Manažeři velkých firem často neví, co si mají představit pod pojmem úspěch, nebo jak se mají postavit k fenoménu štěstí. Proto ve firmách v Silicon Valley začíná být populární pozice Chief Philosophy Officer, jak se neformálně o ní hovoří.
Mnoho globálních firem je v poslední době posedlých fenoménem štěstí. Dosažení rovnováhy mezi duší a tělem, prací a odpočinkem.
Zejména v Silicon Valley začínají mít dobře placenou pozici vystudovaní filosofové, kteří radí manažerům velkých firem. Respektive odpovídají prakticky na jakékoliv otázky. Co to je úspěch? Jak být šťastný? Jak budovat firmu?
Andrew Taggart, který má doktorát z filosofie, si nicméně myslí, že tento hon za štěstím a zároveň úspěchem je vlastně nesmyslným počínáním.
Sám v tomto směru poskytuje poradenství a manažeři si ho mohou na nějaký čas najmout jako „filozofického rádce“. Ten jim často rozmlouvá postoje jako ten, že život je fakticky problém, který se musí vyřešit.
Zbytečné profese v byznysu a státní správě. Čtěte více:
Nebuďte zbyteční. Anebo jo, vynáší to
Podobně je v Silicon Valley rozšířen mýtus, že štěstí přeje připraveným. Podle něj zažitý vzorec optimalizace života i podnikání vede spíše k bídě než ke štěstí a vyrovnanému životu.
„Říkám tomu problematizace světa. Jakmile začnete hledat „nový způsob“ myšlení – problém, výzva, řešení, opakování – pak vidíte problém všude,“ vysvětlil Taggart pro internetový magazín Quartz, s čím často bojují manažeři technologických firem, kteří se zdánlivě „koupají“ v dolarech.
Lidé by se měli spíše zabývat otázkou, proč být úspěšný, než jak být úspěšný (ve Spojených státech je synonymem úspěchu téměř výlučně bohatství).
Muslimští miliardáři v USA. Čtěte:
6 muslimských migrantů, kteří se v USA stali miliardáři
Taggart se tak stal jedním z „praktikujících“ filosofů, kteří vstoupili do velkého byznysu a ve firmách se neformálně těší pozici Chief Philosophy Officer, tedy něco jako korporátní ředitel pro filozofii. Má funkci antického myslitele, který odpovídá na věčné otázky o smyslu života a lidského konání. Případně i na praktičtější dotazy. Co má nová startupová firma vyrábět, respektive jakou službu má nabízet.
Ovládnout hlavu
„Podnikatelská komunita v Silicon Valley může skutečně využívat filosofii. Nejdůležitější věc pro zakladatele nových firem je to, aby dokázali ovládnout svou vlastní psychologii,“ míní Joseph Walla, který vede pro podnikatele čtenářskou skupinu, jež se zabývá studiem řeckých stoiků.
Že hlava je pro úspěch nejdůležitější, je v americké podnikatelské branži dlouhodobě oblíbenou radou.
Nové směry ve výzkumu neuronových sítí, výzkumu umělé inteligence i interakce robotů a lidí spojují filosofii, psychologii a informatiku. Dávají tak reálné uplatnění v technologických firmách i lidem s filozofickým vzděláním, potvrdil Kenneth Taylor, profesor současné filozofie na Stanfordově univerzitě.
Taggart však tvrdí, že využití filosofie je obecnější. Filosofické kladení otázek a hledání odpovědí, případně přemýšlení o problémech, je podstatou práce každého ředitele jakékoliv firmy.
Lepší pochopení tohoto procesu může vést ke zlepšení obchodních rozhodnutí a nakonec i k subjektivnímu pocitu štěstí. Přichází ale až po dobře zvládnuté sebereflexi.
„Filozofové přicházejí na scénu většinou v době, kdy už nejsou tolerovány kecy,“ vysvětlil bod zlomu v myšlení mnoha manažerů. Když si uvědomí, že stále omílanými frázemi, kterými „krmí“ své podřízené a často i sama sebe, rovnováhu nenajdou. „V dnešním byznyse je spousta keců,“ dodal.
V roce 2010 začal se svým poradenstvím a nyní už má přes čtyřicet klientů, se kterými pracuje přes Skype po celém světě. Sazba není špatná. Účtuje si okolo sto dolarů (asi 2500 korun) za hodinu, což je srovnatelné s cenou za sezení u klinického psychologa. Přitom výhodou filosofické disputace je to, že může trvat celé hodiny bez přerušení, pokud si to klient přeje.
Dále čtěte: