Fotografický vlak pražské Leica Gallery vyrazil již potřetí vyrazil na trať. Po výstavách Sebastiãa Salgady a Antonína Kratochvíla bude letos po Česku vozit snímky manželů Wima a Donaty Wendersových. Konkrétně dva fotografické cykly spojené s Wendersovými filmy Buena Vista Social Club a The Million Dollar Hotel.
Dvaašedesátiletý Němec Wim Wenders se řadí k nejuznávanějším evropským režisérům. Vedle již zmíněných filmů je podepsán například pod snímky Nebe nad Berlínem, Paříž – Texas či kontroverzním antibushovským obrazem současné Ameriky Země hojnosti. Získal řadu filmových ocenění, včetně hlavních cen na filmových festivalech v Cannes a v Benátkách.
Dokument Buena Vista Social Club natočil Wenders ve spolupráci s americkým muzikantem Ryem Cooderem v roce 1999. Snímek byl tak působivý, že odstartoval celosvětovou vlnu zájmu o kubánskou hudbu. Stejnojmenný fotografický cyklus se skládá ze snímků pořízených Wendersem i jeho ženou Donatou při natáčení i mimo ně. Filmové záběry se střídají se snímky z ulic Havany a portréty jednotlivých hudebníků. Vše doprovázejí texty písní, které ve filmu znějí, a krátké komentáře Wendersových i Coodera.
S hudbou, tentokrát se skupinou U2, je spojen i druhý fotografický soubor, který je na výstavě ve vlaku k vidění. Film The Million Dollar Hotel, jenž vznikl rok po Buena Vista Social Clubu, vychází z námětu, který v roce 1987 napsal lídr skupiny Bono. U2 také speciálně pro film nahrála několik skladeb. The Million Dollar Hotel je snovou romancí dvou antihrdinů Toma a Elois, kteří se setkávají v kdysi slavném Rosslyn Million Dollar Hotel v Los Angeles. Výstava nechává ve čtyřech etapách film proběhnout znovu. Barvou překypující filmové zvětšeniny doprovázejí Bonovy texty a černobílé fotografie Donaty Wendersové, ilustrující práci na filmu s hlavními představiteli Millou Jovovichovou a Jeremym Daviesem.
Myšlenka pořádat výstavy ve vlaku vznikla původně z nouze, když Leica Gallery přišla o své stálé výstavní plochy a neměla kde prezentovat již předjednanou výstavu slavného brazilského fotografa Salgady. Výstavní vlak, který se v létě a na podzim 2005 zastavil ve dvanácti českých a jedenácti slovenských městech, byl událostí sezony. Vlak navštívilo 63 tisíc lidí a Salgadovy fotografie se staly nejnavštěvovanější výstavou roku. Loňskou přehlídku portrétních snímků Antonína Kratochvíla vidělo po Česku přes 45 tisíc návštěvníků. Letos se zastávky vlaku Leica Gallery rozrostly na šestnáct měst. Na pražském Hlavním nádraží bude vlak stát do 22. dubna, poté se přesune do Hradce Králové a dál na Moravu.