Zákazy jízdy starších naftových aut v některých německých městech nepovedou podle tuzemských autobazarů k tomu, že by majitelé tato vozidla masivně a pod cenou prodávali do Česka. Autobazary reagovaly na názory některých odborníků, podle nichž zákaz vjezdu dieselových aut do německých měst může přinést výrazné zlevnění ojetin s naftovými motory a růst zájmu o ně v Česku a dalších zemích střední a východní Evropy.
„Masivní výprodej dieselů z Německa do České republiky nenastane,“ napsala v tiskové zprávě Asociace prodejců použitých automobilů - autobazarů (APPAA). Upozornila také na fakt, že již nyní existují v Německu omezení pro vjezd vozidel do center některých německých měst. I když se týkají statisíců německých vozidel, němečtí řidiči přesto taková vozidla masivně neprodávají.
„V České republice je navíc trh s ojetými vozy již natolik vyspělý, že není možné, aby absorboval desítky tisíc vozidel, které nevyhovují emisním limitům. Autobazary takové vozy rozhodně nevykoupí a čeští občané jen velmi obtížně budou akceptovat nabídku německého majitele nevyhovujícího vozu na prodej, byť se slevou 20 procent,“ uvedla asociace. Český zákazník má podle domácích autobazarů nejčastěji zájem o vozidlo s českým původem, jasnou servisní historií a platnými emisními limity.
Německá města smějí zakazovat vjezdy dieselům. Nejspíš začnou už letos
Provozní ředitel sítě autobazarů AAA Auto Petr Vaněček připomněl, že na českém trhu se postupně vyrovnává podíl naftových a benzinových vozů ve prospěch vozů s benzinovými motory, po kterých je i dlouhodobě vyšší poptávka. Proti sobě jdou podle něj dva trendy - mírné zvýšení dovozu levnějších, více ojetých a starších dieselů zejména z Německa a zároveň zvýšený zájem o zánovní benzinové vozy. „Starší, a tím pádem i rizikovější naftové automobily, které na zdrojových trzích nevyhovují emisním normám, a majitelé se jich zbavují na úkor tuzemského životního prostředí, se k nám vozí již delší dobu. Nečekáme, že by nyní kvůli rozhodnutí německého soudu mělo dojít k nějakému raketovému nárůstu,“ uvedl Vaněček.
Ceny dovozových dieselů by se podle Vaněčka neměly zásadně snižovat. Naftové vozy s domácím původem si podle něj ceny spíše udrží, protože zde hrají roli i jiné faktory, třeba servisní historie či ověřitelnost stavu tachometru. „Zákazníci mají také obecně vyšší důvěru k vozům s původem v České republice,“ dodal Vaněček.
Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) zatím nedokáže odhadnout, jaké dopady budou mít případná rozhodnutí německých měst vliv na tuzemskou výrobu aut, protože zatím není známý rozsah omezení. „Znepokojuje nás, že tyto zprávy velmi negativně ovlivní uživatelské vnímání dieselových vozidel, včetně těch nových. To je pak samozřejmě špatná zpráva pro jejich další výrobu, vývoj a prodej, ale potažmo i pro snižování emisí,“ uvedlo sdružení.
Více ze světa motorů čtěte na webu Autobible
Nejnovější dieselové vozy, zejména ty plnící normu Euro6, mají pokročilé technologie umožňující velmi nízké emise. Dlouhodobým řešením pro Česko je podle sdružení nastavení daňového systému tak, aby se zákazníkům vyplatilo mít vůz novější a s lepšími ekologickými parametry, čímž by se zamezilo se masivním dovozům přestárlých ojetin ze zahraničí včetně Německa.
Podle dřívějších údajů společnosti Cebia, která se zaměřuje na prověřování původu nabízených ojetých aut, se celkově v Česku ročně prodá zhruba 700 tisíc ojetin - 71 procent připadá na vozidla z České republiky, 18 procent na dovoz z Německa a šest procent na vozy z Itálie.
Dále čtěte: