Přehledně mapující studií je jednou za dva roky probíhající exkluzivní výzkum, který u společnosti AISA zadává reklamní agentura Leo Burnett Advertising. Ta dělí Čechy podle jejich životního stylu do jedenácti kategorií (už podle názvu popisujících jejich přístup k životu v závislosti na jejich socioekonomickém postavení – jsou to například „zastánci starých pořádků“, nejpočetnějí „Novákovi z paneláku“, „emancipovaná moderní žena“ či nejvýše postavený „manažer“). Zatím poslední publikovaný výzkum navíc podrobněji zkoumal mladou generaci ve věku 14 – 24 let, která bude mít vliv na budoucí podobu tuzemské populace.
Jak se v posledních letech změnil český spotřebitel:
- roste poptávka po kombinaci zábavy a zpravodajství v médiích (infotainmentu)
- přibývá „Nováků“ s pasivnějším životním stylem
- vytváří se zárodek střední vrstvy
- Češi začínají chápat odpovědnost za vlastní osud
Jaká je nejmladší část populace (14 - 24 let), prozrazují už názvy skupin, do nichž ji odborníci zařazují:
- „staří mladí“ (32 %, především venkov, na reklamu neslyší, ale na akční slevy)
- „ctižádostiví“ (25 %, už při studiu pracují na částečný úvazek, zajímají je perspektivní profese, podle sociologů jsou budoucími tahouny společnosti)
- „bezstarostní“ (20 %, nejmladší skupina hltající reklamu, nakupují vše, co je 'in')
- „inťouši“ (13 %, opovrhují komercí, přesto hodně utrácejí)
- „frustrovaní“ (10 %, jsou negativně naladění, hledají nepřátele, často mezi jinými frustrovanými - skinheadi versus pankáči, místní versus přespolní…)