Menu Zavřít

MATKA FRIVOLNÍ VŮNĚ

18. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Vlastní firma je odvážnou cestou, jak si zajistit práci

Čerstvě korunovaná vynikající podnikatelka roku 1999 Eva Štěpánková podniká již deset let. Kosmetickou firmu Ryor vybudovala od píky. Díky vytrvalosti, bojovnosti a odvaze. Začala ve dvou, dnes zaměstnává čtyřiadevadesát lidí. První rok utržila sedm set tisíc, loni už sto dvacet milionů korun. „Vítězství je pro mě závazkem a také povzbuzením, že někdo ocenil nekonečné desetileté úsilí, uvedla pětapadesátiletá energická žena. Zlatou medaili získala v konkurenci bezmála sedmdesáti žen. Soutěž organizuje Sdružení pro Cenu Vynikající podnikatelka roku.

Pro podnikání se Štěpánková rozhodla na konci mateřské dovolené v roce 1991. Absolventka Vysoké školy chemicko-technologické měla na výběr několik možností. Buď se vrátit do Ústavu lékařské kosmetiky, kde působila více než sedmnáct let jako vedoucí výroby, nebo využít nabídky Státního statku Jeneč. Pro něj během mateřské dovolené vyvinula výrobek, který vyhrál grant na milion devizových korun. To ji povzbudilo k samostatné dráze. Další nápady, které se jí leckdy před zkostnatělými šéfy nedařilo prosadit, už nechtěla házet do šuplíku. A tak se rozhodla začít na vlastní pěst s výrobou kosmetických prostředků pro profesionální salony. V té době se vyrojila spousta kosmetiček a salonů, ale neměly cenově dostupné produkty. „Kolega ze statku se mi smál, říkal, že jsem blázen, a prorokoval mi brzký konec, vzpomíná Eva Štěpánková. Nedala se, ačkoliv žila jenom s tříletou dcerkou, bez partnera i rodičů.

Výrobu spolu s kolegyní ze státního statku Hanou Ordovou rozjela ve vlastním domě a věnovala do ní třicet tisíc korun, které jí zůstaly po rozvodu. Pro podnik vymyslela název Ryor, což je zkratka pro parfémovou složku rybíz - oranž. „Původně jsem složku nabídla Ústavu kosmetiky, ale jim se vůně zdála příliš frivolní. Teď mi však jedna zákaznice napsala, že je svůdná, usmívá se šéfka. Kontaktovala se s anglickou firmou ICI a ta jí přivezla emulgátory a odborné knihy, pomocí nichž vymyslela Eva Štěpánková nové receptury. Sehnala levné přístroje, laboratoř si na sobotu pronajímala v Jenči. Tak vzniklo prvních dvaadvacet produktů. „Bylo to kruté období, téměř celý můj dům se změnil ve výrobnu, vzpomíná. Kosmetičkám výrobky vyhovovaly a začaly si na ně zvykat i jejich zákaznice. Začala tedy krémy, pleťové vody a mléka dodávat také do prodejen. Cenově dostupné výrobky šly na odbyt a v roce 1994 už kapacity nestíhaly pokrýt poptávku.

Firma musela začít hledat další prostory. Pronajali si výrobu na statku v Jenči a další prostory na Praze 6. Časem ale bylo organizačně velmi náročné neustále pendlovat mezi třemi místy. Eva Štěpánková se tedy odhodlala postavit nový areál. Vhodný pozemek se našel v Kyšicích u Kladna, kompletní výroba se rozjela v lednu 1997. „Ryor je velkým přínosem pro zaměstnanost. Pracuje tam čtyřicet lidí z okolí, pochvaluje si místostarosta Kyšic Jan Kiliáš. Daně sice podnik odvádí v místě svého sídla, na Praze 5, ale Eva Štěpánková obci přispívá dary, například přidala peníze na stavbu čističky. Radní se pokusili podnikatelku přemluvit, ať si v obci postaví dům, ale ona odmítla.

V devadesátém osmém se však podnik ocitl v krizi. „Tehdy zkrachovala řada českých velkoobchodů, nastoupily silné zahraniční řetězce, přišly ztráty, svěřuje se Štěpánková. Je ale toho názoru, že o neúspěchy se nesmí zakopávat, naopak se mají překonávat. Se svými kolegy vymyslela novou strategii, základem je specifický přístup k zákazníkovi, bezplatné poradenství. V souboji s nadnárodními koncerny, jako je třeba Henkel nebo Unilever (výrobky značky Pond s), které mohou investovat několikanásobně víc do reklamy, musela zvolit jinou cestu. „Rozhodli jsme se také vyrábět speciální produkty, do nichž obří firmy nejdou, jako je například krém na rozšířené žilky, zdůrazňuje podnikatelka. Dnes mají v sortimentu přes sedmdesát výrobků pro drobné spotřebitele a třicet pro profesionály. Největším domácím konkurentem jsou výrobky firmy Dermacol. „Značka Ryor je pro nás největším soupeřem, i když na trh nastoupila na trh dávno po nás, potvrdila Markéta Mixová z marketingu Dermacolu.

EBF24

Ani vysoké pracovní vytížení ji neodvrátí od dalšího vzdělávání, absolvovala řadu odborných kursů. Své obchodní zástupce školí sama, což představuje až čtyřhodinové přednášky. S domácností jí pomáhá hospodyně. Odreagovává se spolu se svou jedenáctiletou dcerkou Janou, chodí často do divadla. Peníze, které vydělá, investuje zpět do firmy. „Nepřipadám si proto bohatá. Ale mám dost, abychom mohly s dcerou žít v pohodě, a zbude i na rekonstrukci mého domu, prohlašuje Štěpánková. Mohla by žít ještě pohodlnější život, kdyby využila nabídek na převzetí firmy, které chodí ze zahraničí. Vůbec však o prodeji neuvažuje. Říká, že nedělat nic není její životní postoj. Navíc cítí zodpovědnost za zaměstnance, s nimiž ji stmelily přestálé problémy. „Je to taková rodinná firma, dodává spokojeně.

Podnikání podle ní vyžaduje odvahu a trpělivost, na druhou stranu je to „forma, jak si zajistit zaměstnání . Doufá, že do vlastního podniku se pustí více žen a příležitost pro ně vidí ve službách. Sama je ženám příkladem, že při dobré organizaci lze skloubit práci i rodinu.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).