Menu Zavřít

Maroš Šefčovič: Jaderná elektrárna nesmí být závislá na jednom dodavateli

26. 5. 2015
Autor: Evropská komise

„Je v zájmu každého členského státu a provozovatele jaderných elektráren, aby si zachovali možnost získávat palivo z více zdrojů. Ať už kvůli ceně nebo z jiných důvodů,“ říká místopředseda Evropské komise Maroš Šefčovič. V Praze se zúčastnil Evropského jaderného fóra. Chce také představit analýzu české energetiky šitou na míru energetické unii.

Dnes se v Praze účastníte zasedání Evropského jaderného fóra. Česká vláda minulý týden schválila Státní energetickou koncepci, která do budoucna počítá s rozvojem jaderné energetiky. Může být přístup k jádru do budoucna zdrojem sporů mezi členskými státy EU, když se postoj k této technologii napříč Evropou liší?

Některé státy jsou jaderné energii výrazně nakloněny, jiné k ní mají velké výhrady. Nepředpokládám ale, že se v EU bude nějakým způsobem zpochybňovat základní teze, podle které si každá členská země může zvolit vlastní energetický mix. Evropskou nadstavbou k národním rozhodnutím jsou klimatické a energetické cíle, na kterých jsme se společně dohodli. Ty musíme také společně plnit bez ohledu na to, jakým způsobem si jednotlivé státy vystaví svůj energetický mix.

Jak se díváte na státní garance poskytované při výstavbě jaderných bloků? V minulém roce se řešil britský projekt Hinkley Point C, kde bylo povoleno využití mechanismu „contract for difference“. Pokud se ale Komise snaží o narovnání trhu s energiemi, jak do toho zapadají státní garance pro velké energetické projekty?

Pro mnohá odvětví v oblasti energetiky byla vydána vodítka pro poskytování státní pomoci. Týká se to například technologií pro výrobu obnovitelných zdrojů. V případě jaderných elektráren se ale každý případ posuzuje individuálně. Stát může pomoc poskytnout za podmínky, že negativně neovlivní fungování trhu, a že naopak selhání trhu napraví. U projektu Hinkley Point C se Evropská komise se Spojeným královstvím shodla, že k selhání trhu dochází. Kdyby nové bloky nevnikly, na trhu by mohlo chybět až 7 procent elektrické energie.

Takže zelená pro Hinkley Point automaticky neznamená precedent pro další projekty v zemích EU?

O precedentu lze těžko hovořit, protože situace v každé členské zemi je specifická. Každý případ se proto posuzuje individuálně na základě podmínek, které v daném státě panují.

V případě finské elektrárny, ukrajinských bloků nebo aktuálně maďarského projektu se jednoznačně ukazuje, že řešení existuje

Pro EU má velký význam diverzifikace dodávek zemního plynu. Vidí Komise stejnou prioritu v diverzifikaci dodávek jaderného paliva? Řada členských zemí je totiž závislá na dodávkách z Ruska.

Princip diverzifikace energetických zdrojů se v EU začal uplatňovat i v otázce dovozu jaderného paliva, a to na základě strategie pro energetickou bezpečnost schválené v minulém roce. Tento požadavek do své práce zapracovala i Skupina jaderných dodavatelů (Nuclear Suppliers Group), která se spoluvyjadřuje ke každému významnějšímu kontraktu v této oblasti. Tato skupina má důležité pravomoci, které vyplývají ze smlouvy Evropského společenství pro atomovou energii (Euratom).

Jak se požadavek na diverzifikaci dodávek jaderného paliva projevuje?

Jde především o to, aby jaderná elektrárna nezůstala závislá jen na jednom dodavateli, ale zachovala si možnost získat palivo i z dalších zdrojů. Jedná se o poměrně složitou otázku spojenou například se specifikací technických standardů. V případě finské elektrárny, ukrajinských bloků nebo aktuálně maďarského projektu se však jednoznačně ukazuje, že řešení existuje. A je v zájmu každého členského státu a provozovatele jaderných elektráren, aby si možnost volby zachovali. Ať už kvůli ceně nebo z jiných důvodů.

V Česku je to aktuální otázka, protože se bude muset brzy rozhodnout o dodavateli paliva pro jadernou elektrárnu Temelín po roce 2020. V současné době elektrárnu zásobuje ruský TVEL. Americko-japonský Westinghouse poukazuje na to, že ve světě se často uplatňuje model, podle kterého mají jaderné elektrárny smlouvy s více dodavateli paliva. Mělo by podle Vás něco takového v EU platit automaticky?

