Před dvaceti lety se poprvé ve větším množství objevila na našem trhu horská kola. Přivezla je mladá firma Universe Agency, která se tehdy zabývala výhradně dovozem cyklosoučástek. „Přivezli jsme napřed pár vzorků a snažil jsem se vysvětlit v Esce a Favoritu, že to je budoucnost. Ale vůbec mi nevěřili,“ říká spolumajitel firmy a autor názvu značky kol Author Martin Havlena.
* E15: Zhodnoťte rok 2012 z hlediska cyklobyznysu.
Lze říci, že z hlediska Evropy minulý rok žádný zázrak nebyl. Odhadl bych, že se prodalo ještě méně kol než předloni, a to už tehdy byl pokles. Je to spojeno s ochotou lidí v dnešní situaci utrácet. Jsem dalek toho, abych soudil, jak moc za to může strašení médií horšími časy. Je ale fakt, že lidé jsou nejistí, a tak oddalují nákup nového kola a spíše investují do oprav stávajících. Nejvýraznější je to u dražších kol. Příslušenství a různé díly, tam je to v normálu.
* E15: A konkrétně Author?
Co se týče nás, máme o něco lepší prodej než v roce 2011. Ale jednoznačně se nám zvýšil export. Vyvážíme do sedmnácti zemí. Soustřeďujeme se na střední a východní Evropu a Asii. Tam jsou nárůsty velmi zajímavé. Kupodivu se velmi daří našemu distributorovi v Řecku. Asi šetří na benzinu a jezdí na kole.
* E15: Ve kterých zemích jste nejúspěšnější?
Hodně silní jsme ve dvou zemích. Polsko a Rusko. Je velmi zajímavé, jak v bývalých sovětských republikách – jsme například i v Kazachstánu a Kyrgyzstánu – je velmi dobře vnímána česká značka. Tam můžeme být cenově na úrovni nejznámějších značek, jako je Trek či Scott. Podobné je to i v pobaltských zemích, kde jsme bez problémů vnímáni jako špička. Asi je to důsledek image bývalého Československa jako kvalitní průmyslové země. Jinak jsme velmi dobře přijímáni například i v Japonsku. Tamní reprezentační cyklokrosový tým jezdí na kolech Author. Náš distributor staví marketing čistě na informaci, že je to značka z Prahy z Česka. Je to velmi zajímavé a příjemné.
* E15: U nás mi to připadá, že to je naopak, že především v oblasti vyšší kategorie lidé dají přednost právě těm světovým značkám. Připomíná mi to přísloví, že doma je těžké být prorokem.
Myslím si, pokud jde o závodní kola, že je to způsobeno viditelností určitých značek na největších závodech, jako je Tour de France a podobně. Pro nás je účast na takové akci v podstatě nemožná. Každá značka, která se toho účastní, musí mít za sebou sponzora. Pro ilustraci, onu značku to stojí přibližně dvě stě kol. Takové silniční kolo vyjde v pořizovací ceně přes sto tisíc korun. Kromě toho se rozpočet týmu pohybuje v rozmezí osmi až dvaceti milionů eur. Ve střední Evropě nejsou zatím firmy, které by si to mohly nebo chtěly dovolit.
* E15: Ale na Východě se také dívají na Tour de France.
U nás jsme si to tak trochu zavinili i sami. Když jsme před asi deseti lety prodali velké množství kol, lidé, kteří propadli cyklistice, chtěli něco jiného, ne značku, na které jezdí jejich matka a sestra. Ale to už je minulost. Dnes už to tak není. Jsme srovnatelní se světovou špičkou a zákazníci to již vědí. Myslím, že pokud budeme držet krok se světem na inovační špičce, tak náš zákazník nebude mít s českou značkou problém. Příkladem je Škoda Auto. Ale je to i o tom, do jaké míry je český spotřebitel ochoten ocenit český inženýring. Dnes vývoj, návrhy designu, tedy kompletní tvorba produktu, jsou v Čechách.
Asie je prostě pružnější
* E15: Výrobu máte jako všechny větší značky v Asii?
Vždycky vysvětluji, že výroba kol v Česku je poměrně komplikovaná. Není to jen tím, že nejsme ideální země na výrobu díky nepřívětivému podnikatelskému prostředí, ale i proto, že naše zboží trpí sezonností. Je velmi komplikované zaměstnat na půl roku dvě stě lidí. Takže je samozřejmě výhodnější vyrábět tam, kde továrna pracuje celý rok.
