Menu Zavřít

Martin Lošťák: Motorem Brazílie je Sao Paulo

19. 10. 2011
Autor: profit

Rychlý růst Brazílie pohání v současnosti turbomotor, jímž je město Sao Paulo. Podle Martina Lošťáka, který právě tam vede zahraniční kancelář CzechTrade, tvoří už tato jediná aglomerace celou pětinu HDP Brazílie. I další velkoměsto – Rio de Janeiro – však zažívá renesanci díky přípravám na Letní olympiádu v roce 2016 a také díky ropnému průmyslu.

Foto: CzechTrade

Které velké investice popoženou v nejbližší době hospodářský růst Brazílie?

Brazílie se stane roku 2014 hostitelskou zemí mistrovství světa ve fotbale. Šampionát se bude odehrávat ve dvanácti městech, odhady celkových investic především na infrastrukturu, stadiony či hotely se pohybují okolo 50 miliard brazilských realů.

Další událostí pak budou Letní olympijské hry v Rio de Janeiru v roce 2016. Celkové přímé investice mají dosáhnout 30 miliard realů s tím, že nepřímé investice budou ještě podstatně vyšší. Velká část přímých investic směřuje do infrastruktury. Jak v případě metra, tak v případě příměstských vlakových tratí se počítá se zdvojnásobením přepravní kapacity na jeden milion cestujících denně. Bude třeba dopravně propojit čtyři hlavní olympijské zóny – oblasti Barra, Copacabana, Maracaná a Deodoro. Klíčové v tomto ohledu bude prodloužení první trasy městského metra z Copacabany do dosavadní luxusní čtvrti Barra da Tujica na východním kraji, kde bude umístěna olympijská vesnice.

A investice, které s těmito dvěma sportovními svátky přímo nesouvisejí?

Daleko větší objem investic jde právě mimo tyto události. Jedná se především o rozvoj energetiky a infrastruktury. V těchto oborech je řada příležitostí pro české firmy z našich tradičních odvětví. Největší investice se budou týkat výstavby a modernizace letišť, přístavů, loděnic či vodních elektráren. Téměř polovina veškerých investic Brazílie přitom připadne na Sao Paulo. V průběhu nadcházejících osmnácti let mají být vytvořeny dva miliony pracovních míst.

Projekty se kromě klíčové infrastruktury a energetiky týkají například také ochrany životního prostředí nebo bezpečnosti. Zajímavé jsou také obory jako telekomunikace a problematika optických kabelů či systémy kompatibility kreditních karet a finanční sektor.

Které regiony Brazílie jsou obchodně nejperspektivnější?

Obchodně a průmyslově nejvyspělejší je především město Sao Paulo. Jeho metropolitní oblast vytváří až 20 procent HDP celé Brazílie a polovinu HDP státu Sao Paulo. Samotný stát Sao Paulo pak generuje HDP převyšující dvojnásobně HDP celé Argentiny! Dynamicky se rozvíjejí i nové perspektivní regiony s rostoucí koncentrací průmyslu. Jsou to hlavně oblasti na severu a severovýchodě ­- státy Pernambuco, Ceará, Espírito Santo a další. Především ropný průmysl pak stojí za renesancí státu Rio de Janeiro a jeho opětovným dynamickým růstem. Dále je zajímavých oněch 12 brazilských měst, jež budou hostit šampionát v kopané v roce 2014. Předpokládá se rozvoj infrastruktury, výstavba stadionů, hotelů. Tradičně vyspělé jsou především státy na jihu, stále větší obchodní význam má i hlavní město Brasília.

Brazílie je rozlehlá země, která se dělí na 26 federálních států. Jak to ovlivňuje obchod? Mají jednotlivé státy odlišné obchodní směrnice?

Jednotlivé státy brazilské federace mají vlastní guvernéry, vlády, průmyslové svazy a asociace, vlastí obchodní směrnice, cla a daně. Daňový systém je velmi složitý. Jednotlivé státy se ovšem snaží přilákat investice a firmy, bojují mezi sebou různými způsoby, a to například právě snižováním některých daní.

Jak se rozlehlost země promítá do přepravy zboží?

Vnitrozemní doprava v Brazílii je bohužel většinou automobilová. Relativně malá část dopravy je železniční, ale jedná se především o nerostné suroviny a zemědělské plodiny na cestě z Brazílie. Část zboží se přepravuje po řekách. Při menších objemech je možná doprava letecky. Vláda si uvědomuje tristní zaostalost infrastruktury a již připravuje projekty na modernizaci dopravní sítě.

