Přestavba pražského Masarykova nádraží získává jinou podobu, než s jakou se původně počítalo. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce vybudovat nad nádražím zastřešení s vestibulem, kterým si budou moci lidé zkrátit cestu centrem Prahy. Nahradí tak stavbu podchodu pod kolejemi. Celkové investiční náklady na modernizaci stanice se pohybují okolo 1,66 miliardy korun.
SŽDC nyní zadala přípravu záměru projektu a aktualizaci dokumentace modernizace a dostavby stanice. Po schválení záměru projektu může být dokončena dokumentace pro územní řízení. Vypsat zakázku plánuje SŽDC v průběhu srpna. Předpokládaná doba zpracování dokumentace je 18 měsíců, územní rozhodnutí tak lze čekat v polovině roku 2019. Podle serveru Lidovky.cz by se v ideálním případě mohlo začít stavět v roce 2022.
Střecha propojí jednotlivá nástupiště a zároveň ulice Na Florenci, Hybernskou a Opletalovu. Návrh východního vestibulu, zastřešujícího platformy nad nástupišti, vychází z varianty podkladové studie zastřešení nádraží, takzvané Vlaštovky, kterou zpracovaly společnosti Sudop Praha a Jakub Cigler Architekti.
České dráhy si nádraží ponechají. Čtěte:
České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží. Udělají si z něj výkladní skříň
Zadaná dokumentace bude řešit uspořádání vestibulu na Masarykově nádraží, tedy počty a umístění eskalátorů, schodišť či výtahů. Zabývat se bude dále umístěním orientačního a informačního systému, prostor pro odbavení cestujících, čekáren a mobiliáře. Dále bude řešit funkci pěšího propojení okolních ulic.
Území Masarykova nádraží je jedinečnou lokalitou v centru Prahy, která je zapojena do městské struktury a navíc je díky železničnímu spojení v přímém kontaktu s dalšími pražskými i mimopražskými územími.
„Návrh studie respektuje a využívá unikátnost lokality. Vyzdvihuje výhodnost zachování vlakové obsluhy centra města a zajištění bezbariérového propojení dnes de facto izolovaných čtvrtí Prahy, Josefova, Nového Města, Karlína a dolního Žižkova,“ uvedla primátorka hlavního města Prahy Adriana Krnáčová.