Menu Zavřít

Máte 5000 eur? A potřebujete nové auto?

29. 6. 2005
Autor: Euro.cz

Řidiči po celé Evropě se dožadují Renaultu Logan, ultralevného automobilu bez příkras

Zvláštní věc se stala, když loni na podzim uvedl francouzský výrobce automobilů Renault na trh model Logan. Sedan střední velikosti bez jakýchkoli parádiček se měl prodávat na perspektivních trzích, jako je Polsko, za cenu ne vyšší než pět tisíc eur (šest tisíc dolarů). Auto však začali vyžadovat i řidiči v západní Evropě. Letos v červnu proto začal Renault dodávat tento prostorný neokázalý pětimístný vůz do Francie, Německa a Španělska. O něco dražší západoevropská verze je vybavena airbagem na straně spolujezdce a prodává se s tříletou zárukou. Přesto se její základní cena drží na úrovni 9 300 dolarů, což odpovídá zhruba polovině ceny za Ford Focus (17 250 dolarů) nebo Volkswagen Golf (18 264 dolarů).
Předseda představenstva Louis Schweitzer nepředpokládal, že bude stavět auta pro západní trh, když v roce 1999 vynaložil 592 milionů dolarů, aby získal a reorganizoval churavějící rumunskou firmu Dacia. Jeho cílem bylo vyprodukovat nízkonákladový vůz určený pro rozvojové země, kde žije osmdesát procent ze spotřebitelů, jež nikdy nevlastnili auto. Stejně tak mohl narazit na vydatnou žílu poptávky po užitkových vozidlech, která se objevila na západě jako součást šířící se honičky za slevami. Od premiéry, která se uskutečnila 9. června, prodalo hypermoderní obchodní zastoupení Renaultu na Champs Elysées už 40 Loganů. Na evidenční listině jsou zájemci, kteří si na svůj vůz počkají až do listopadu. „Auto pro mě neznamená nic víc než dopravní prostředek. Logan byl vynikající nápad,“ tvrdí Michel Cuypers, dvaašedesátiletý důchodce, který si za 10 648 dolarů objednal Logan s rádiem, posilovačem řízení a světle modrou metalízou, tedy s doplňky, jež nejsou součástí základní výbavy. Nezáleží na tom, kde se Logan prodává. V každém případě Renault vytvořil malý zázrak, neboť vyvinul automobil, který je moderní a přitom zbavený nákladných prvků v designu a postradatelných technologických komponentů. Podle propočtu Deutsche Bank dosahují výrobní náklady na Logan 1089 dolarů, zatímco odhad nákladů na výrobu odpovídajícího západoevropského vozidla je více než dvakrát vyšší – 2468 dolarů. „Logan je McDonaldem mezi auty,“ uvádí Kenneth Melville, Skot, který vedl skupinu konstruktérů Loganu. „Vývojový koncept byl jednoduchý: Automobil se spolehlivým technickým provedením bez nadmíry elektroniky, jehož výroba bude levná a údržba a opravy nenáročné.“ Protože firma Renault chtěla udržet náklady na nízké úrovni, upravila podvozek, který používá pro ostatní malé automobily – Clio, Modus a Nissan Micra. Melvillům tým pak snížil počet komponentů na méně než padesát procent. Přístrojová deska je jeden spojitý injekčně vstřikovaný kus, na rozdíl od nejnákladnějších vozů Renault, jejichž přístrojové desky mají až třicet dílů. Zpětná zrcátka jsou symetrická, mohou tedy být namontována na levou i na pravou stranu automobilu. Kromě toho se Renault rozhodl pro ploché čelní sklo. Oblá skla mají více vad a jsou nákladnější.

Montáž bez průmyslových robotů.

Vzhledem k jednoduché konstrukci probíhá montáž v rumunské továrně téměř bez pomoci průmyslových robotů. Renault tím zúročuje výhodu plynoucí z místní levné pracovní síly. Dělník pracující na lince ve firmě Dacia dostává průměrnou hrubou měsíční mzdu ve výši 324 dolarů, naproti tomu dělníci v automobilových továrnách západní Evropy si v průměru vydělají 4723 dolarů měsíčně. Renault nyní rozšiřuje výrobu Loganů z Ruska do Maroka. „Investice do výroby jsou poměrně nízké, proto je možné provozovat závody, které nemusejí produkovat ve velkém množství, aby samy sebe zaplatily,“ vysvětluje Christoph Stürmer, starší analytik u výzkumného ústavu Global Insight ve Frankfurtu. Automobilka očekává, že do roku 2010 se počet prodaných sedanů Logan zvedne z letošních 175 tisíc vozů na jeden milion. K tomu přispějí modely kombi a pick-up, které budou nově uvedeny na trh. Analytik Gaetan Touldemond, který se v Deutsche Bank specializuje na automobilový průmysl, míní, že do té doby by mohl Logan přispět k ziskům Renaultu částkou 341 milion dolarů. Při tržbách dosahujících 49 miliard dolarů firma v uplynulém roce vykázala zisk ve výši 4,26 miliardy dolarů.
Také další společnosti pracují na vývoji levných vozidel. Volkswagen zvažuje výrobu levného auta, které by na čínském trhu prodával za 3650 dolarů. Indická automobilka Tata Motors by měla do roku 2008 premiérově představit vůz za dva tisíce dolarů. Doposud však autem, za kterým se lidé otáčejí, zůstává Logan.

Renault Dacia Logan 2005 Seznamte se s Loganem Na auto, které Renault vyvinul perspektivní trhy, čekají Západoevropané ve frontě

bitcoin_skoleni

  • Koncept Prostorný sedan za 5000 eur, tedy za poloviční cenu oproti srovnatelným západoevropským vozům
  • Parametry K dostání s motorem o obsahu 1,4 litru a síle 75 koní nebo s motorem o obsahu 1,6 litru a síle 90 koní
  • Výroba První Logan vyjel z továrny Dacia v Rumunsku v roce 2004. Další výrobní závody jsou plánovány v Rusku, Maroku, Kolumbii, Íránu, Indii, Brazílii a Číně.
  • Prodej 175 000 vozů prodaných v roce 2005. Do roku 2010 by se celosvětový prodej měl zvýšit na jeden milion vozů.

Pramen: Renault, Dacia a BusinessWeek

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?