V historii jsou známé například Baťovy podnikatelské aktivity v Brazílii či výstavba hlavního města Brasília za prezidenta s českými kořeny Kubitscheka. Nakolik jsou Češi zapsáni v povědomí Brazilců?  

Česká republika v povědomí Brazilců – až na výjimky – není příliš známá, i když především Praha je v poslední době velmi módní turistickou destinací pro brazilské vyšší sociální vrstvy. Stejně tak není příliš známý ani český původ prezidenta Kubitscheka – jedná se však o vzdálenější vazbu, jeho pradědeček z matčiny strany byl Čech. Brazilci příliš nevnímají ani to, že Československo jako státní uskupení již skoro dvacet let neexistuje a namísto něj jsou dva samostatné státy. Povědomí o Janu Antonínovi Baťovi je v brazilském povědomí ještě menší, týká se v podstatě jen jednoho regionu.

A v čem naopak povědomí Brazilců na obchodní úrovni existuje?

Dosud velmi dobré jméno mají v Brazílii české investiční celky jako cementárny či zařízení pro tepelné elektrárny. A také stroje, ať už se jedná o kovovýrobu – především obráběcí stroje – či stroje na zpracování kukuřice nebo cukrové třtiny. Díky velmi omezeným možnostem dovozů do Brazílie byl v minulosti velký nedostatek nových strojů a české výrobky byly díky své spolehlivosti, přesnosti a nízkým nárokům na údržbu velmi ceněny – dokonce i ty použité se obchodovaly za vysoké ceny. Pamětníci si občas vzpomenou na automobily Škoda.

Spolehlivým obecným tématem k hovoru je pak samozřejmě fotbal, historické utkání s Brazílií a jména fotbalistů.

Které obchody v Brazílii, jež jste v poslední době pomáhal zprostředkovat, vás nejvíce zaujaly?

Uvedl bych tři. Každý je jiný nejen oborem, ale navíc představuje odlišný přístup českých firem k brazilskému trhu. Po více než roce jednání se nám podařilo rozjet obchodní spolupráci Rodinného pivovaru Bernard s brazilskou firmou, která začíná prosazovat tuto značku na zdejším trhu. Segment prémiových piv, který představuje malé, ale rostoucí procento z celkového objemu výroby, je v Brazílii v poslední době velkým hitem a velké pivovary se předhánějí v akvizicích značek.

Druhým příkladem je velmi tradiční český výrobce strojních zařízení, který se s námi účastnil oborového veletrhu. Zástupci firmy od nás měli připravenou řadu jednání s potenciálními partnery a odvezli si mimo jiné jednu velmi zajímavou konkrétní poptávku na novou linku svých strojů.

Třetím příkladem je relativně mladá firma, která si jako jedna z mála českých společností skutečně uvědomuje potenciál brazilského trhu a potažmo celého latinskoamerického regionu. K získání obchodu přistupuje velmi aktivně, investuje čas a energii do vymyšlení způsobu, jakým tento trh dobít. Našli jsme společně silného místního partnera a v současnosti s ním jednáme o tom, že česká firma ve spolupráci s ním založí svou výrobní dceřinou společnost v Brazílii. Je radost spolupracovat s firmou, která si uvědomuje, že místní trh nelze zpracovávat e-mailovou korespondencí z Česka.

Brazílie je považována za hlavní odrazový můstek při obchodu s ostatními zeměmi Jižní Ameriky. Do kterých sousedních zemí se dnes již daří prodávat přes Brazílii české zboží?

MM25_AI

Brazílie sama o sobě je obrovským a nesaturovaným trhem, velmi odlišným od ostatních v regionu. Ty se s Brazílií nedají co do velikosti a růstu vůbec srovnat. Vyžaduje odlišný přístup a znalosti – mimo jiné například portugalštinu – a především kapacitu tento velký trh obsluhovat. Pokud se zahraniční firmě podaří dobře etablovat v Brazílii, může pak expandovat do okolních trhů. V případě českých firem se však málokdy jedná o takovýto druh expanze. Existuje ale řada brazilských firem, které do okolních zemí regionu a světa expandují a investují. Jedná se většinou o větší firmy. Ty mohou být pro české firmy skvělým partnerem při pronikání na latinskoamerické trhy.

Kontakt na Martina Lošťáka je sao.paulo@czechtrade.cz.

  • Našli jste v článku chybu?