Dívejme se na trh přes služby, ne technologie, říká ředitel Českého Telecomu
Gabriel Berdár (38) vystudoval Technickou univerzitu v rodných Košicích, celou dosavadní kariéru však strávil v Praze. Začal jako prodejní manažer Strojimportu, později působil ve společnostech IBM a Digital Equipment. V roce 1993 nastoupil jako ředitel pro prodej a marketing do společnosti IDOM, později se stal generálním ředitelem její dceřiné společnosti IDOM-Unisoft. Od roku 1995 byl regionálním manažerem společnosti Xerox, v roce 1998 se stal generálním ředitelem společnosti Dell Computer. Později dostal na starosti i filiálky na Slovensku, v Polsku, Finsku a Řecku. Od června loňského roku je generálním ředitelem a předsedou představenstva Českého Telecomu. Hovoří česky, anglicky a slovensky, domluví se maďarsky, německy a rusky. Je svobodný.
EURO: Vaše dceřiná společnost Eurotel minulý týden ohlásila, že v květnu spustí síť CDMA pro vysokorychlostní internet, přestože Český Telecom tento projekt v únoru zastavil… BERDÁR: Nebavme se o CDMA, ale o tom, že jakákoli činnost managementu obou firem má za účel zvyšovat hodnotu společnosti Český Telecom ve prospěch akcionářů. Veškeré investice, veškeré výdaje, jakékoli podnikatelské záměry v kterékoli oblasti, ať už v technologické nebo v jiné, budou v budoucnu posuzovány pouze z pohledu základního kritéria - jak přispívají ke zvyšování hodnoty firmy. Ani Eurotel, ani Český Telecom nebudou uvedené principy porušovat.
EURO: Máte už nějaký konkrétní výpočet o CDMA? Pojďme se bavit o číslech. BERDÁR: O číslech se bavit nemůžeme, ta jsou předmětem obchodního tajemství. Do doby, kdy budou zveřejněna, je to interní záležitost společnosti.
EURO: Finanční ředitel Českého Telecomu Juraj Šedivý nedávno řekl, že by se CDMA mohla zavést v místech, kde není možné zavést ADSL, a obráceně. Jak se na tuto možnost díváte vy? BERDÁR: Pohybujeme se v oblasti technologických diskusí, a je podle mého názoru nesmyslné upřednostňovat technologie před službami. Musíme hodnotit služby. Nedívejme se na věci přes technologie, to je jako kdybychom diskutovali se Škodou nebo jakýmkoli velkým výrobcem aut, jestli má například zavést motor s přímým vstřikováním do válců nebo do nasávacího potrubí. Bavme se o tom, jaké služby chceme zavádět a jak budou fungovat. Pro nás není primární prodej technologií zákazníkům, pro nás je primární prodej služby.
EURO: Jaké služby tedy chcete nabízet? BERDÁR: V oblasti telefonování jsme již oznámili a oznámíme cenové programy, které respektují chování uživatelů. To se odrazilo v poměrně velkém zájmu, který nastal v prvních měsících po změně tarifních plánů. V oblasti internetu jsme již oznámili novou službu Internet NaDoma - paušál za vytáčené připojení k internetu přes pevnou linku. Reagujeme na to, že zákazníci z řad domácností většinou využívají internet doma, a budeme tak řešit i další požadavky zákazníků. Dnes máme například pro velké zákazníky cenové programy, které respektují způsob, jakým tito zákazníci využívají telekomunikační služby – jestli jsou primárně pro data, nebo pro hlas, nebo jestli je to kombinace obou. A tímto směrem se budeme ubírat dál. Odpoutejme se od onoho technologického pohledu, který - přiznávám – zde převládá. Dnes, jak vidíte, konečně i služby nazýváme tak, aby odpovídaly tomu, co vlastně naši zákazníci od telekomunikací očekávají.
EURO: Odklon rezidenčních klientů od hlasových k datovým službám je zřejmý. Je možné očekávat, že vaše novinky budou směřovány spíše na datové služby? BERDÁR: Zaměříme se na obojí. I v hlasových službách jsme přišli se škálou služeb, která v nabídce dosud nebyla. Snažíme se klientům nabídnout cenové podmínky, které by odrážely jejich určitým způsobem specifické zákaznické chování. Chceme, aby nabídka našich služeb byla co neindividuálnější a přitom co nejmasovější. Jednoduše řečeno - masový produkt při zachování co nejindividuálnějšího přístupu k zákazníkovi. To jedna z budoucích priorit.
EURO: Z informací, které se objevují v médiích, často zaznívá, že vy osobně kritizujete pomalý rozvoj spolupráce mezi Českým Telecomem a Eurotelem. Kritizujete? BERDÁR: Já jsem s touto informací do médií nešel. Je pravda, že jsme měli zasedání s managementem Eurotelu, aby vůbec tyto synergie začaly, ale stejně tak jsem měl sezení s managementem a dalšími lidmi z Českého Telecomu. Probrali jsme, co musíme dělat dál, utvořili jsme týmy, zavedli standardní projektové řízení, sledujeme výsledky, vyhodnocujeme pokrok a ostatní měřitelná kritéria. Je jasné, že v zájmu společnosti a v zájmu úspěchu se to snažím urychlit. Pokud to někdo považuje za kritiku - já nevím, zda to byla kritika – bylo to vyjádření mé nespokojenosti s pokrokem, který je dnes. A řekl jsem to jak na zasedání managementu Eurotelu, tak na zasedání managementu Českého Telecomu.
