Menu Zavřít

Manažeři i Nováci mezi námi

22. 5. 2002
Autor: Euro.cz

Průzkumy potvrzují, že se začíná vytvářet střední vrstva

Přehledně mapující studií je jednou za dva roky probíhající exkluzivní výzkum, který u společnosti AISA zadává reklamní agentura Leo Burnett Advertising. Ta dělí Čechy podle jejich životního stylu do jedenácti kategorií (už podle názvu popisujících jejich přístup k životu v závislosti na jejich socioekonomickém postavení – jsou to například „zastánci starých pořádků“, nejpočetnějí „Novákovi z paneláku“, „emancipovaná moderní žena“ či nejvýše postavený „manažer“). Zatím poslední publikovaný výzkum navíc podrobněji zkoumal mladou generaci ve věku 14 – 24 let, která bude mít vliv na budoucí podobu tuzemské populace.
Jak se v posledních letech změnil český spotřebitel:

bitcoin_skoleni

  • roste poptávka po kombinaci zábavy a zpravodajství v médiích (infotainmentu)
  • přibývá „Nováků“ s pasivnějším životním stylem
  • vytváří se zárodek střední vrstvy
  • Češi začínají chápat odpovědnost za vlastní osud

Jaká je nejmladší část populace (14 - 24 let), prozrazují už názvy skupin, do nichž ji odborníci zařazují:

  • „staří mladí“ (32 %, především venkov, na reklamu neslyší, ale na akční slevy)
  • „ctižádostiví“ (25 %, už při studiu pracují na částečný úvazek, zajímají je perspektivní profese, podle sociologů jsou budoucími tahouny společnosti)
  • „bezstarostní“ (20 %, nejmladší skupina hltající reklamu, nakupují vše, co je 'in')
  • „inťouši“ (13 %, opovrhují komercí, přesto hodně utrácejí)
  • „frustrovaní“ (10 %, jsou negativně naladění, hledají nepřátele, často mezi jinými frustrovanými - skinheadi versus pankáči, místní versus přespolní…)

  • Našli jste v článku chybu?