Menu Zavřít

Martin Rezek: Evropa a USA představují v dieselgate dva různé světy

2. 2. 2016
Autor: čtk/AP

Nedávno proběhlo jednání šéfa koncernu Volkswagen Matthiase Müllera s evropskou komisařkou pro průmysl Elzbietou Bienkowskou. Volkswagen nehodlá odškodnit evropské zákazníky. Má to svou logiku. Nevznikla jim žádná škoda.

Müller zopakoval, že jeho automobilka v Evropě nechystá podobné odškodnění zákazníků, jaké by mělo proběhnout v USA. Tam koncern nabízí vlastníkům vozidel dotčených emisní kauzou odškodnění v hodnotě jednoho tisíce dolarů.
Přesněji mají majitelé dostat 500 dolarů na libovolnou útratu a 500 dolarů na servis vozu. Evropan má ostrouhat. Na první pohled podivné rozhodnutí Volkswagenu má svou logiku.

Silnice a laboratoř

Jednání Müllera a Bienkowské navázalo na dopis, v němž eurokomisařka šéfa Volkswagenu nabádala, aby automobilka postupovala při odškodňování evropských zákazníků stejně jako u vlastníků ve Spojených státech.
Volkswagen tuto žádost zdvořile odmítl.

Proč? Mezi americkým a evropským trhem jsou podstatné rozdíly. Jde především o odlišnost právních předpisů regulujících emise – ty jsou v USA a v EU zcela jiné. Ve Spojených státech probíhají měření emisí i za reálného provozu.

Evropa zatím měří emise podle přísně standardizovaných pravidel pouze v laboratořích. V reálném provozu už pak v souladu s platnou evropskou legislativou hodnoty emitovaných škodlivin přeměřovány nejsou.

Americká rizika

V USA bude každopádně složitější technické řešení, které u dotčených vozidel nesrovnalosti v měření emisí odstraní. Je pravděpodobné, že toto řešení si vyžádá citelnější technické zásahy do vozidla než v EU – například instalaci nového katalyzátoru. Není ale zcela jasné, jaký celkový dopad budou nápravná opatření na vozidla mít. Spekuluje se dokonce o tom, že Volkswagen možná bude nucen část dotčených vozů od jejich vlastníků vykoupit.

Naproti tomu v Evropě již byl způsob úpravy vozidel představen. Bude se jednat o poměrně jednoduché technické řešení – instalaci nového softwaru, případně jednoduchého dílu. To vše by mělo podle koncernu proběhnout bez jakéhokoli dopadu na vlastnosti vozidla.

Úprava vozidel evropských zákazníků navíc prý zabere pouze několik desítek minut. Odlišné jsou i věcné důsledky pro vlastníky „cinknutých“ vozidel. Hodnota amerických volkswagenů stižených aférou dieselgate v důsledku kauzy zřejmě již poklesla a vzhledem ke zmíněným nutným úpravám ještě dále poklesne.

V Evropě nepoklesla hodnota dotčených vozů. Auta jsou bezpečná, způsobilá k užívání a nejsou vyloučena ze silničního provozu. Takovou jistotu američtí zákazníci nemají.

Američtí majitelé těchto vozů ostatně do dnešního dne nemají jasno v tom, zda vůbec budou moci své zakoupené naftové volkswageny v budoucnu normálně používat – stále totiž reálně hrozí, že příslušné americké úřady zcela zakážou jejich provoz na tamních komunikacích. V Evropě je opět situace jiná. K poklesu hodnoty daného vozu, jak ostatně víme i z české zkušenosti, prakticky nedochází a zřejmě ani do budoucna nedojde.

Důvodem je jednoduché technické řešení, nulový dopad na výkon vozidel a absence povinné svolávací akce. Vozidla jsou bezpečná, způsobilá k běžnému užívání a nejsou vyloučena ze silničního provozu.

Je tedy sporné, zda vůbec v Evropě dojde k nějakým škodám a zda evropským vlastníkům vozidel vznikne jakýkoli právní nárok na odškodnění. Proto je podle mého názoru nesmyslné přidávat se z Evropy k hromadným žalobám v USA, o čemž se v poslední době občas mluví. V Americe platí zcela jiná pravidla. Zkrátka: kde objektivně nevznikla škoda, tam logicky nemůže vzniknout ani nárok na odškodnění.

Autor je partnerem Advokátní kanceláře Rezek, Prunner, Firická


Čtěte také:

MM25_AI

Hříchy Volkswagenu jsou trhům i klientům ukradené

Bosch zahájil interní vyšetřování kvůli emisnímu skandálu VW

  • Našli jste v článku chybu?