Menu Zavřít

Maurerovy dobroty aneb Co se v Grand Restaurantu nedozvíte

24. 3. 2014
Autor: E15

Restauratéři si stěžují, že nejznámější a nejvlivnější český gastronomický průvodce Grand Restaurant není nezávislý.

Málokdo umí prodat veřejnosti jídlo tak jako vydavatel restauračních průvodců a organizátor gastronomických festivalů Pavel Maurer, jenž do světa gastronomie přišel z reklamy.

Na jeho Prague Food Festival na Pražském hradě chodí i 18 tisíc lidí a další tisíce jich přivede do restaurací během zimního Grand Restaurant Festivalu, jehož se účastní přes 80 podniků ve 30 městech. Degustační menu za nižší cenu přiláká v mrtvém lednu a únoru do nejlepších restaurací přes tisíc lidí, což je při známé neochotě Čechů utrácet za dobré jídlo jistě úspěch.

Působivými čísly se Maurer chlubí také ohledně svého restauračního průvodce Grand Restaurant, který už 18 let vychází s velkou publicitou každý prosinec. „Někteří restauratéři říkají, že jim udělám až 30 procent navíc,“ řekl týdeníku Euro. Ten poslední zahrnuje 610 restaurací, v nichž amatérští hodnotitelé utratili podle jeho informací téměř osm milionů korun, v průměru tedy 700 korun na hlavu.

Pavel Maurer s poutačem na letošní Prague Food Festival Snažím se s restauratéry moc nekamarádit. Jakmile se od nich jednou necháte pozvat na oběd, hned si myslí, že jste jejich,“ říká v rozhovoru pro týdeník Euro Pavel Maurer

O většině podniků se sice z průvodce moc nedozvíte, majitelům ale obvykle stačí, když se objeví na seznamu. Maurerovo jméno totiž veřejnost bere jako garanta gastronomické kvality, přestože podniky nehodnotí odborníci, ale náhodní laici.

Jak během letošního Grand Restaurant Festivalu potvrdil i majitel vinohradské restaurace Blue Wagon, bereme ohledně jídla Maurera jako svého druhu gurua. Že on sám restauratérům i šéfkuchařům přiznává, že jídlu vlastně nerozumí a že je pouze vydavatel, je jen ironie. Ostatně ani televizní mág Jiří Babica, jenž umí za sporákem čarovat bez většiny nezbytných ingrediencí, nedokázal k jídlu přitáhnout takovou pozornost Čechů jako právě tvrdý obchodník Maurer.


Přečtěte si rozhovor s Pavlem Maurerem


Komu se to vyplatí

Takže by vlastně všichni měli být spokojeni. Jenže nejsou – a především restauratéři, kteří Maurera velmi slušně živí. „Finančně je to pro nás neúnosné. Nejhorší je, že on nenechá na svých akcích vydělat nikoho jiného. Protože má ale velký vliv, nechce ho nikdo naštvat. Průvodce používá jako páku k účasti restaurací na svých festivalech,“ říká šéfkuchař luxusní restaurace La Truffe Jiří Voráč, jenž vařil ve Francii.

MM25_AI

„Máme jeho samolepku vylepenou na dveřích jen proto, že stojí 200 korun. Jinak je ale k ničemu,“ usmívá se trpce manažer podniku specializujícího se na lanýže Michal Šeda.

Celý článek si přečtěte v aktuálním vydání týdeníku Euro

  • Našli jste v článku chybu?