Robert Janák
Jarní změnou jména z Creditexpress ČR na Transcom ČR dokončila jedna z největších českých firem specializujících se na vymáhání pohledávek začlenění do skupiny Transcom, největší evropské firmy v tomto oboru. O způsobech vymáhání pohledávek, klesajících maržích a zadlužování tuzemských domácností hovořil týdeník EURO se šéfem Transcomu ČR Robertem Janákem.
EURO: Zadlužení domácností na konci loňského roku dosahovalo 420 miliard korun, odhady předpokládají, že na konci letošního roku dosáhnou dluhy šesti set miliard korun. Poroste stejně rychle i počet a objem nesplácených pohledávek? JANÁK: Náš odhad růstu trhu inkasa pohledávek se pro letošní rok pohybuje kolem 25 procent. V odhadech růstu našeho byznysu jsme tedy konzervativnější než bankéři.
EURO: Kolik firem nyní v tuzemsku působí na trhu inkasa pohledávek? JANÁK: Na trhu působí desítky firem. Jen několik jich ale tyto služby poskytuje na profesionální úrovni a při dodržování etických pravidel. Přibližně devadesát procent trhu si mezi sebe dělí šest největších firem, které společně na jaře založily Asociaci inkasních agentur.
EURO: Je trh s retailovými pohledávkami v ČR velký? JANÁK: Žádné přesné statistiky neexistují. Odhady o výnosech - provizích - inkasních agentur hovoří o třech stech milionech korun ročně. Naše firma za čtyři roky působení na trhu řešila celkově 360 tisíc pohledávek. Jejich nominální cena dosáhla hodnoty pěti miliard korun.
EURO: V jakém stadiu nesplácení pohledávky odkupujete? JANÁK: Každá firmy pracuje s pohledávkami jiným způsobem. Dostávají se k nám proto v různých stadiích řešení. Někdy děláme našim klientům v podstatě administrativní podporu, jindy to mohou být pohledávky, které již prošly inkasními procesy našich klientů. V současnosti aktivně řešíme 65 tisíc pohledávek.
EURO: Jsou většími klienty splátkové firmy, nebo banky? JANÁK: Podle počtu smluv je více pohledávek za klienty splátkových firem. Z hlediska objemu peněz je ale portfolio dlužníků bank podstatně významnější. Nominální dlužní částka je splátkových prodejů podstatně nižší než u bank.
EURO: Jak se oceňují retailové pohledávky a jak se stanovuje odměna pro inkasní agenturu? JANÁK: Existují dvě varianty. Někdy pracujeme na mandátní smlouvu a náleží nám odměna z vymožené částky, jindy pohledávku odkoupíme. Trh ale v zásadě funguje na procentech z vymožených částek. Konkrétní odměna vždy závisí na charakteru, typu a stáří pohledávek. Úplně jinou cenu bude mít pohledávka krátce po splatnosti a jinou již promlčený starý případ. U čerstvých pohledávek je daleko vyšší šance, že se podaří dlužníka zastihnout. V průměru se odměna pro agenturu pohybuje okolo patnácti procent z vymožené částky. Ze západní Evropy ale postupně i k nám přichází trend aukcí, ve kterých společnosti pohledávky prodávají inkasním firmám. V aukcích se pohledávky obchodují za zhruba pět až 60 procent jejich výše. Záleží na jejich stáří a na rozsahu k nim poskytovaných informací. Nejlevnější jsou pochopitelně pohledávky, které již neúspěšně prošly exekucí.
EURO: Obchodují se pohledávky v Česku za podobné ceny jako v zahraničí? JANÁK: Odměna pro inkasní agenturu se v tuzemsku v současnosti pohybuje na lehce vyšší úrovni než třeba v Polsku. Tam v současnosti agentury dostávají odměnu v průměrné výši kolem deseti procent. To, že zde mají agentury z pohledávky více, je způsobeno mladostí zdejšího trhu a také tím, že je menší.
EURO: Budou se marže pro agentury v tuzemsku snižovat? JANÁK: Tento trend vidíme již nyní. Tlak klientů na cenu se každoročně zvyšuje a my musíme hledat způsoby, jak být při vymáhání ještě úspěšnější. Nechceme se ale profilovat jako firma, která chce vyhrát každou zakázku za každou cenu. Důležité pro nás je udržení kvality inkasního procesu a komunikace s dlužníkem.
EURO: Jak vypadá proces vymáhání? JANÁK: Každému klientovi je šitý na míru. Je to ale v podstatě souhrn administrativních úkonů, který začíná telefonáty z našeho call centra a zasíláním upomínek. Následně využíváme smluvní advokátní kanceláře a služeb exekutorů. To je ale až poslední možnost. Případné náklady na advokáta, soudní řízení a exekuci totiž v konečném důsledku zvyšují jejich dluh.
EURO: Zbavují se firmy pohledávek hned po splatnosti, nebo až když zjistí, že samy na její vymáhání nestačí? JANÁK: Používají se oba způsoby. Některé firmy budují vnitřní kapacity a snaží se nejprve samy, jiné předávají pohledávku agentuře třeba čtrnáct dní po splatnosti. Trendem, který přichází ze západní Evropy a kterému se přizpůsobují i tuzemské dceřiné společnosti, například telekomunikačních operátorů nebo bank, je předávat pohledávku agentuře ihned po splatnosti.