EURO: Ve kterých oblastech by měla být spolupráce s Eurotelem nejbližší? BERDÁR: Zdá se, že nejpodstatnější jsou synergie v oblasti nabídky služeb. Snažíme se, aby z hlediska zákazníků nebyl náš přístup technologický, aby se zákazníci nemuseli učit bizarní terminologie – ať už je to ADSL, ISDN, GPRS nebo cokoli dalšího. Jde nám o to, abychom nabízeli pouze službu. Zeptáme se, kdy voláte, jakým způsobem voláte a zda jste doma, nebo na cestách. Totéž chceme aplikovat v oblasti přístupu k datům, v oblasti správy sítí a dalších služeb. Snažíme se, aby portfolio odráželo potřeby zákazníků a používání technologií, aby nešlo primárně o nabídku technologie. To znamená být technologicky neutrální. Další synergie je nákladová - zamezit duplikaci provozních či investičních nákladů. Stejně tak je potřeba řešit nákup klíčových technologií, tedy synergii v oblasti nákupu. Další synergie, na kterých pracujeme, se nalézají v oblasti účtování, billingu. Snažíme se dobrat určitého standardu, který by obě společnosti používaly; pak bychom dokázali ušetřit na nákladech. Další implementací jsou procesy – řadu věcí dělá dobře Eurotel, řadu věcí dělá dobře Český Telecom; abychom se tyto věci nemuseli zdlouhavě učit, snažíme se je přenést přímo z jedné firmy do druhé – to je znalostní báze synergie.
EURO: Jak konkrétně pocítí synergii v oblasti produktů koncoví zákazníci? BERDÁR: Počkejte si na nabídku širokopásmových služeb.
EURO: Jak hodnotíte váš profesní vztah s Terrencem Valeským? BERDÁR: Takové hodnocení si vždy nechávám na přímou diskusi s člověkem, se kterým tento profesní vztah mám. Nepamatuji si, že bych v médiích kdykoli komentoval jakýkoli profesní nebo intimní vztah s kýmkoli. Toho se hodlám i nadále držet.
EURO: Existuje společný model či strategie Českého Telecomu a Eurotelu pro rozšiřování Wi-Fi? BERDÁR: To je přesně jedna z oblastí, kterými se zabýváme. Specifikujeme služby včetně Wi-Fi tak, jak je budeme nabízet. Specifikujeme, jaké technologie budeme nabízet, a pak se dostane na úvahy, jestli vložit peníze do jedné technologie, druhé nebo třetí. Pochopitelně nemá význam, abychom dělali všechny technologie najednou, pakliže není zcela jasné, k čemu a jak je budou zákazníci využívat. Wi-Fi je jedna z oblastí, již zvažujeme právě v kontextu šíře služeb, které budeme nabízet.
EURO: Poté, co Telecom pozastavil uvedení CDMA, proběhla diskuse o míře autonomie Eurotelu. Můžete konkretizovat, co má management Eurotelu právo rozhodnout samostatně a do jaké míry konzultuje rozhodnutí s vámi? BERDÁR: Autonomie Eurotelu je dána tím, že management Eurotelu je stoprocentně zodpovědný vůči akcionářům za výsledky. Jakým způsobem se zhodnocuje hodnota Českého Telecomu jako celku. Tím je autonomie určena velmi jasně.
EURO: Nejpozoruhodnější součástí finančních výsledků Telecomu za loňský rok je odpis téměř deseti miliard z investic vložených do výstavby sítě. Kdy padlo rozhodnutí o jejím odepsání? BERDÁR: V minulých týdnech. Jednání byla řada a já přesně neznám termín toho rozhodnutí, navíc jde o proces, který trvá týdny, nikoli rozhodnutí, které uděláte za jeden den. K podobným otázkám se vracíme každý čtvrtrok. Nedávno se uzavřel finanční rok, po němž vždy následuje klasické kolečko – hodnocení uplynulého roku, výhledy do budoucna, kromě jiného se zřetelem k regulačnímu prostředí, co to udělá s budoucími hotovostními toky, jaký to má dopad na aktiva. Pokud v určitém okamžiku management dospěje k názoru, že existuje potenciální riziko, požádá auditora a dozorčí radu o schválení odpisu.
EURO: Pokud se tedy k deregulaci, po které voláte, nepřikročí, je hypoteticky možné, že další část 130miliardové investice odepíšete i za letošní rok? BERDÁR: Ano. Část investic, přibližně 40 procent, je účetně odepsaná a při nezměněné regulaci existuje riziko dalšího impairmentu, respektive odepsání části aktiv.
EURO: V srpnu loňského roku jste řekl, že nemáte žádné konkrétní zadání, jak připravit Český Telecom na privatizaci, zda připravit ČTc na prodej společně s Eurotelem, nebo obě firmy zvlášť. Změnila se v tomto směru situace? BERDÁR: Žádné změny nejsou. Fond národního majetku si nyní vybírá poradce. Nejdříve bude fond diskutovat s poradcem, očekáváme, že poté vznikne zadání. Nyní management maximálním způsobem zhodnocuje firmu.