Zhruba osm procent mužů a čtyři procenta žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společnosti s ručením omezeným, nebo akciové společnosti, v názvu firmy použijí své příjmení. Mělo by jich být ale více. Firmy pojmenované podle svých vlastníků totiž hospodaří výrazně lépe než ostatní a jsou stabilnější.
Uvedená fakta vyplývají z analýzy poradenské společnosti Bisnode. „Zajímavé je, že firmám pojmenovaným podle svých vlastníků se daří výrazně lépe než těm ostatním. Ziskovost firem s příjmením v názvu je v průměru o třetinu vyšší, tento rozdíl je nejvýraznější u mladších vlastníků a s rostoucím věkem klesá. Firmy s příjmením v názvu jsou také stabilnější. Riziko úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich o pětinu nižší než u ostatních firem. Nehraje roli, zda je součástí názvu celé příjmení vlastníka či jeho část - výsledky u těchto případů jsou obdobné,“ okomentoval data analytik Bisnode Milan Petrák.
Riziko úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich o pětinu nižší než u ostatních firem.
Rozdíl v ziskovosti je podle jeho slov patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech, jako například zdravotnictví či účetnictví, je pojmenovávání firem podle příjmení častější.
Nepřehlédněte: Daň za úspěch: co musí úspěšný podnikatel obětovat
Nabízejí se dvě možná vysvětlení zjištěného jevu. První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy. Možné ale také je, že k rozdělení dochází již při založení firem a vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají vážné úmysly,“ uzavřel analytik Bisnode.
Přečtěte si:
Firem s vlastníkem v daňovém ráji letos ubylo. Je jich tam 13 346