domácí mazlíčky je ještě čilejší. Společnost Eli Lilly má zbrusu nové oddělení, které 2. dubna představilo antidepresivum pro psy. Firma Pfizer se chystá uvést na trh lék, který má pomáhat obézním psům shazovat kila, a letos létě představí výrobek schopný zabránit tomu, aby se hafanům dělalo špatně v autě. Oddělení veterinárních přípravků společnosti Bayer má nový čip, který lze zavádět injekčně, aby bylo možné vystopovat ztracené domácí mazlíčky.
Navzdory výdajům - jedna dávka léku na obezitu může přijít až na dva dolary denně - je pravděpodobné, že farmaceutické společnosti najdou mnoho majitelů milujících své domácí mazlíčky natolik, že rádi otevřou své peněženky. Americká asociace výrobců produktů pro domácí zvířata odhaduje, že letos Američané utratí celkem za léky pro své mazlíčky 9,9 miliardy dolarů, o 52 procent více než před pěti lety. „Lidé zaplatí až 500 dolarů za jedinou sérii vakcín a testů pro jedno zvíře,“ předvídá šéf Scheringu Fred Hassan. Firma Schering měla silné postavení na veterinárním trhu ještě před akvizicí Organonu.
Společnosti vyrábějící přípravky k odčervení psů a antibiotika pro hovězí dobytek mají ještě další výhody. Zvířecí zdraví je významnou kompenzací za podnikání v oboru léků pro lidi, kde výrobci stojí před tím, čemu analytikové říkají „generický sráz“. Vzhledem k tomu, že do roku 2011 ztratí patentovou ochranu přes 70 významných léků, napodobeniny by mohly připravit farmaceutický průmysl o sto miliard dolarů výnosů. V oblasti léků pro zvířata však tak prudké poklesy zpravidla nenastávají, protože v jednotlivých kategoriích je malá konkurence. Navíc velká většina zvířecích fanatiků nemá pro své mazlíčky sjednáno zdravotní pojištění, takže není pod tlakem, aby přešla na levné generické přípravky. A výrobci léků pro zvířata jsou na rozdíl od svých kolegů na lidské straně plotu relativně málo vystaveni právním sporům - nemluvě o výrobě potravy pro domácí zvířata, kde se vedou soudní pře kvůli nedávným otravám ze zkažené potravy.
Prodeje léků pro hospodářská a domácí zvířata rok od roku rostou a často předstihují ty určené lidem. V roce 2006 se výnosy společnosti Pfizer z výroby přípravků pro zvířata zvýšily téměř o pět procent oproti pouze dvouprocentnímu růstu u léčiv pro lidi. Oddělení výroby léků pro zvířata „často bývají výraznými zdroji hotovosti, což podtrhuje stálost a pohotovost příjmů“, a zvyšují dividendy, tvrdí David Risinger, analytik společnosti Merrill Lynch.
Tipy na léky pro lidi.
Průlomy ve zdraví zvířat mohou také pomáhat ve vzdělávání vědců, kteří vyvíjejí léky pro lidi. Americké ministerstvo zemědělství vydalo 26. března omezené schválení terapeutické vakcíny pro léčbu psů s maligním melanomem, tedy s rakovinou kůže. Lék bude prodávat Merial, společný podnik firem Merck a Sanofi-Aventis pro přípravky na léčbu zvířat. Merial se bude zhruba rok věnovat sbírání dat o tom, jak psi na vakcínu reagují, aby nakonec mohl tento produkt propagovat mimo omezený trh veterinárních onkologů. Tyto snahy by mohly doplnit výzkum mnoha společností v oblasti vakcín proti rakovině u lidí. „Doufáme, že naše výsledky budou ku prospěchu té části farmaceutického průmyslu, která se věnuje lidem,“ uvádí doktor Robert Nordgren, náměstek ředitele Merialu pro výzkum vakcín.
K objasnění toho, proč farmaceutický průmysl tolik touží po tom, aby se stal hráčem na trhu domácích mazlíčků a hospodářských zvířat, je možné uvážit jeden detail zastrčený ve výroční zprávě společnosti Bayer za rok 2006. Série výrobků této společnosti proti blechám a roztočům zvaná Advantage se prodávala více než všechny její ostatní spotřebitelské léčebné přípravky s výjimkou aspirinu a léku na cukrovku, nehledě na obchodní zapojení do prvopočáteční vazby mezi lidskými a zvířecími přípravky, jak naznačuje Thomas Hopper, ředitel marketingu oddělení veterinárních přípravků společnosti Bayer. Podle něho „je to průmysl, který vyvolává dobrý pocit“. A právě takový pocit velkým farmaceutickým firmám v poslední době chyběl.
Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek