„Bylo to primitivní,“ konstatuje studentka čtvrtého ročníku pražského Gymnázia Na Pražačce Jana. „Fakt škoda, že nejsem o dva roky mladší,“ směje se její spolužák Lukáš, „mít takhle jednoduchou maturitu…!“
Hovoří o Maturitě nanečisto, testu, který probíhal zhruba před měsícem a který má upřesnit, jak obtížná bude od roku 2008 státní část nově koncipovaných maturit. Bude tvořit polovinu zkoušky, to znamená, že se bude skládat ze tří předmětů. Zatím vše nasvědčuje, že bude triviální. „Maturanti se o úrovni požadovaných znalostí vyjadřovali s despektem, podle mnohých to bylo lehčí než přijímací zkoušky na naši školu,“ říká ředitel Gymnázia Na Pražačce Miloš Macek.
Předměty druhé (profilové) části maturit, skládající se rovněž ze tří zkoušek, bude vybírat škola, která rovněž rozhodne, jakou formou budou studenti zkoušku skládat. Jednou z možných forem je i didaktický test připravený ministerstvem školství mládeže a tělovýchovy. Jenže z ohlasů vyplývá, že téměř polovina škol neprojeví zájem ani o jeden z těchto testů. Takže efekt pro gymnazisty bude asi takový: Napíší si tři jednoduché testíky a ze čtyř původně skládaných zkoušek jedna ubude.
Nebylo by ale správnější, kdyby byla státní maturita těžší a stala by se z ní prestižní zkouška? Zkouška, kterou nesloží „každý“, jako tomu bylo doposud. Jednoduchost státní maturity považuje ředitel Macek za její hlavní nedostatek: „Nemá žádnou vypovídající hodnotu. Při této úrovni ji bude mít téměř každý, což povede k její devalvaci.“
Svižní Slováci reformovali maturity už loni. Studenti si mohli vybrat ze dvou úrovní zkoušky. Zvládnutí těžší části jim ulehčilo cestu na vysokou školu. Novinka však dopadla katastrofálně. Část studentů dostala předem vyplněné testy z matematiky, a proto museli zkoušku opakovat. Na toto riziko poukazuje i stínový ministr školství za ODS Walter Bartoš, který se i proto obává začít s novinkou v roce 2008. „Je třeba maturitu ještě zajistit logisticky, to znamená organizačně, aby nedošlo k takové blamáži jako na Slovensku,“ sdělil například posluchačům rádia Impuls.
Podobně však dopadly i české Maturity nanečisto v roce 2005. Test z dějepisu byl plný chyb. Navíc byly výsledky špatně vyhodnoceny. „Studentům jsem test předložila, aniž bych dala najevo znechucení nad jeho úrovní, jenže oni také odhalili některé chyby a testu se posmívali,“ řekla před časem Týdnu učitelka dějepisu Ilona Pařízková z pražského Gymnázia Voděradská. V testu se například objevilo, že Vikingové podnikali výpady do Británie od devátého století. Přitom první vikingský nájezd je datován 8. června 793, kdy Seveřané napadli ostrovní klášter Lindisfarne.
Studenti jsou však nespokojeni ještě z jiného důvodu. “Myslím si, že by to měli nechat při starém,” říká patnáctiletá Markéta. Někteří její vrstevníci se rozhodli proti novince zabojovat. Pomocí oběhového mailu rozeslali petici, pod kterou se zatím podepsalo pět stovek středoškoláků. Důvod: Podmínky úspěšného dokončení studia byly změněny v jeho průběhu.
“Není to férové. Většina ředitelů, které znám, s tím nesouhlasí, nikdo nás však nebere v úvahu,” komentuje Macek. “Je to, jako byste hrál hokej a po první třetině by vám někdo řekl, že změníte pravidla hry,” doplňuje ho stínový ministr školství za ODS Walter Bartoš. „Pokud ODS vyhraje příští volby, tak zákon o maturitách změní, především posune jeho účinnost.“ Ani Bartošovi se nelíbí, že osnovy, podle kterých by měli studenti maturovat, se liší od těch, podle kterých se vzdělávají.
I přes nízkou úroveň, organizační nepřipravenost a další nedostatky ale nechtějí Macek ani Bartoše ponechat maturitní zkoušku v současné podobě. „Realita je taková, že maturanti z různých škol mají i různou úroveň znalostí a dovedností, jejich známky nejsou srovnatelné,” odůvodňuje to Macek. „Je maturita zkouška osvědčující úspěšné ukončení studia v konkrétní škole? Nebo je to zkouška prokazující předepsané znalosti a dovednosti?“ táže se Bartoš v rozhovoru pro Týdeník školství. „Podle mého je to zkouška, která musí prokázat předepsané znalosti a dovednosti. Zkoušený by teoreticky ani nemusel být žákem té určité školy,“ odpověděl si vzápětí sám. „Absolventi maturity by měli mít předepsané znalosti a dovednosti,” přitakává tomuto názoru Macek. Předepsané na úrovni Maturity nanečisto? Tak se táží studenti.