Úlohu garanta, který zajišťuje, že diverzifikace dodávek povede k vyšší bezpečnosti, zastává právě Skupina jaderných dodavatelů. Určitě je to téma, kterým se bude zabývat. A jak jsme viděli právě v předcházejících případech, mechanismus funguje velmi dobře. V současné chvíli je to v tomto smyslu nejspolehlivější orgán.

Chceme znát českou vizi

Do Česka přijíždíte hlavně v rámci své „tour“ k energetické unii. Komise vypracovala analýzy, které popisují aspekty energetické unie důležité pro jednotlivé státy EU. O čem budete s českými představiteli jednat?

Rádi bychom České republice – stejně jako pak dalším členským zemím – představili prvotní analýzu silných a slabších stránek jejího energetického systému. Chceme tedy představit pohled Evropské komise na příležitosti a možnosti dalšího rozvoje. Analýza obsahuje velké množství statistických údajů a řadu argumentů. Proto chceme všem členským zemím předložit nejprve pracovní verze těchto dokumentů, se kterými se mohou seznámit a vyjádřit se k nim.

První zastávkou v rámci „Energy Union tour“ bylo Nizozemsko. Jak na tento model v Amsterdamu reagovali?

Během návštěvy Nizozemska se nám potvrdilo, že jde o správný postup. Z nizozemské strany okamžitě zazněla připomínka, že čísla, se kterými pracujeme, nejsou ta nejaktuálnější. Jednotlivé členské země nám proto mohou poskytnout čerstvé údaje, a díky tomu například zjistíme, že s některými problémy už se státy vyrovnaly.

Jak potom budete s národními analýzami pracovat dál?

Komise představí členským zemím svůj pohled na aktuální situaci. Státy se k němu mohou vyjádřit a dodat své argumenty. Do podzimu bychom se měli shodnout na konečné podobě těchto analýz a na podzim se chystá Komise vypracovat první zprávu o stavu energetické unie. Chtěli bychom zhodnotit celkový stav a načrtnout vývoj pro další období. Na základě této diskuze také požádáme členské státy, aby v příštím roce vypracovaly národní energetické a klimatické plány. V těch by měly ukázat, jak by konkrétně chtěly spolupracovat na budování energetické unie a naplňování klimatických cílů. Vytvoří se tak určitý systém správy nebo řízení energetické unie.

Kde jsou konkrétní silné a slabé stránky středně velké středoevropské země s velkým podílem průmyslu, jako je Česko?

Českou republiku pozitivně hodnotíme například za dobudování plynové infrastruktury a solidní diverzifikaci tras pro přepravu plynu. Pozitivní vliv na ceny plynu má propojení trhů mezi Českou republikou, Slovenskem, Maďarskem a Rumunskem. Lidé v Česku na rozdíl od mnohých zemí nemají obavu měnit dodavatele elektřiny a poměrně velký počet obyvatel je ochoten to udělat. Liberalizované ceny energií v Česku vysílají správný signál jak spotřebitelům, tak investorům, a mají pozitivní vliv na energetickou efektivnost. Očekáváme, že díky tomu všemu by měla Česká republika splnit své cíle v oblasti boje proti klimatickým změnám.

Co má Česko podle Komise dělat v budoucnu?

Česká republika má velmi dobrou příležitost stát se určitým kanálem pro plyn ze západních zdrojů pro Slovensko, Polsko nebo Ukrajinu. Významnou roli může sehrát také v Severojižním plynovém propojení, které bude mít velký vliv na diverzifikaci dodávek plynu pro celou oblast. Pro české spotřebitele i průmysl by bylo výhodné lepší propojení elektrických systémů, a to hlavně s Německem. Za velkou příležitost se podobně jako v dalších zemích považuje zvyšování energetické efektivity. Především v oblasti budov a moderních technologií by Česká republika mohla mnoho získat.

Dokončení čtěte na EurActiv.cz


Čtěte také:

Rakousko nevylučuje žalobu na Česko kvůli jaderným plánům

bitcoin_skoleni

Sobotka: Dva nové bloky přibudou v Dukovanech i v Temelíně

Rakušané žalují dostavbu Temelína. ČEZ nechápe, proč až dva roky po EIA

  • Našli jste v článku chybu?