Francouz Marc Hedrich, viceprezident společnosti Toyota Motor Czech, není s prodeji Toyoty v Česku spokojen. V rozhovoru pro deník E15 vysvětlil, proč světová jednička mezi výrobci automobilů na tuzemském trhu v prodejích výrazně zaostává za ostatními a jak tento stav japonská značka zamýšlí změnit: „Sázíme na hybridy. Snížili jsme v Česku jejich ceny na úroveň vozů s konvenčním pohonem.“
* E15: Toyota je ve světě v prodeji nových aut číslo 1, v Česku však zaujímá až desátou pozici. Máte pro to nějaké vysvětlení?
Jsme hrdí, že je Toyota zpět na vrcholu. Ale my nikde neprezentujeme, že chceme být první na světě. Naším hlavním cílem je vždy uspokojit zákazníka. Máme dnes velmi dobrou nabídku, která odpovídá potřebám zákazníků lépe, než tomu bylo v minulosti.
To, že jsme v některých zemích úspěšnější a v jiných méně, je dáno historicky. Když jste v zemi desítky let, lépe se na jejím trhu orientujete. Jsou ale i trhy, kde nejsme hlavním hráčem. Třeba v Česku je náš tržní podíl mezi 2,3 a 2,5 procenta. Jsme nyní devátí v osobních automobilech.
*E15: Proč se vám v Česku nedaří?
Český trh je extrémně orientovaný na nízké ceny. Stejně jako slovenský patří k těm, kde jsou nižší ceny v Evropě. Řekl bych, že jsou dokonce nejnižší. Tak to je jeden faktor. Druhým je skutečnost, že některé naše modely, například RAV4, Prius, se vyrábějí v Japonsku. A všechny tyto v Japonsku vyráběné modely jsou zatíženy silným kurzem japonské měny. Ten není proti euru ani proti koruně výhodný a vozy to prodražuje. Takže proto je pro nás prostě nemožné dosáhnout třeba desetiprocentního tržního podílu v České republice. Proto máme „rozumné ambice“. Nejsme spokojeni s 2,3–2,5 procenta, ale myslíme si, že můžeme dosáhnout tak 3,5 až čtyř procent.
* E15: Jaký je český trh s novými vozy?
Roste, to je základní poznatek. Sice nijak významně, ale roste. A mění se jeho struktura. Třeba vozy SUV jsou neuvěřitelně úspěšné. Za poslední tři roky se jejich prodej zvedl o padesát procent. V tomto segmentu máme model RAV4, ale jak už jsem zmínil, má z titulu měnového kurzu hendikep. Přesto se snažíme na českém trhu tento stav částečně kompenzovat akčními nabídkami tohoto modelu.
* E15: Podobné problémy s vyšší cenou mají i jiné vozy, třeba Ford Kuga.
Jistě. Ale je třeba zdůraznit ještě další důležitý bod. Pět až šest procent registrovaných vozů odchází do zahraničí. Ta auta jsou reexportovaná. Třeba Nissan reexportoval do konce března téměř 480 aut. A na konci dubna to již bylo téměř 590 vozů. U Fordu hovoří statistiky téměř o 900 vozech za první čtyři měsíce tohoto roku.
* E15: Vypadá to, že souhlasíte s představitelem Hyundaie, panem Vošickým. Ten tvrdí, že statistiky v Česku jsou nevěrohodné. To je velký kritik systému.
Já to nekritizuji. Jen říkám, že je třeba i toto brát v úvahu, když se posuzují čísla prodejů v Česku. Reexport v současnosti bere pět až šest procent z celkového trhu. To je fakt. A to neklesá ani nestoupá. Je to už delší dobu přibližně stejné.
* E15: A kolik vozů značky Toyota se reexportuje?
Podle oficiální statistiky reexportovala Toyota ke konci dubna čtyři vozy. Ale zpět k tématu prodejů. Naším dalším problémem je nedostatečná prodejní síť. Ke konci roku 2011 jsme měli pouze 23 prodejen. Naším cílem je mít jich 30. Například Volkswagen má dnes téměř dvakrát tolik prodejen, než máme my. Nedávno jsme otevřeli jednu v Plzni, právě otvíráme v Kolíně. Rozhlížíme se po dalších dvou místech v Praze…
* E15: Proč jich máte o tolik méně než vaši konkurenti?
Je to dáno historicky. My v Česku nejsme padesát let. Nejsme také přehnaně agresivní, co se týká investic. Postupujeme krok za krokem.
* E15: Myslíte, že jsou vaše auta pro Čechy přitažlivá?
Na českém trhu jsme schopni uspokojit poptávku ve všech velkých segmentech…
* E15: … ale sám jste zmínil problém s vyššími cenami.
Ano. A když nakumulujete všechny dostupné značky, extrémně dostupné značky – Škodu, Dacii, Chevrolet, Hyundai, Kiu – tak ty reprezentují více než 46 procent trhu. Na druhé straně stojí prémiové značky – Audi, BMW, Lexus, Mercedes, Jaguar. A jen nevelká část trhu pak zbývá pro značky, jako je ta naše.
* E15: Máte nějaké nástroje, jak ovlivnit prodeje?
