Historie se opakuje. Jako bychom se vrátili o čtyři roky zpátky. Developeři zase zneužívají chystané zvýšení daně z přidané hodnoty na nové byty k manipulaci zákazníkem. Straší veřejnost skokovým zdražením. Kdypak jsme už tento trik viděli?
Foto: Profimedia.cz
Před nárůstem DPH v roce 2008. Prodejci tehdy dokázali mediální kampaní vyvolat učiněnou hysterii. Uměle vyvolaná nákupní horečka tak nakonec vyšponovala cenu bytů daleko víc než samotné zvýšení daně. Mnohý kupující si pak mohl zpětně drbat hlavu. To když viděl, jak se situace na trhu s byty otočila a ceny začaly nakonec klesat, zejména pokud je poměřujeme s rostoucím průměrným platem.
Do stejné řeky snad podruhé nevstoupíme. Když dnes prodejci v reklamě nebo v novinových článcích znovu straší zdražováním novostaveb, zřejmě to už nebude mít onen lavinový účinek jako před čtyřmi lety. Situace je teď úplně jiná. Zaprvé se zákazník poučil, že není radno podléhat u koupi tak drahého statku ukvapeně panice. A za druhé: Po ekonomické recesi je zásadní převis nabídky nad poptávkou. Dnes jen v Praze coby klíčové lokalitě leží ladem přes dva tisíce nových bytů, které nikdo nechce kupovat. A je otázkou, zda číslo není ve skutečnosti ještě vyšší. Možná i vy znáte nějakou tu novostavbu, o níž developer prohlašuje, že je z 90 procent vyprodána, ale když jdete večer okolo, vidíte podezřele setmělý dům, v němž svítí jediné okno ze sta.
Myslím, že podruhé už veřejnost na návnadu neskočí a bytová horečka číslo dvě se v takovém rozsahu konat nebude. Ostatně velká část silných populačních ročníků ze 70. let už si svůj příbytek našla. A příliv cizinců není tak velký, aby sám o sobě vytvořil na trhu tlak. Konkurenční boj prodejců by tak měl udržet ceny stabilní. Snad se už i v Česku ustálil standardní trh s byty, na němž cena odráží reálné ekonomické možnosti obyvatel.