Kdo však dnes zvedá hlavu, tak to jsou německé značky. Začínají ovládat svůj obrovský německý trh a rozkoukávají se i po Evropě. Před deseti lety jste o žádné německé značce neslyšel
* E15: Můžete popsat nepřívětivé podnikatelské prostředí?
Když se v této republice snažíte něco vyrábět, tak místo podpory vám stát spíš hází klacky pod nohy. Nedávno jsem četl statistiku, kde jsem se dozvěděl, že jsme v podpoře výroby tuším dvě místa za Ghanou. Což bylo asi 120. místo. Tak tady opravdu není něco v pořádku.
* E15: Jaká je situace z hlediska konkurence na českém cyklotrhu?
Naším problémem není ani tak konkurence, ale dealerská síť. Spousta obchodníků s koly má poměrně velké zásoby. Je vidět, že převážná většina z nich se v současné době potýká s finančními potížemi. Ale ke konkurenci. Myslím, že je situace stabilní již několik let. Projevují se ale trendy, že z našeho trhu, a teď říkám velké bohužel, odcházejí české značky. Takže ti, s kterými se utkáváme, jsou značky jako Merida, Giant, Scott, Specialized, Trek a podobně. Jsou to značky, které vidíme v celé Evropě. Kdo však dnes zvedá hlavu, tak to jsou německé značky. Začínají ovládat svůj obrovský německý trh a rozkoukávají se i po Evropě. Před deseti lety jste o žádné německé značce neslyšel. Protože tradiční značky, ať to byl Herkules, Schauff nebo Kynast, totálně zaspaly dobu a nové značky jako Felt, Cube, Ghost či Stevens už vedou naprosto jiní lidé.
Na Východě mají Češi zvuk
* E15: Jaké postavení má Česko v evropském cyklobyznysu?
Česká republika je dnes brána očima obchodníků jako Švýcarsko východní Evropy. Takže výrobci či dealeři s koly mají zájem se k nám dostat. Pro zajímavost – na našem trhu se pohybuje kolem sto značek kol. Lze říci, že kdokoli se snaží být celosvětovou firmou, tak tady nějakou distribuci má. Je to dramatické, český dealerský trh má kapacitu tak 180 či 200 tisíc kol. Docela je tu přetlak.
* E15: Jaký podíl na trhu má Author?
My se stabilně držíme tak s 40 tisíci kol, což je asi 28 procent trhu. Co se ale týče množství, tak jsme prodávali mnohem více kol. Například jsme spolupracovali s Mountfieldem, který od nás bral patnáct tisíc kol se značkou Madison, a této značky jsme ještě dalších patnáct tisíc prodali přes dealery. Jenže tuto značku jsme úplně utlumili.
* E15: Proč?
Značku Madison jsme vymysleli pro levnější kola. Dnes se snažíme prodávat jen kola až od střední třídy k nejvyšší. Je to i doplnění vaší otázky na českého zákazníka a kola vyšších tříd. Prodávali jsme tehdy přibližně osmdesát tisíc kol, ale asi dvě třetiny bylo těch levných. A to vám dlouhodobě kanibalizuje značku. Znamená to, že když prodáváte levné zboží dlouhodobě a hodně, pak je docela problém nastartovat povědomí zákazníků o vyšší třídě vašeho produktu.
* E15: I když se prodávají pod jiným názvem?
I v takovém případě. Zároveň levná kola dnes musí jít i jinou distribuční cestou, než jsou dealeři, a to přes sportovní řetězce, hypermarkety. Avšak spolupracovat s nimi je fakticky téměř nemožné. To vám mohou potvrdit potravináři či drogisti. Je to tragédie. Dnes tam dominuje Olpran a musím před kluky z Olpranu hluboce smeknout, prototo je těžká práce. Naprostý diktát odběratele.
Začátky bývají nesnadné
* E15: Vím, že jste původně vůbec kola prodávat nechtěl.
Když jsem zakládal v roce 1990 firmu Universe Agency, tak měla pouze zastupovat tak deset dvanáct výrobců cyklistických dílů. Záměrem bylo dodávat díly do československých továren, pro svaz cyklistiky a na rozvíjející se vnitřní trh. Tenkrát nebylo v podstatě nic. Pamatuji se, že jsme dovezli například sto tisíc sedel. Takže jsme začali jako agenti zahraničních výrobců dílů. A pak v dvaadevadesátém roce jsem v Asii zjistil, že začíná nad světem vládnout horské kolo. Byl to americký produkt, Evropa tomu příliš nevěřila, tak si v této oblasti trochu schrupla. Přitom to byla v oblasti cyklistiky revoluce – dospělé kolo do terénu. Přivezli jsme pár vzorků a snažil jsem se vysvětlit v Esce a Favoritu, že to je budoucnost. A navrhl jsem, že pod jejich jménem či značkou dovezeme horská kola. Podobně jako to dělají mnohé americké značkové firmy. Mohly je třeba pouze rok prodávat, než se připraví na vlastní výrobu. Musím říci, že kapacitu hlavně z hlediska kvalitních lidí měly. Ale vůbec mi nevěřily. Dokonce když jsme již v třiadevadesátém roce rozjeli dovoz kol, tak s námi nepřerušily spolupráci. Vůbec nás nebraly jako potenciální konkurenci.
