Většina lidí si ve spojitosti s Řeckem vybaví kromě azurového moře spíš astronomické dluhy a chřadnoucí ekonomiku, než zemi zaslíbenou obchodu. Exportní manažerka náchodského Primátora Lenka Krausová má ale jiné zkušenosti. „Řecko se letos dostane mezi pětici našich největších zahraničních odběratelů, vystřídá Anglii,“ říká v rozhovoru pro E15.cz. Celkový vývoz pivovaru stoupl za pololetí o 15 procent, kvůli prodejům do Izraele usiluje o košer certifikát.
Kolik jste už letos vyvezli piva?
V prvním pololetí rekordních 15 851 hektolitrů, což je meziročně o 14,7 procenta více. Výsledek pozitivně ovlivnily nové obchody s Francií a Izraelem a zvýšení prodejů do Španělska, Řecka, Polska a Litvy. Za červen jsme s 3800 hektolitry překonali i loňský extrémně silný měsíční export, ale „jen“ o pět procent. Jinak za celý rok očekávám až pětinový nárůst. Na vývoz směřuje zhruba čtvrtina našeho výstavu.
Jaké pivo jde v cizině nejvíc na odbyt?
Nejoblíbenější je jednoznačně klasická česká dvanáctka. Náš ležák Premium tvoří u většiny zákazníků hlavní produkt a ostatní piva jej doplňují. Z exportních prodejů zastupuje 40 procent. Velkým trendem poslední doby je kvasnicový Weizenbier, který získává na oblibě po celém světě. V roce 2009 jsme ho vyvezli tisíc hektolitrů a letos to odhaduji již na čtyřnásobek.
Kde máte nejvýznamnější odběratele?
Mezi největší pětici zákazníků standardně patří Slovensko, Polsko, Rusko, Švédsko a loňskou Anglii letos vystřídá Řecko.
Vám se daří v zadluženém Řecku?
Zadluženost a krize se na obchodu jasně podepisují, nám ale v Řecku pomáhají především dva jiné faktory. Prvním je skutečnost, že Řekové v poslední době začali objevovat rozmanitost světové pivní nabídky a druhým je nahodilá situace, kdy se nám podařilo najít souběžně dva silné partnery, kteří nás chtěli reprezentovat.
Můžete být konkrétnější?
Několik let zpátky byste v Řecku nenašli téměř nic jiného než jejich národní pivo, které tehdy zabíralo naprostou většinu trhu. Situace se ale změnila a řecký zákazník dnes touží ochutnat i jiné speciality. To si uvědomili i naši dva současní partneři a rozhodli se dovážet tradiční české pivo. Díky tomu, že přišli prakticky najednou a my je postavili spíše proti sobě, museli bojovat o každého zákazníka. Naštěstí jsou to šikovní obchodníci a tak nám prodej piva v Řecku roste.
Jak podporujete vývoz na další trhy?
Hodně poptávek přichází zvenčí. Nicméně minulý měsíc jsme se zúčastnili velkého asijského beerfestu v Singapuru a také usilujeme o získání košer certifikátu pro všechna naše piva, což by nám určitě pomohlo v dalším průniku do Izraele.
Kdy bude vaše pivo košer?
Doufám, že v srpnu. Vzhledem k používaným surovinám by v tom neměl být problém. Oslovili jsme Židovskou obec v Praze a náš pivovar už navštívil rabín. Nejvíce se zajímal o suroviny a způsob výroby. Existují jasně daná pravidla, které potraviny jsou rituálně způsobilé, čili košer, a které ne. Bylo tedy nutné do detailu prostudovat průběh výroby a ingredience. Museli jsme prokázat i způsobilost dodavatelů.
A výsledek?
Bohužel jsme narazili na fakt, že zároveň s pivem vyrábíme i hroznovou limonádu, do níž přidáváme přírodní aroma z révy. Momentálně čekáme na posouzení, jestli naše technologie čistíme dostatečně a nemůže dojít ke kontaminaci piva limonádou. Hroznové víno v přírodní formě totiž patří mezi nepovolené potraviny. Samozřejmě věříme, že nám pražský rabinát certifikaci schválí.
Více čtěte:
Výroba piva v Česku po třech letech vzrostla
Alexander Tomský: Dvojitý zázrak českého piva
Stát zvýšením daně z piva příliš nezbohatl
Jak dopadl singapurský beerfest, který je vedle běžných milovníků piva určen i pro obchodníky?
Naše distributorská firma Dre@mfields akci vyhodnocuje. Předpokládám, že získá klienty v Singapuru a Malajsii.
Kam nejdále vozíte vaše pivo?
Zmínila bych v první řadě Brazílii a Jižní Koreu. Zde máme dlouhodobé a hlavně perspektivní partnery. Dále mohu uvést Chile, Dominikánskou republiku, Vietnam a třeba Nový Zéland. U těchto trhů se ale jedná spíše o zajímavost, piva se tam zatím moc neprodalo, spolupráce je v začátcích a není jistá, protože zákazníci jsou spíše fandové. Najdou se i výjimky, ale ty se většinou ukážou až časem.