Teď jsme třeba zahájili akci, kterou jsme nazvali „hybridní revoluce“. Ceny hybridních vozů jsme snížili na ceny vozů s konvenčním pohonem. Nebo jiný příklad – model Aygo. V České republice jsme ho představili na trhu v roce 2005. Ohlas dříve nebyl velký. Ale nyní lépe pracujeme s cenou a jsme agresivnější. A prodeje tohoto modelu prudce stoupají. Takže my můžeme a pracujeme s cenami. Ovšem, jak jsem řekl, naší strategií není snižovat ceny. Naší strategií je nabídnout hodnotu. Poskytnout našim zákazníkům „dobrá auta za odpovídající ceny“.
* E15: Kdo jsou typičtí zákazníci Toyoty v Česku?
Mají vyšší vzdělání, než je průměr, mají vyšší příjem, než je průměr, jsou o něco starší, nad čtyřicet let… Je mezi nimi hodně podnikatelů, malých společností. Jsou to lidé, kteří jsou připraveni utratit o trochu více. Vědí, že s Toyotou dostanou určitou kvalitu, a jsou za to připraveni zaplatit.
* E15: Kdo je v Česku vaším největším soupeřem?
Volkswagen je jeden z našich hlavních soupeřů. Dále Francouzi, zvláště Peugeot, a řekněme, že i některé modely Nissanu. Máme ale proti nim jednu velkou výhodu – hybridní technologii. Toyota je desítky let velmi dobře známá kvalitou vozů, které nabízí. Ale teď je tady i další parametr, který zdobí naše vozy – a to jsou inovace. Stále se někam posunujeme.
Toyota dnes – to je kus promyšleného díla, nabízí duševní pohodu. Uvedu vám příklad. Prvním je nová generace Yarisu. To auto si ve srovnání s minulostí kupují jiní lidé – moderněji zaměření. Ve voze je například nový multimediální systém, který nazýváme Toyota Touch. Vše je soustředěno na velké obrazovce, kde jsou uvedeny veškeré potřebné informace. A 98 procent prodaných Yarisů v České republice je dnes vybaveno právě tímto systémem. To je příklad dostupné inovace.
E15: Jsou tedy dnes Češi ochotnější připlatit si za podobný systém?
Jistě. Chápou, že ta inovace má smysl. A pak tu máme další příklad – hybridy. V tomto segmentu je Toyota na vedoucí pozici. Nyní jsme se rozhodli být agresivnější vzhledem k jejich nabídce. Máme dnes doslova celou rodinu těchto modelů. Yaris Hybrid, ten patří mezi horké novinky, již rok je tady Auris Hybrid, máme ikonický Prius, uvádíme také Prius+ a představíme rovněž Prius Plug-In Hybrid.
Hybridní modely jsou dnes podle všech marketingových průzkumů považovány za hlavní inovaci v automobilovém světě. Dříve byly hybridy o poznání dražší. Nyní jsme snížili ceny. Děláme všechno pro to, abychom hybridy lidem zpřístupnili. I tak se snažíme o změnu vnímání značky Toyota v České republice.
* E15: Který model Toyoty je v Česku nejprodávanější?
Největší objemy prodeje dělá Yaris. V Česku prodáme ročně přibližně 1500 vozů. Druhým modelem v prodejích je Aygo. Naproti tomu je luxusnější Avensis, který je stále populárnější.
* E15: A jaký je váš názor na elektromobilitu? Je to dobré řešení pro budoucnost?
Na plně elektrickém pohonu sami pracujeme. Příkladem může být naše spolupráce s firmou Tesla, s níž nyní představujeme pro americký trh model RAV4 EV. Dalším počinem by měl být městský plně elektrický vůz postavený na bázi modelu iQ. Přesto se domníváme, že ryze elektricky poháněné vozy budou mít limitované využití kvůli infrastruktuře i celkovým nákladům. Myslím, že naše současná orientace na hybridy také ve verzi Plug-in je naprosto správná.
Čtěte také:
Kolínská TPCA propustí dalších až 250 lidí
Prodej aut v EU dál klesá, v květnu se snížil o 8,7 procenta
Toyota se chce vrátit na trůn. Věří si i konkurence
Důkazem je, že jsme prodali ve světě čtyři miliony plně hybridních vozů s touto dnes již zavedenou inovativní technologií. A pro blízkou budoucnost tady je další stupeň této technologie – již zmíněný Plug-in, který nyní aplikujeme v modelu Prius. Myslíme si, že i to je varianta pro české zákazníky.
* E15: Před několika dny jste představili sportovní vůz GT86. Co si od něj slibujete? Přitáhne ke značce pozornost?
Zcela jistě. Ale rozhodující jsou objemy. GT86 je fantastický sportovní vůz, ale bude mít jen velmi omezené prodeje. Počítáme, že v Česku prodáme tak 60 aut. Kdyby to bylo sto, byl bych navýsost spokojen. GT86 je jen taková třešinka na dortu.
Marc Hedrich (44)
Od 1. ledna 2011 viceprezident společnosti Toyota Motor Czech. Na tuto funkci nastoupil z evropské centrály Toyota Motor Europe v Bruselu, kde působil na pozici generálního manažera pro produktové plánování a marketing. U Toyoty začal pracovat v roce 2003, kdy zastával funkci ředitele marketingu ve společnosti Toyota France. Od ledna 2007 působil v evropské centrále Toyota Motor Europe. Vystudoval European Business School a poté zahájil kariéru v automobilovém průmyslu u společností Ford France a Group Volkswagen France. Je francouzské národnosti, ženatý, otec dvou dětí.