* E15: Takže když vás odmítli, tak jste si řekli, pustíme se do toho sami?
Samozřejmě.
* E15: Je to již dvacet let, kdy jste přivezli první horská kola do Čech. Zrekapitulujte krátce toto období.
Hlavně to uběhlo strašně rychle. Ale je to jednoduché. Bylo pár základních bodů. V roce 1992 jsme přivezli asi dvě stě kol. Jelikož po horských kolech byl hlad, tak jsme v lednu 1993 již přivezli asi sedm tisíc. Prodali jsme je za dva dny. Celkově jsme v tom roce přivezli 40 tisíc kol. Po všech se zaprášilo.
* E15: Jak vlastně začala značka Author?
První kola byla bezejmenná. Pouze jsme stříleli názvy jako Texas, California a tak podobně. Když se to rozjelo, tak jsem přemýšlel o jménu. Věděl jsem, že musí začínat na A, a aby jméno značky bylo srozumitelné ve více jazycích. Druhá velká várka už byla pod značkou Author.
Technologie nespí, rozhodují detaily
* E15: Nedávno jste představili kolekci 2013. Jsou tam nějaké významnější novinky?
Přímo v kolekci 2013 nic dramatického není, posílili jsme kolekci 29palcových horských kol. Což je laicky řečeno horské kolo s větším průměrem ráfků a plášťů. Rozšířili jsme nabídku dražších dětských kol. Velmi dobře se prodávají. Ale k velkému dramatu se schyluje až v kolekci 2014, která je nyní ve fázi příprav. U celoodpružených 29‘ horských kol s vyššími zdvihy je docela problém s velikostí kol. To máte pocit, že lezete na velblouda. A tak se vytvořil mezistupeň 27,5‘. Teď bude záležet na značkách či firmách, jak budou věřit novému konceptu.
* E15: Vy budete nabízet všechny tři velikosti horských kol?
Ano. Pro firmy, které nemají vlastní formy na karbonové rámy, to bude v podstatě jednodušší. My jako většina větších firem máme vlastní. Rok už testujeme 27,5‘. Tak snad už to máme vychytané. Mimochodem největším propagátorem dvacet sedmiček je Tom Ritchey. Zároveň první horské kolo, které vůbec jezdilo, bylo právě 27,5‘ a bylo postavené Tomem Ritcheym.
* E15: Proč se tedy začalo dělat 26palcové?
Nejspíš proto, že se hledala varianta, která by byla ještě pohyblivější v náročném terénu. Ale obecně je nutné si uvědomit, že rozdíl těchto kol člověk téměř nepozná. Myslím, že se dnes s dvacet sedmičkou vyjelo proto, aby se něco dělo, aby byla změna a zase se rozhýbal prodej. Rozměr 29‘ je jiný koncept kola a pro určitý typ ježdění je vhodnější, 27,5‘ a 26‘ si jsou velmi podobné.
* E15: Není to tak dávno, kdy se objevil ve větší míře karbon, respektive stal se finančně dostupnějším. Pěje se na něj chvála. Převálcoval už tradiční technologie?
U horského kola se lidé rozhodují, zda koupit poměrně drahý karbonový rám a horší vybavení, nebo lepší vybavení a rám z duralu. Takže u horáku to není jednoznačné. U silničních kol, tam mluvíme-li o střední a vyšší třídě, je karbon jednoznačně dominantní.
* E15: Technologie kol je u významných firem velmi podobná. Jak si vybírat značku?
Vizitka firmy je geometrie rámu. A tu, která vám sedne, najdete jedině tak, že si kolo vyzkoušíte.
Martin Havlena (49) Vystudoval Vysokou školu ekonomickou, obor zahraniční obchod. Před rokem 1989 byl zaměstnán v tehdejším podniku zahraničního obchodu Motokov. V roce 1990 založil obchodní firmu Universe Agency. V roce 1991 do podniku vstoupil bratr Ondřej jako společník. V roce 1993 přivezli z Tchajwanu první horská kola a záhy vytvořili značku Author.