Menu Zavřít

Manažerský barometr

24. 7. 2002
Autor: Euro.cz

Plná ústa občana / Papírová republika

Plná ústa občana

Zdá se vám americký prezident Bush věrohodný vzhledem ke své minulosti při volání po tvrdých postizích podvádějících manažerů?

  • Ano 33,6 %
  • Ne 39,2 %
  • Nevím 27,2 %

Pro více respondentů Manažerského barometru jsou tvrdá slova amerického prezidenta George W. Bushe volající po postizích manažerů nedůvěryhodná. Považují je pouze za nutný formální projev, který má uklidnit voliče. Přesto se někteří domnívají, že Bushova slova mají své opodstatnění. „Krach Enronu a následně zhroucení penzijních plánů založených na zaměstnaneckých akciích velké většiny jeho zaměstnanců dozajista americkou veřejnost silně rozčililo a také znejistilo, mnozí zaměstnanci dalších velkých firem si uvědomili, že jestli jejich management také podvádí, mohou v krátké době dopadnout stejně,“ uvádí jeden ze ředitelů. Názor dalšího manažera zní, že jde veskrze o soukromé akciové společnosti, takže veřejnost logicky očekává zásah regulátora, potažmo státu. Jiný ředitel se zamýšlí nad problémem současných účetních skandálů jednotlivých firem: „Kauza má svá věcná východiska a hříchy pana Bushe z minulosti na tom moc nemění. S účetnictvím se dá kouzlit, dobré zprávy se v něm dají zobrazit rychleji a špatné trochu odložit a obraz je hned trochu jiný. Přitom vše vypadá legálně.“ Svou odpověď končí myšlenkou, že účetnictví holdingů je nový fenomén, s nímž se musí vypořádat účetní, auditoři i regulátoři.
Mnohé reakce účastníků ankety narážely na často zmiňovaný příměr, že účetní podvody jsou větším nebezpečím než teroristické útoky. Jeden z nich podotýká: „Léta budovaný a opěvovaný řád se rozkládá zevnitř. Volání po tvrdých postizích manažerů je asi docela upřímné.“ Bushovi přesto autor předcházející věty nevěří.
Ředitelé, jejichž odpovědi byly příkřejší, se často domnívali, že prezidentský projev byl jen ukázkou politické arogance a nadřazenosti běžnému občanovi. „Je to doklad toho, že se politik bez rozdílu příslušnosti k politické straně a bez rozdílu národnosti chová a jedná téměř vždy tak, že z toho má prospěch on a jemu spříznění lidé či strany, ačkoliv má plná ústa občana a starosti o něj,“ je názor jednoho z nich. Svůj negativní postoj k americkému prezidentovi spojují někteří s obecným národnostním rysem. „Američanům mám problém věřit vůbec. Samolibost a pěstovaná arogance od samého mládí dělá z jejich projevů a prohlášení málo důvěryhodnou směs,“ říká jeden z ostrých kritiků. ===== Papírová republika ===== Považujete zdražení služeb České pošty (od 1. září) vzhledem k poskytovaným službám za opodstatněné?

  • Rozhodně ano 7,1 %
  • Spíše ano 34,2 %
  • Spíše ne 32,5 %
  • Rozhodně ne 18,1 %
  • Nevím 8,1 %

I když pozitivních ohlasů na kvalitu služeb České pošty přišlo do Manažerského barometru jen o necelou desetinu méně než reakcí negativních, z obhájců svůj komentář slovně rozvedl jen jediný. Porovnává přitom úroveň zatím státního podniku České pošty s ostatními zeměmi: „Už několik let je podle mého soudu na úrovni pošt v zahraničí. Jinde jsou některé služby navíc, ale naproti tomu se za ně i sakramentsky více platí. Viz minulý týden anglická Royal Mail zavedla za doručení pošty do devíti ráno poplatek čtrnáct liber týdně! No, a poprask byl ohromující. Doteď to měli negarantováno, ale zdarma.“ Cenově porovnává služby i jiný respondent, ale s jiným výsledkem: „Ano, ceny jsou u nás ve srovnání se světem levnější, avšak kvalita služeb je tady mizivá.“ Důvodem je podle něho i ostatních oponentů jednoznačně to, že Česká pošta je nadále státním podnikem, který může zneužívat a zneužívá svého dominantního postavení na trhu. „Zdražení služeb České pošty je smutným příkladem hospodaření firmy bez manažerské vize. Vzhledem k tomu, že zdražení doposud nedoprovázelo kvalitativní zlepšení služeb, je na místě si položit otázku, zda v tomto státním podniku neselhala kontrolní funkce státu. Také nečinnost ÚOHS v této věci je zarážející,“ míní jeden z účastníků ankety týdeníku EURO.
Mnoho komentářů nespokojených manažerů znělo v tom smyslu, že zdražení nemá opodstatnění, ale při stávajícím statusu poštovního úřadu tomuto podniku nic jiného nezbývá. Pochybují totiž, že by existovala reálná možnost motivace ke snižování nákladů nebo zavedení lepších služeb a technologií tak, jak by to udělal soukromý vlastník, kterému by jinak hrozil krach. „Zdá se, že se pošta jako systém chová ve svých podmínkách optimálně – problém je v nastavení těchto podmínek. Myslím tím: žádná vážná konkurence, Česká republika je ještě stále jako 'papírová' společnost,“ identifikuje problém jiný manažer. Na nastupující trend elektronické pošty upozorňují i další, podle nichž podnik hazarduje do budoucna s opodstatněním své existence, když vlastně zákazníkům dává okázale najevo, že v době internetu a možnosti zasílání SMS zpráv se stává již krajně neekonomické služeb České pošty využívat k transferu dokumentů a informací, které lze zaslat příjemci jiným způsobem.

PRAMEN: Týdeník EURO – odpovídalo 76 manažerů

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).