Riskantní Nova / Kolik dovolené pro manažery?
Riskantní Nova
Kdyby byly cenné papíry televize Nova veřejně obchodovatelné, investovali byste do nich své peníze?
- Rozhodně ano 3,3 %
- Spíše ano 18,2
- Spíše ne 31,4
- Rozhodně ne 42,1
- Nevím 5,0
- Neprůhledné vlastnické struktury, finanční toky a netransparentní vztahy uvnitř podniku, to jsou nejčastější charakteristiky, kterými respondenti Manažerského barometru hodnotili situaci v televizi Nova. Pokud by se cenné papíry této společnosti obchodovaly na burze, investovala by do tohoto titulu přibližně čtvrtina manažerů. „Objektivně vzato je televizní byznys Novy mimořádně lukrativní a za jiné situace bych o takové investici vážně uvažoval, byla-li by mi nabízena. Ale vzhledem k netransparentním vztahům uvnitř firmy, využívání známých struktur „dodavatelských“ společností, připravujících jí o její zisky, by dnes do takových cenných papírů investoval jen marnotratník,“ říká jeden z respondentů. Jiný uvažuje podobně: „Do dnešní TV Nova bych si peníze investovat nedovolil, vlastně už ani nevím, co to všechno vlastně je. Do řádně vedené a majetkově uspořádané komerční stanice možná ano.“ Manažeři většinou ve svých komentářích rozebírali situaci největší české komerční televize: „Nova se nachází opravdu v pěkné šlamastice, kdy banky téměř do jedné odmítly další financování, není jasné, kdo je vlastně oprávněn za televizi jednat, Rada pro rozhlasové a televizní vysílání si s celou záležitostí neví rady. To je opravdu nezáviděníhodná situace pro televizní společnost. Případná investice by byla tak riziková, že jakýkoli investor, nejen akciový, by takovou nabídku spíše odmítl. Kdyby ovšem byla taková otázka položena o rok dříve, byla by odpověď jiná: rozhodně koupit.“ Tento ředitel uvažoval o investici do Novy jinak: „Pokud by byla zajištěna transparentnost finančních toků tak, aby se velmi slušné zisky, které Nova produkuje, dostávaly k majitelům akcií a současně jsem v tu dobu chtěl investovat do akcií, tak bych to možná udělal.“ Druhý naopak tvrdí: „Záleží samozřejmě na konkrétních podmínkách, ale obecně jsou akcie ze sektoru telekomunikací, médií a technologií hodně rizikové.“ Další brali v úvahu programové záležitosti televize: „Byť by akcie „zdravé“ společnosti Nova mohly být velmi zajímavé, říkám ne, protože mne tato televize odrazuje svou nízkou programovou úrovní a podbízivostí.“ Debatu uzavírá názor: „Téměř do všeho se dá investovat a téměř do všeho poměrně výhodně. Otázkou jakékoliv investice je ale cena.“
Kolik dovolené pro manažery
Kolik dní letošního léta plánujete strávit na dovolené?
- Žádný 2,5
- Do tří dní 3,3
- Týden 15,7
- Dva týdny 45,5
- Více 32,2
- Nejsem rozhodnutý/á 0,8
- Přibližně dva týdny volna během letošního léta si chtějí užít respondenti Manažerského barometru. Takřka polovina ředitelů se totiž vyjádřila, že právě čtrnáctidenní rekreace odpovídá období, na jak dlouho mohou opustit své firmy. Oproti loňskému roku se ale o pět procentních bodů snížil počet manažerů, kteří na dovolenou věnují týden své práce, a naopak téměř o šest procent se zvýšil počet ředitelů, kteří letos plánují více než dvoutýdenní odpočinek. Z komentářů manažerů rovněž vyplývá, že valná většina z nich má v plánu zůstat během své letní rekreace v Česku, k moři se vydávají až na podzim, či v zimě. „Osobně se domnívám, že čtrnáct dní je ideální čas pro dovolenou. Za tuto dobu si člověk nejen odpočine, ale také přijde na jiné myšlenky. Některé společnosti dokonce svůj požadavek na minimálně dvoutýdenní dovolenou vcelku svým zaměstnancům zakomponovaly do pracovního řádu, což si myslím je krok správným směrem,“ soudí jeden z manažerů. Někteří ředitelé se práci na dovolené těžce brání: „Co se mne týče, vypínám všechny mobily, nepřijímám e-maily a jen několik málo velmi dobrých přátel ví, kde a jak mne mohou najít.“ Jiní zase nemají jinou volbu: „Technicky by to letos měly být tři týdny, ale realisticky se to smrskne na dva. To je tak, když máte naplánovanou dovolenou se svým šéfem, nebo na akci, na které se vaše firma aktivně podílí.“ Zatímco někteří se chystají strávit své volno na pláži u moře, druhá část preferuje aktivní dovolenou. „Bude to aktivní týden, hory a kola. Povalovat k moři jezdíme až v září, kdy je klima příznivější a množství turistů podstatně menší,“ vysvětluje ředitel. Jiná manažerka říká: „Chystám se na aktivní dovolenou do zahraničí. Kombinace pěší turistiky s cyklistikou a nějaké to plavání. Fyzického pohybu mám přes pracovní týden málo, o dovolené se to snažím kompenzovat.“
Pramen – Týdeník EURO, odpovědi 121 manažerů