Spotřební chování Čechů a Moravanů ve mně vzbuzuje stále více otazníků. Mimochodem i proto, že všechny trhy, kam vyvážíme, jdou velmi slušným tempem vzhůru – u Čechů se tento proces z neznámých důvodů zbrzdil. A tak si samozřejmě kladu otázku, proč.
Václav Havel kdysi trefně něco podobného pojmenoval blbou náladou. Osobně jsem přesvědčený, že Česko přikryla jakási skepse – z politiky, z budoucnosti, z krize. A to nepoměrně větší, než by si reálný stav věcí žádal. A zároveň o řád výraznější, než je třeba stav snadno vysledovatelný za hranicemi – jedno, jestli na západ, na východ nebo na jih.
Jiné trendy se přitom takzvaně překlápí ve stejné míře. V Česku stoupá obliba chlazených hotových jídel – jako všude ve světě, klesá obliba trvanlivých masových hotových jídel, ale roste zájem o paštiky – přesně stejně jako všude ve světě.
A tak si říkám, že do věcí, nad kterými nepřemýšlíme, se trend překlápí snadno. A do těch, nad kterými mudrujeme – a je jedno, jestli na firemních poradách, intelektuálních sezeních nebo u hospodského stolu –, to jde už ztuha.
Čtěte také:
Maloobchod zastavil propad, dál ho ale brzdí potraviny
Jiný jogurt než český nekoupím. Klaus prosazuje české potraviny
Potraviny v Česku byly loni páté nejlevnější v EU
Třeba o kvalitě se v Česku vždycky více mluví. V obchodě pak naplněni skepsí a strachem, co bude, Češi sáhnou po tom nejlevnějším. A rozhodně ne nejkvalitnějším.
Autor je generálním ředitelem firmy Hamé