V České republice poprvé vzniká manažerský klub MBO/MBI
Jste manažer, který by rád koupil podnik? Přijďte do klubu, my vše zařídíme! Takový klub začíná fungovat konečně i u nás.
Společnost Dresdner Kleinwort Capital (DKC) a headhunterská firma Pedersen & Partners (P&P) po úspěších ve Varšavě a v Budapešti rozjíždějí klub i pro české top-manažery na podporu projektů Management Buy Out (MBO) či Management Buy In (MBI). „Cílem je sdružovat manažery, kteří mají eminentní zájem o MBO či MBI. V tomto klubu, fungujícím podle modelu, který již od poloviny devadesátých let existuje ve Velké Británii, se manažeři dozvědí, jak dosáhnout toho, aby se v okamžiku, kdy budou chtít firmu koupit, cítili být skvěle připraveni. První setkání s českými manažery se uskuteční 25. dubna v Praze,“ řekl v rozhovoru pro týdeník EURO investiční ředitel DKC Jaroslav Sopuch.
Vstup zdarma.
Členem klubu by se měli stát manažeři, kteří by se v budoucnu mohli stát úspěšnými aktéry MBO/MBI. Podle Poula Pedersena, šéfa firmy Pedersen & Partners, je členství bezplatné a nezabere mnoho času. „Každý rok by se měla uskutečnit tři až čtyři setkání, kde by se probraly právní, daňové, investiční a podobné otázky související s MBO či MBI,“ říká Pedersen.
„V okamžiku, kdy dal DKC dohromady fond pro střední a východní Evropu, padlo i rozhodnutí, že rozvineme koncept klubů MBO/MBI v Polsku, v Maďarsku a v Česku. S firmou Pedersen & Partners také spolupracujeme na regionální bázi - hledá nám kvalitní lidi do firem, do nichž investujeme. V rámci Klubu MBO/MBI však poskytne manažerům ze své kontaktní sítě příležitost stát se úspěšnými podnikateli ve vlastní firmě,“ říká Sopuch.
Barbaři za branami.
V Česku a na Slovensku není koncept MBO/MBI příliš známý. Připomenout může leda období takzvané manažerské privatizace, kdy se podobným způsobem postupovalo. Řada z takto privatizovaných podniků však skončila vytunelováním. „Náš koncept se velmi liší od čistého financování na dluh,“ tvrdí Sopuch. MBO je podle něj v podstatě jedna z forem takzvaného Leverage Buy-Out (využití pákového efektu zadlužení), který je znám z kultovního amerického filmu Barbaři za branami. „Manažeři číhají na okamžik, kdy je firma podhodnocena a má dostatek dluhové kapacity, to znamená, že je možné přidat úvěry. Po odkoupení firmy dochází k pákovému efektu zadlužení a její hodnota rychle roste,“ vysvětluje Sopuch.
O Klub MBO/MBI je překvapivě značný zájem. Ve Varšavě na první setkání přišlo na osmdesát manažerů, v Budapešti kolem padesáti. V Praze by se podle Sopuchova odhadu mělo objevit až sto lidí. Kdo je nejlepším kandidátem na to, aby absolvoval MBO či MBI? „Do klubu zveme zejména lidi, kteří dnes už více let řídí pobočky nadnárodních firem, jako Xerox, Olympus, Dell a další, kteří získali enormní zkušenosti ve světě a dříve či později je to přestane bavit, protože si řeknou: Já pro firmu vydělávám stovky milionů ročně a dostanu za to pět milionů. Radši s tím prásknu, udělám to sám a vydělám obrovské peníze,“ dodává Sopuch.
Box:
Typické situace vedoucí k MBO/MBI:
Nejednotnost cílů současných majitelů firmy;
Problémy s následnictvím u tradičních rodinných podniků;
Restrukturalizace průmyslových konglomerátů;
Bankrot společnosti;
Podhodnocení firmy trhem cenných papírů;
Zanedbávané divize ze strany vedení holdingů