Americké prezidentské volby vyhrál Barack Obama. Co to bude ve střednědobém a dlouhodobém horizontu znamenat pro akcie? Zaprvé Obama plánuje zavedení progresivních daňových sazeb a zvýšení daní (z firemních zisků, z osobních příjmů i z dividend), což bude mít negativní dopad na firemní marže.
Navíc to nepříznivě zasáhne i dividendové tituly spolu s finančním sektorem (Romney vystupoval proti regulaci finančního sektoru) a odvětvím výrobců zbrojní techniky kvůli očekávanému poklesu výdajů Pentagonu na vojenskou techniku. Naopak příznivý vliv se dá čekat u firem orientovaných na americké spotřebitele z nižší a střední třídy, které budou mít v delším horizontu pravděpodobně relativně vyšší disponibilní příjem.
O jaké se jedná? Například McDonald’s, Wal-Mart a také Home Depot. Kvůli výše uvedenému se spolu s vítězstvím Obamy spíše očekávala krátkodobě negativní reakce akcií.
Čtěte také:
Mission Impossible: Obama musí rychle najít řeč s republikány
Euforie akcií nad Obamou vydržela chvilku
Kryštof Kozák: Obama má volnější ruce
Na druhé straně jeho dlouhodobý plán působí realističtěji než jeho protivníka Romneyho, který sice chtěl ponechat daňové sazby na výrazně nízkých úrovních, ale v roce 2020 počítal s vyrovnaným rozpočtem. Nerealističnost tohoto plánu pravděpodobně přispěla k jeho porážce ve volbách.
Autor je analytikem České spořitelny